Stuki z kół – co mogą oznaczać?
Stuki z kół to zawsze sygnał ostrzegawczy dla kierowcy i – niestety - objaw awarii.
Spis treści
Stukanie z kół podczas jazdy po nierównościach
To najczęstszy objaw zużycia zawieszenia samochodu. Nie sposób powiedzieć, który element mógł się zepsuć. Niemal każda część zawieszenia stuka, kiedy dojdzie do jej zużycia.
Co się mogło zepsuć? Tuleje wahaczy, sworzeń wahacza, przegub kulowy łącznika stabilizatora, łożysko amortyzatora.
Jak sprawdzić? Najlepiej odwiedzić Stację Kontroli Pojazdów. Diagnosta precyzyjnie określi, która część uległa uszkodzeniu. Dzięki temu zmniejszą się koszty naprawy. Nie musisz płacić mechanikowi za diagnostykę, a samodzielnie możesz kupić taką część, na jaką Cię stać. Pamiętaj, że zgodnie z zasadami powinno się wymieniać części parami: wahacze, łączniki stabilizatora i amortyzatory. W praktyce bywa różnie.
W razie awarii sworznia albo tulei sprawdź, czy bardziej opłaca się kupić kompletny nowy wahacz, czy lepiej kupić same tuleje lub sworzeń wahacza.
Jak naprawić? Wymienić uszkodzone elementy na nowe. Po zakończonej naprawie zawieszenia powinno się skontrolować ustawienie geometrii.
Stukanie z kół podczas jazdy po równej drodze
Stukanie dochodzące z kół auta podczas jazdy po równej drodze najczęściej również dotyczy uszkodzeń zawieszenia. Dodatkowo, problem może być powodowany przez mocno zużyte klocki hamulcowe, uszkodzone zaciski hamulcowe, a także zużyte końcówki drążków kierowniczych.
Jak sprawdzić? Odwiedzić SKP albo warsztat mechaniczny.
Jak naprawić? Wymienić na nowe końcówki drążków kierowniczych, zregenerować albo wymienić na nowe zaciski hamulcowe, zamontować nowe klocki hamulcowe.
Rytmiczne stukanie z kół, którego częstotliwość zwiększa się wraz z prędkością samochodu
Pierwsze, co należy sprawdzić to opona. Pomiędzy bieżnik opony mogło się coś dostać, na przykład duży kamień. Auto trzeba unieść na lewarku i obejrzeć oponę. Jeśli dostał się tam kamień, to należy go wyjąć.
Może się też zdarzyć, że na oponie zrobiło się wybrzuszenie. Należy je sprawdzić w taki sam sposób, czyli unieść auto na lewarku i obracać kołem. Jeśli na oponie pojawiło się wybrzuszenie, to opona nadaje się tylko do natychmiastowej wymiany. Nie ma co czekać, jazda na takiej oponie może zakończyć się wystrzałem. Najlepiej od razu zamontować koło zapasowe albo dojazdowe i nie ryzykować.
Drugi możliwy powód awarii to uszkodzone (zużyte) łożyska kół. W tym przypadku stukanie może przypominać odgłos zderzających się metalowych kulek. Jednak nie ma reguły. Dodatkowo łożysko może wydawać dźwięk podobny do buczenia.
Jak sprawdzić? Tak jak w poprzednim przypadku. Należy zwrócić też uwagę na to, czy z piasty nie wydobywa się olej.
Jak naprawić? Rozwiązaniem jest wymiana łożyska w piaście albo wymiana całej zblokowanej piasty (rozwiązanie droższe). Niekiedy piasta jest również zblokowana z czujnikiem ABS. Wymiana dla mechanika jest prosta ale, rachunek dla kierowcy wysoki.
Trzeci możliwy powód awarii to nalot korozji na tarczy hamulcowej. Silne punktowe naloty korozji powstają wtedy, gdy samochód bardzo długo stoi bez ruchu. Teoretycznie taka korozja powinna zostać usunięta w trakcie hamowania, jednak w praktyce może się to okazać niemożliwe. Najczęściej jedynym możliwym rozwiązaniem jest wymiana tarcz hamulcowych na nowe.
Michał Lisiak