BYD. Rewolucja w ładowaniu elektryków
BYD to chińska marka, która specjalizuje się w produkcji samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych. W Chinach zadebiutowały dwa nowe modele – BYD Han L EV oraz BYD Tang L EV. Mocny elektryczny napęd to wcale nie jest najważniejszy atut tych pojazdów.
BYD jest obecny na polskim rynku od 2024 roku. No dobrze, w pewnym sensie od 2023 roku, bo według raportu IBRM Samar wówczas sprzedany został jeden pojazd tej chińskiej marki. W 2024 roku na BYD-a zdecydowało się już 411 klientów.
BYD w Polsce – elektryki i jedna hybryda
Na naszym rynku dostępnych jest obecnie sześć elektrycznych modeli: BYD Atto 2, BYD Dolphin, BYD Seal, BYD Seal U, BYD Sealion 7 oraz BYD Tang. Do tego dochodzi jeszcze hybrydowy BYD Seal U DM-i.
Na chińskim rynku zadebiutowały dwa kolejne elektryki – BYD Han L EV oraz BYD Tang L EV. Oba modele występują z napędem na jedną oś i o mocy 670 KM lub jako 4x4, którego układ generuje 1086 KM. W tej drugiej postaci BYD Han L EV przyspiesza do setki po 2,7 s!
Jednak z punktu widzenia elektrycznych pojazdów wcale nie moc czy piorunujące przyspieszenie robi największe wrażenie. Samochody mają akumulatory o pojemności 83,2 kWh, a maksymalny zasięg to 701 km w przypadku modelu BYD Han L EV i 670 km, gdy jedzie się BYD-em Tangiem L EV.
BYD – ładujesz tyle samo czasu, ile tankujesz
To co najważniejsze, to fakt, że samochody zbudowano na platformie wysokiego napięcia 1000 woltów! To rewolucyjne rozwiązanie, bowiem w ciągu 5 min można uzupełnić dawkę prądu pozwalającą na przejechanie 400 km.
Tym samym czas ładowania nie różni się już od czasu, jaki potrzeba przeznaczyć na tankowanie spalinowego samochodu. To jednocześnie niweluje przewagę aut spalinowych wynikającą z szybkości uzupełniania paliwa względem czasu niezbędnego na uzupełnienie energii w akumulatorach.