Najpopularniejsze SUV-y klasy średniej w Polsce. Ranking modeli
Sprzedawcy samochodów typu D-SUV mają powody do zadowolenia. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego popularność aut z tego segmentu wzrosła o niemal dwadzieścia procent. Coraz wyraźniej swoją obecność zaznaczają producenci modeli MG HS oraz BYD Seal U.
Jak wynika z lektury aktualnego raportu IBRM Samar, do końca września zarejestrowano w Polsce łącznie 63 659 nowych samochodów klasy D-SUV. To o niemal dwadzieścia procent więcej niż wynosił stan parku w analogicznym okresie roku ubiegłego. Warto również podkreślić, że omawiany segment stanowi już 14,88 procenta całego rynku motoryzacyjnego w naszym kraju.
Topowym graczem wśród SUV-ów klasy średniej jest aktualnie Toyota RAV4, którą od stycznia br. wybrało 6726 klientów. Jak wynika ponadto z danych centrali, licząc łącznie od 1996 roku, kiedy to zadebiutowała „ravka” pierwszej generacji, sprzedaż modelu japońskiej marki osiągnęła skumulowany poziom 108 115 egzemplarzy, z czego większość (czyli 55,8%) przypada na konfiguracje z klasyczną, samoładującą się hybrydą. Generalny importer liczy, że dobrą passę pomoże utrzymać nowa Toyota RAV4 po zmianach generacyjnych.
Najpopularniejsze modele D-SUV w Polsce (ranking na koniec września 2025):
- Toyota RAV4
- Volvo XC60
- MG HS
- Skoda Kodiaq
- Lexus NX
- Audi Q5
- BMW X3
- Mercedes-Benz GLC Coupe
- Ford Kuga
- Mercedes-Benz GLC
Na drugim miejscu podium plasuje się Volvo XC60. Aktualny dorobek szwedzkiego modelu wynosi 6306 egzemplarzy, czyli aż o czterdzieści procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ciekawostką jest fakt, że w połowie stycznia światło dzienne ujrzy pełna wersja elektryczna skandynawskiego SUV-a, czyli Volvo EX60. Z ustaleń zagranicznej prasy branżowej wynika, że firma należąca do Grupy Geely zbudowała już w zakładach Torslanda pierwszy egzemplarz preseryjny swojego bezemisyjnego wtyczkowozu.
Czołową trójkę segmentu zamyka MG HS, które w porównaniu z modelem poprzedniej generacji wyraźnie „urosło”. Do końca września samochód chińsko-brytyjskiej marki wybrało nad Wisłą łącznie 5370 kierowców, co oznacza skok aż o 121% w ciągu roku. Duże nadzieje generalny importer wiąże z niedawno prowadzoną do oferty odmianą 1.5/224 KM będąca klasyczną hybrydą (oznaczenie Hybrid+). Średnie spalanie oscyluje na poziomie mniej więcej 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym WLTP. Pojemność baterii to 1,83 kWh brutto.
Na wzmiankę zasługuje ponadto inny reprezentant chińskiej motoryzacji, czyli BYD Seal U. Aktualnie jego dorobek sięga 1533 zarejestrowanych egzemplarzy, co w rankingu bestsellerów segmentu D-SUV daje wysokie, dwunaste miejsce. Warto podkreślić, że prawie 98 procent sprzedaży chińskiego modelu przypada na hybrydy Plug-in (1.5/218 lub 324 KM), noszące oznaczenie DM-i.