Jak dobrać hak holowniczy do samochodu?
Niemal każdy samochód można wyposażyć w hak holowniczy, choć nie zawsze ma to sens. Nie oszukujmy się, nie każde auto nadaje się do holowania przyczepy. Jak dobrać hak do auta? Jakie przeróbki trzeba wykonać w samochodzie, aby móc zamontować w nim hak? Jak zarejestrować hak?
Spis treści
Najwygodniejsze rozwiązanie to zakup nowego lub używanego auta z zamontowanym fabrycznie hakiem, który jest wbity w dowód rejestracyjny. Jednak niemal zawsze można doposażyć posiadany samochód w hak. Dlaczego niemal zawsze? Bo raczej trudno sobie wyobrazić małe auto miejskie, które ciągnie przyczepę. Chyba, że ktoś pamięta jeszcze czasy PRL i „maluchy” (Polskie Fiaty 126p), które potrafiły uciągnąć słynną przyczepkę kempingową Niewiadów N126 na dalekie dystanse. Na szczęście dziś mamy duży wybór aut i nie musimy dobijać mikrusa koniecznością ciągnięcia przyczepy.
Czy Twoje auto może ciągnąć przyczepę?
Proszę pamiętać o tym, że ciągnięcie przyczepy przyspiesza zużycie skrzyni biegów, w tym przede wszystkim skrzyni automatycznej. Tak, są auta, które nie mogą ciągnąć przyczepy w ogóle, na przykład niektóre z napędem elektrycznym albo hybrydowym.
Zanim podejmiesz decyzję o montażu haka, koniecznie zajrzyj do instrukcji samochodu. Znajdziesz tam informacje o tym, czy Twoje auto może ciągnąć przyczepę i jaka może być maksymalna masa przyczepy (np. do 750 kg).
Kolejne źródło informacji to dowód rejestracyjny pojazdu. W pozycji O1 znajduje się informacja o dopuszczalnej masie przyczepy z własnym hamulcem, jakie może holować auto, na przykład 1400 kg. W pozycji O2 jest informacja o dopuszczanej masie przyczepy bez hamulca, na przykład 500 kg.
Bardzo ważnym aspektem są też tylne czujniki parkowania, od wielu lat niemalże standardowy element wyposażenia każdego współczesnego auta. Auto, które będzie miało zamontowany hak, musi mieć możliwość ich wyłączania.
Zestaw haka holowniczego – z czego się składa?
Hak holowniczy to cały zestaw elementów.
• Rama nośna albo konstrukcja nośna haka – to metalowa belka w kształcie litery U, która jest montowana pod tylną karoserią samochodu. Konstrukcja nośna haka musi być bezwzględnie dopasowana do danego auta. Nie można stosować konstrukcji zamiennie. Można oczywiście zastosować używaną ramę nośną, ale także z tego samego modelu auta.
• Wiązka elektryczna. Stosuje się wiązki 7 lub 13-pinowe. Dostępne są wiązki przeznaczone do danego auta i uniwersalne. Wiązki 7-pinowe są stosowane w lekkich przyczepach do 750 kg. Z kolei wiązki 13-pinowe - w przyczepach z rozbudowaną elektryką, np. kempingowych.
W starszych samochodach wiązkę 7-pinową podłącza się do instalacji elektrycznej, zasilającej tylne światła samochodu. Tego nie da się zrobić w nowszych pojazdach. W nich trzeba zamontować dodatkowy element. I jest to…
• Moduł elektroniczny. Jego stosowanie jest konieczne w przypadku współczesnych aut, w których sterowanie światłami jest realizowane przez sterowniki i gdzie do zasilania i sterowania pracą oświetlenia stosuje się magistrale CAN (np. przy oświetleniu LED). Jeśli nie zostanie zastosowany taki moduł (sterownik elektroniczny), to w samochodzie cały czas byłyby wyświetlane błędy na desce rozdzielczej. Zresztą, w ogóle podłączenie oświetlenia przyczepy byłoby bardzo skomplikowane. To już praca dla elektronika.
• Hak właściwy czyli tzw. kula. To do niego mocuje się przyczepę.
Są trzy rodzaje haków. Najtańszy jest hak przykręcany (najczęściej za pomocą czterech śrub). Jest najprostszy, ale nieuważny kierowca może mieć przez niego problemy w trakcie parkowania wzdłuż drogi w zatłoczonych centrach miast. Oczywiście, w razie potrzeby można go odkręcić.
Drugi rodzaj to hak wpinany. Można go zdejmować w razie potrzeby, ale trzeba zmodyfikować zderzak. Czyli czasami po prostu wyciąć w nim dziurę, co nie zawsze dobrze wygląda. W tym przypadku zdjęcie haka nie wymaga stosowania narzędzi, zazwyczaj robi się to za pomocą dźwigni. Co oczywiste, taki hak na postoju trzeba zdejmować i chować do bagażnika, bo może się znaleźć amator cudzej własności…
Trzeci rodzaj haka to hak wypinany automatycznie. Ma zabezpieczenie antykradzieżowe najczęściej w formie mechanicznego zamka na kluczyk. Nie wymaga przeróbek w zderzaku.
• Elementy montażowe.
Pamiętaj, że prawo w niektórych krajach zabrania jazdy z kulą haka, jeśli nie jest ona używana! Dlatego jeśli zamierzasz podróżować za granicę, weź to pod uwagę przy wyborze haka.
Przydatne akcesoria do haków
Na rynku dostępne są różne przejściówki. Dzięki nim nie ma znaczenia, jaka w samochodzie jest zamontowana wiązka. Są przejściówki z gniazdka 7-pinowego na 13-pinowe i z 13-pinowego na 7-pinowe.
Nie możesz zapomnieć też o kapturku ochronnym na kulę haka. Warto go mieć, bo w przeciwnym razie kula będzie korodować.
Jeśli chcesz kupić hak do samochodu – zwróć uwagę na homologację
Hak musi mieć homologację europejską. To oznaczenie E z odpowiednim numerem, który oznacza kraj wydający homologację. Przykładowo polski producent haków do samochodów będzie mieć homologację E20. Homologowany hak będzie miał za sobą odpowiednie testy i będzie idealnie pasować do auta.
Jak przebiega montaż haka holowniczego do samochodu osobowego?
Samodzielny montaż haka holowniczego jest jak najbardziej możliwy. Jednak najlepiej zlecić to mechanikowi.
Jak przebiega typowy montaż?
• Zdjęcie zderzaka samochodu. Ewentualne wycięcie otworu w zderzaku.
• Instalacja wiązki elektrycznej lub sterownika i wiązki. Sprawdzenie poprawności pracy instalacji elektrycznej (brak błędów).
• Montaż konstrukcji nośnej haka do podwozia auta. Homologowany hak będzie pasować do fabrycznych otworów.
• Montaż zderzaka.
• Montaż kuli haka i gniazdka przyłączeniowego dla przyczepy.
Rejestracja auta z hakiem
Auto z hakiem musi zostać przerejestrowane. W pierwszej kolejności należy pojechać na Stację Kontroli Pojazdów. Diagnosta sprawdzi właściwe mocowanie haka, działanie instalacji elektrycznej i tabliczkę znamionową (homologację). Następie diagnosta wystawi zaświadczenie, z którym należy się udać do Wydziału Komunikacji.
Michał Lisiak