Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Dacia Duster III generacji – co się zmieniło?

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Darek BalcerzykDarek Balcerzyk
12 Cze '24
Dacia Duster III generacji – co się zmieniło?Źródło: IBRM SAMAR

Od lat Dacia Duster pozostaje na polskim rynku jednym z najpopularniejszych SUV-ów klasy kompaktowej. Do sprzedaży trafił właśnie model trzeciej generacji. Czym różni się od poprzednika?

Termin „auto budżetowe” kojarzy się przeważnie z samochodem ubogo wyposażonym i słabo wykonanym, którego jedyną zaletą jest niewysoka cena zakupu. Są jednak marki, które z aut budżetowych uczyniły swój znak firmowy w jak najbardziej pozytywnym tego określenia znaczeniu. Potrafią zaskoczyć nie tylko atrakcyjnymi cenami, ale również wysoką jakością swych aut i ich dobrymi właściwościami jezdnymi. W czołówce takich producentów znajduje się Dacia, a najnowsza, trzecia, generacja modelu Duster, tylko potwierdza, że sformułowanie „auto budżetowe” nie musi być eleganckim synonimem samochodu, którego wyłączną zaletą jest przystępna cena. Duster to dobry pojazd za dobrą cenę.

Źrodło: IBRM SAMAR

Dacia Duster jest już całkiem dojrzałym modelem francusko-rumuńskiego producenta. Debiutowała ponad 14 lat temu, w marcu 2010 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Nie dość, że była pierwszym samochodem sportowo-użytkowym marki, to stanowiła również rzadki przykład niskobudżetowego auta, które zostało stworzone z myślą o sprawnej jeździe po bezdrożach. Stąd wersje z napędem 4x4 wyposażone zostały w sprawdzony układ napędowy Nissana. W ten sposób Duster wpasował się idealnie w swój czas, stanowił bowiem budżetową odpowiedź na rynkową ekspansję drogich SUV-wów.

Źrodło: IBRM SAMAR

W 2013 roku auto zostało poddane faceliftingowi, w wyniku którego pojawiła się nowa, charakterystyczna atrapa chłodnicy. Cztery lata później debiutowała Dacia Duster II. Producent nie eksperymentował z sylwetką auta, które w międzyczasie okazało się sporym sukcesem sprzedażowym. Model drugiej generacji wyraźnie zatem nawiązywał nadwoziem do poprzednika. W 2021 roku zaprezentowano Dustera II po liftingu, a dwa lata później, w listopadzie 2023 roku, auto doczekało się trzeciej generacji.

Dacia Duster III - stylistyka

Źrodło: IBRM SAMAR

Tym razem zmiany w nadwoziu są bardziej widoczne, choć nie na tyle, aby mówić o rewolucji. To raczej konsekwentna ewolucja, zachowująca walory stylistyczne modelu, zapewniające sukces poprzednim generacjom. To nadal ten sam dobry Duster - solidny, wytrzymały SUV, który w obecnej odsłonie sprawia wrażenie bardziej nowoczesnego. Sprzyja temu prostota kształtów i brył - pionowo zarysowany przód auta, wyraźnie odcinające się osłony nadkoli, szeroka pokrywa bagażnika czy boczne szyby, tworzące jednolitą powierzchnię wzdłuż pojazdu.

Źrodło: IBRM SAMAR

Dookoła Dustera biegnie charakterystyczny pas ochronny wykonany z nowego, wytrzymałego tworzywa o nazwie Starkle, opracowanego przez inżynierów Dacii oraz firmę chemiczną LyondellBasell. Tworzywo zawiera do 20% materiałów pochodzących z recyklingu. Można je łatwo rozpoznać na aucie po obecności białych drobin, które tworzą efekt groszkowania.

Nowy Duster powstał na platformie CMF-B, znanej już z innych modeli Dacii. Dzięki zastosowaniu tej platformy możliwe było zwiększenie przestrzeni użytecznej wnętrza auta przy zachowaniu tej samej długości całkowitej pojazdu - 4,34 m.

Źrodło: IBRM SAMAR

Wystrój kabiny ma jeden, ale za to istotny motyw przewodni – użyteczność. W oczy rzuca się spora deska rozdzielcza, której centralnym punktem jest ekran o przekątnej 10,1 cala, odchylony w stronę kierowcy pod kątem 10°. Kierownica jest spłaszczona zarówno w górnej, jak i w dolnej części, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. W wersji Extreme w standardzie jest zmywalna tapicerka, gumowe dywaniki podłogowe oraz gumowa wykładzina bagażnika. Zgodnie z modą na ekologię, dywaniki i wykładzina zawierają 20% materiałów pochodzących z recyklingu.

Źrodło: IBRM SAMAR

Próg załadunku bagażu został obniżony, jednocześnie otwór bagażnika jest szerszy i wyższy. Większa jest też 15%, pojemność bagażowa (517 litrów w przypadku Dustera 4x2, gdy tylne zawieszenie to belka skrętna. W przypadku napędu 4x4, Duster wyposażony jest w wahacze poprzeczne).

