Nowe Renault Trafic E-Tech electric. Elektromobilna rewolucja w segmencie samochodów dostawczych
Podczas targów Solutrans w Lyonie we Francji zadebiutowało nowe Renault Trafic E-Tech electric. Samochód będzie dostępny z dwiema długościami nadwozia do wyboru i w dwóch wersjach – Long Range bądź Urban Range. Produkcja pojazdu będzie odbywała się we Francji.
Renault Trafic pierwszej generacji trafił do produkcji w 1980 roku. Od tego czasu model doczekał się trzech pokoleń, a łącznie wyprodukowano ponad 2,5 mln egzemplarzy francuskiego dostawczaka. Teraz przyszedł czas na kolejną zmianę warty.
Pół roku po zapowiedzi nowej generacji kompaktowych, elektrycznych pojazdów dostawczych, Renault prezentuje pierwszy model z tej rodziny. To nowe Renault Trafic E-Tech electric. Zatem tym razem w ofercie będzie wyłącznie bezemisyjny model.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric – inna platforma, to nowe możliwości
Renault Trafic E-Tech electric zbudowano na zupełnie nowej platformie typu „skateboard”, opracowanej z myślą o maksymalizacji przestrzeni użytkowej. Dzięki kompaktowym wymiarom, krótkim zwisom oraz promieniowi skrętu porównywalnemu z Renault Clio (10,3 m), model idealnie sprawdza się w intensywnym ruchu miejskim.
Samochód będzie występował z dwiema długościami nadwozia oraz dwiema pojemnościami części ładunkowej do wyboru: L1 – 4,87 m i 5,1 m3 lub L2 – 5,27 m i 5,8 m3. Możliwość parkowania samochodu w garażach, czy podziemnych parkingach to zasługa wysokości 1,9 m. Załadunek towaru możliwy jest dzięki bocznym, przesuwnym drzwiom oraz dwuskrzydłowym tylnym.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric – nowoczesny styl nadwozia
Projektanci Renault nadali modelowi futurystyczny wygląd, a tym samym samochód jest nie tylko funkcjonalny, lecz także prezentuje się efektownie. Z przodu zastosowano charakterystyczny pas świetlny z podświetlanym logo, a zderzak uzupełniono dużym wlotem powietrza.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric to pierwszy dostawczy model francuskiej marki, w którym z tyłu wykorzystano lampy o fakturze 3D. Z tyłu nie zabrakło także oznaczenia marki oraz modelu.
Podczas prezentacji pokazano nie tylko typowy furgon, lecz także wersję z zabudową izotermiczną. Auto ma być docelowo dostępne jako: podwozie z kabiną, platforma, wywrotka, skrzynia ładunkowa i furgon.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric – przemyślane wnętrze dla profesjonalistów
W części pasażerskiej pojazdu znajdziemy deskę rozdzielczą stworzoną w formie „tuby” poprowadzonej przez całą szerokość kabiny. W centralnym miejscu znalazł się 12-calowy ekran open Evo, a wskaźniki wyeksponowano na wyświetlaczu o przekątnej 10 cali.
Wśród multimediów znalazły się m.in.: nawigacja uwzględniająca gabaryty pojazdu, planet trasy z optymalnym doborem punktów ładowania akumulatora, Google Assistant zawierający ponad 100 aplikacji Google Play, a także funkcje wspierające pracę kierowcy. W kabinie nie zabrakło również mniejszych i większych schowków oraz półek.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric – w zależności od potrzeb do wyboru są dwie pojemności baterii
W momencie rynkowej premiery Nowe Renault Trafic Van E-Tech electric będzie dostępny w wersji Long Range, która z bateriami naładowanymi na 100 proc. Pozwoli na pokonanie maksymalnie 450 km (WLTP). W późniejszym czasie do oferty dołączy odmiana Urban Range, której zasięg to 350 km (WLTP).
Renault po raz pierwszy wprowadza do gamy dostawczaków 800-woltową technikę. Pozwala ona na szybkie ładowanie i w efekcie po ok. 20 min prąd uzupełnimy w zakresie 15-80 proc., a to wystarczy na pokonanie 260 km.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric będzie napędzane elektrycznym silnikiem generującym 204 KM oraz 345 Nm. Pod tym względem samochód jest jeszcze w trakcie homologacji i nieznane są jeszcze jego osiągi. Producent zapewnia jednak, że takie parametry jednostki w zupełności wystarczą do tego, żeby holować przyczepy o masie do 2 t i zapewnić ładowność pojazdu 1,25 t.
Nowe Renault Trafic E-Tech electric – Nowa era elektrycznych dostawczaków
Nowe Renault Trafic E-Tech electric to pierwszy pojazd użytkowy francuskiej marki, w którym wykorzystano architekturę SDV (Software Defined Vehicle). Co to oznacza? Otóż centralny komputer i nowy system operacyjny CAR OS opracowany przez Ampere pozwalają na:
zdalne, automatyczne aktualizacje
dodawanie nowych funkcji w trakcie użytkowania
personalizację rozwiązań dla flot
integrację firmowych systemów informatycznych wprost z poziomu ekranu pojazdu
Nowe Renault Trafic E-Tech electric będzie produkowane we Francji w zakładzie w Sandouville. W tej samej fabryce w dalszym ciągu będzie powstawała spalinowa odmiana francuskiego dostawczaka. Na miejscu będą wykonywane również najpopularniejsze zabudowy, we współpracy z Renault Qstomize oraz 300 partnerami Renault Pro+. Początek montażu elektrycznej nowości przewidziano w 2026 roku.