Dacia Duster III - funkcjonalność

Kabina Dustera jest przestronna i pięcioro pasażerów (szczególnie jeśli z tyłu siedzi troje dzieci) może podróżować nim nawet na dłuższe dystanse. Komfortowi jazdy sprzyjają też całkiem wygodne fotele.

Źrodło: IBRM SAMAR

System multimedialny z centralnym ekranem dotykowym jest dostępny z dwoma pakietami: Media Display i Media Nav Live. Ten pierwszy zawiera 4-głośnikowy system audio oraz łączność bezprzewodową Apple CarPlay i Android Auto; ten drugi ma dodatkowo nawigację z dostępem do Internetu oraz wiadomościami o warunkach drogowych w czasie rzeczywistym; mapy są aktualizowane przez 8 lat. Media Nav Live zawiera też system audio Arkamys 3D Sound System z sześcioma głośnikami.

W nowym poziomie wyposażenia Essential dostępny jest natomiast system multimedialny Media Control, obsługiwany za pomocą przycisków na kierownicy. W skład systemu wchodzą 4 głośniki, łączność Bluetooth, port USB, a także wbudowany w deskę rozdzielczą uchwyt na smartfona. Za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji Dacia Media Control, kierowca ma dostęp do wielu funkcji z poziomu ekranu smartfona.

Duster III generacji jest pierwszym modelem Dacii oferowanym z konfigurowalnym, kolorowym, 7-calowym cyfrowym zespołem zegarów, umożliwiającym selektywne wyświetlanie przydatnych informacji. Na środkowej konsoli znajduje się ładowarka do smartfonów, montowana w standardzie w wersji Journey oraz w opcji w wersji Extreme.

Źrodło: IBRM SAMAR

Gama wyposażenia modelu została wzbogacona o nowe systemy wspomagania, m.in. aktywny system wspomagania nagłego hamowania (z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych, wspomaganie parkowania tyłem, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, czy system monitorowania czujności kierowcy.

Pomysłowym rozwiązaniem jest YouClip - system mocowania akcesoriów w różnych miejscach w kabinie, np. uchwytu na tablet, kieszeni na drobne przedmioty, uchwytu smartfona lub akcesorium „3 w 1” obejmującego jednocześnie uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośnej lampki.

Dacia Duster III - napęd

Nie mniej istotne zmiany zaszły pod maską auta. Przede wszystkim rozszerzona została gama dostępnych napędów, na czele z hybrydowym zespołem HYBRID 140. Składa się nań 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,6 l i mocy 94 KM, dwie jednostki elektryczne (silnik o mocy 49 KM oraz wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), a także zelektryfikowana, automatyczna skrzynia biegów. Ta ostatnia ma cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy oraz dwa przypisane do silnika elektrycznego.

Źrodło: IBRM SAMAR

Dzięki połączeniu systemu hamowania wyposażonego w funkcję odzyskiwania energii z akumulatorem trakcyjnym (o pojemności 1,2 kWh) i automatyczną skrzynią biegów auto może jeździć po mieście w trybie wyłącznie elektrycznym do 80% czasu jazdy. Zużywa wówczas o 20% energii mniej w cyklu mieszanym oraz o 40% w cyklu miejskim. Hybrydowy Duster zawsze rusza z miejsca w trybie elektrycznym.

Po raz pierwszy do oferty Dacii trafił napęd TCe 130, łączący 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 l z miękką hybrydą 48 V, która wspomaga silnik spalinowy w rozruchu i przyspieszaniu. Napęd ten jest dostępny z 6-biegową, mechaniczną skrzynią biegów zarówno w wersjach 4X2, jak i 4X4.

Nowy Duster jest ponadto dostępny z montowaną fabrycznie instalacją zasilania LPG pod nazwą ECO-G. Według danych producenta, w trybie zasilania gazem Duster ECO-G 100 emituje średnio o 10% mniej CO2 niż jego spalinowi kuzyni. Zasięg dwupaliwowego auta sięga 1400 kilometrów. Zbiornik LPG ma pojemność 50 litrów i jest umieszczony pod podłogą, dzięki czemu nie powoduje zmniejszenia przestrzeni ładunkowej auta.

Dacia Duster III – 4x4

Na tle wielu crossoverów konkurencji, Duster wyróżnia się odmianą wyposażoną w napęd na wszystkie koła. Oczywiście nie czyni to z niego mistrza bezdroży (do tego brakuje mu chociażby reduktora), ale pozwala na bezpieczną jazdę poza asfaltem, np. w celu dojechania do leśnej samotni położonej z dala od cywilizacji.

Źrodło: IBRM SAMAR

Napęd 4x4 Terrain Control ma w Dusterze 5 trybów jazdy: AUTO (w tym trybie moment obrotowy jest automatycznie rozdzielany pomiędzy przednią i tylną oś); ŚNIEG (tryb do jazdy po śliskich nawierzchniach, zapobiega poślizgowi kół); BŁOTO/PIASEK (tryb do jazdy po błotnistych lub piaszczystych nawierzchniach); OFF-ROAD (tryb do jazdy po bezdrożach i trudnych odcinkach dróg. To bardziej zaawansowana wersja dotychczasowego trybu 4x4 Lock); ECO (tryb, który optymalizuje zużycie paliwa i tak dzieli moment obrotowy silnika na przednią i tylną oś, aby ograniczyć zużycie paliwa).

Kolejną zaletą Dustera w terenie jest jego spory prześwit wynoszący w przypadku wersji 4x4 217 mm. Kąty natarcia i zejścia w wersjach 4x4 to 31° z przodu i do 36° z tyłu, a kąt rampowy wynosi 24°. Układ kontroli prędkości przy jeździe w dół przyda się natomiast w czasie pokonywania stromych zjazdów. System steruje pracą hamulców i w ten sposób przeciwdziała zbytniemu rozpędzeniu się auta, pozwalając na jazdę z prędkością od 0 do 30 km/h.

Źrodło: IBRM SAMAR

Na centralnym ekranie są wyświetlane informacje przydatne w czasie jazdy w terenie: kąty bocznych przechyłów (w lewo/w prawo) auta, kąty przechyłów wzdłużnych oraz rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś (wersja 4x4).

Jedyne, czego można żałować, to brak możliwości skonfigurowania wersji 4x4 z napędem hybrydowym HYBRID 140 i automatyczną przekładnią biegów. Jedyna odmiana Dustera dostępna z napędem na obie osie to TCe 130 z ręczną skrzynią biegów.

Dacia Duster III – cena

Ceny Dustera III generacji zaczynają się od 79 900 zł. Za tę kwotę można nabyć auto w podstawowej wersji Essential z silnikiem Eco-G100 i z napędem na jedną oś. Model z napędem na obie osie w odmianie Extreme lub Journey i z napędem TCe 130 kosztuje 112 400 zł. Najdroższa jest wersja hybrydowa Hybrid 140 Extreme lub Journey – koszt zakupu to 117 400 zł.

Dacia Duster jest oferowana w kredycie Smart Start, a miesięczne raty wynoszą od 896 do 1 317 zł miesięcznie.

Dacia Duster III – podsumowanie

Ceny samochodów rosną gwałtownie od wielu miesięcy i coraz trudniej znaleźć nowe « auto budżetowe » w podstawowym znaczeniu tego sformułowania, czyli po prostu tanie. Jeszcze kilka lat temu najtańszy Duster II generacji kosztował od 39 900 zł, obecnie na taki zakup trzeba przeznaczyć dwa razy tyle pieniędzy. Ale to nie wina Dacii, ceny wszystkich aut są dziś znacznie wyższe niż (nie tak bardzo) dawno temu. Przyczyn takiego zjawiska nie da zrzucić na pazerność producentów. Szukać ich należy raczej w problemach ekonomicznych, które od kilku lat dotykają nie tylko rynek motoryzacyjny, ale całą europejską gospodarkę.

Źrodło: IBRM SAMAR

Duster pozostaje jednym z najtańszych aut na polskim rynku, szczególnie w kategorii crossoverów/SUV-ów z napędem na cztery koła. Konkurencję dla rumuńsko-francuskiego auta stanowią przede wszystkim samochody terenowo-rekreacyjne klasy C (niższej-średniej), takie jak Citroen C5 Aircross, Cupra Ateca, Opel Grandland X, Ssangyong Korando, czy Skoda Karoq. Ceną Duster rywalizuje z dynamicznie rosnącą w Europie i w Polsce konkurencją chińską i ma w tej grze poważne atuty w postaci udowodnionej jakości, bogatego wyposażenia, napędu 4x4, rozbudowanej sieci serwisowej i oferty finansowania.

Według danych IBRM SAMAR, Duster zakończył ubiegły rok na 8 pozycji wśród najpopularniejszych modeli na polskim rynku, ze sprzedażą 9 100 egzemplarzy. W kategorii najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych był już jednak na piątym miejscu. W tym roku (do końca maj) Duster spadł w rankingach: w ogólnym rankingu modeli plasuje się na 9 pozycji, a w zestawieniu aut kupowanych przez klientów indywidualnych – na miejscu 10-tym. Wejście na rynek Dustera III generacji może zmienić tę sytuację i nadać sprzedaży modelu nowy impet. Z punktu widzenia importera byłaby to bardzo wskazana sytuacja, zważywszy że Duster stanowi połowę całej sprzedaży samochodów Dacii w Polsce.

Podziel się ze znajomymi