Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Audi RS Q8: rodzinna lokomotywa na kołach

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Marek AdamowiczMarek Adamowicz
21 Kwi '20 (aktualizacja 16 Lut '21)
Audi RS Q8: rodzinna lokomotywa na kołachŹródło: IBRM Samar

Jak pokazuje Audi RS Q8, niemieckim konstruktorom udało się w jednym samochodzie zawrzeć bardzo dużo sprzecznych cech. Kiedyś nie do pomyślenia było stworzenie SUV-a, który generowałby takie osiągi. Jednak Audi RS Q8 jest świetnym przykładem, że można łączyć sprzeczności. To prawdziwa rodzinna lokomotywa na kołach.

Jeszcze kilkanaście lat temu moda na samochody typu SUV nie była tak rozdmuchana, jak to jest w obecnych czasach. Prekursorem tych trendów było BMW, które jako jedno z pierwszych pokazało BMW X5. Za niemieckim koncernem poszli następni, a gama modelowa u każdego producenta rosła w szalonym tempie. Z czasem okazało się, że klienci potrzebują też mniejszych aut, które nazwano crossoverem, a później pokazano usportowione SUV-y. I przedstawicielem tego segmentu jest nowe Audi RS Q8, które nie tylko ma sportową sylwetkę, ale również mocarne osiągi. Auto zadebiutowało w polskich salonach w grudniu 2019 roku.

Styl

Audi RS Q8 to jeden z najlepiej wyglądających SUV-ów w całej gamie.Smukła linia z nisko opadającą ku tyłowi linią dachu, w połączeniu z pomarańczowym lakierem metalizowanym Dragon i wstawkami z włókna węglowego sprawia, że za tym samochodem obejrzy się praktycznie każdy pieszy i kierowca czy pasażer innego samochodu. Całości dopełniają ogromne felgi aluminiowe w rozmiarze 23 cali. Opcjonalne wstawki z carbonu znajdziemy m.in. wokół osłony chłodnicy, obudowy lusterek bocznych czy na tylnym zderzaku. Wrażenie robią również drzwi, które pozbawiono ramek – to również podkreśla sportowy charakter auta. Kontrowersyjnym elementem jest z pewnością ogromny grill. Widok tego auta w tylnym lusterku z pewnością może przestraszyć i zmusić do błyskawicznej ucieczki z lewego pasa na autostradzie. Z tyłu jest z kolei dość spokojnie. Moc zdradzają duże końcówki układu wydechowego w kształcie elipsy i spory spojler na szczycie klapy bagażnika. Audi RS Q8 to samochód, który zdecydowanie będzie się podobał.

Co ważne projektantom udało się ukryć spore wymiary auta, które ma5012 mm długości, 1998 mm szerokości (2190 mm z lusterkami) i 1694 mm wysokości.Między przednią, a tylną osią znajduje się przestrzeń o długości 2998 mm.

Wsiadając do środka trudno nie zauważyć, że ma się do czynienia z najmocniejszą odmianę niemieckiego SUV-a. Nasze ciało od razu jest opatulane przez szalenie wygodny fotel pokryty czarną skórą z kontrastowymi przeszyciami. Kierownica, którą pokryto Alcantarą świetnie leży w dłoniach i jej obsługa sprawia najczystszą przyjemność – w trakcie spokojnej jazdy zamsz sprawia wrażenie bardzo przyjemnego w dotyku, a podczas dynamicznych harców, powoduje, że ręce się nie pocą, a jazda w profesjonalnych rękawiczkach tylko zwiększa pewność chwytu. Przed oczami kierowcy mamy zmieniony układ cyfrowych zegarów oraz pokaźny wyświetlacz Head-up Display.

Jak na auto typu SUV,w Audi RS Q8 siedzi się nadzwyczaj nisko.Fotel kierowcy zapewnia bardzo szeroki zakres regulacji elektrycznej, a dla poprawy komfortu są też maty grzewcze, układ chłodzenia i wielofunkcyjny masaż oparcia i siedziska. Wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości: skórą, alcantarą, włóknem węglowym i aluminium. Całość sprawia wrażenie bardzo dobrze spasowanej i wysokiej jakości. Miejsca na tylnej kanapie jest dużo i spokojnie mogą tutaj podróżować dwie dorosłe osoby. Co ważne, mimo iż dach dość mocno opada ku tyłowi, to wysokie osoby nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głową.

Audi Q8 RSŹrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Jak wspominaliśmy wcześniej przed oczami kierowcy jest zmieniony układ zegarówAudi Virtual Cockpit.Oczywiście jest to dodatkowa nakładka graficzna, którą można w błyskawiczny sposób zmienić na klasyczny układ, do którego nas przyzwyczaiło Audi. Liczbę przycisków na desce rozdzielczej ograniczono do niezbędnego minimum. Większość pokładowych systemów obsługiwana jest z pokładu dwóch dotykowych ekranów systemuAudi MMI.Całość jest bardzo sprawna i intuicyjna. Szkoda tylko, że oba wyświetlacze błyskawicznie się brudzą, bowiem na ich powierzchni szybko zobaczymy wiele odcisków palców. Za odpowiednie doznania muzyczne dba bardzo dobry system Audio sygnowany przez firmęBang&Olufsenjednak jednostka napędowa pracująca pod maską Audi RS Q8 powoduje, że zdecydowanie warto wsłuchać się w symfonię dźwięków serwowanych przez nią. O samym silniku za moment.

Oprócz przestronnej kabiny w Audi RS Q8 jest też pokaźny bagażnik. W standardowej konfiguracji oferuje on 605 litrów pojemności, które łatwo można powiększyć do 1755 litrów.Kufer jest bardzo foremny i dzięki systemowi uchwytów, schowków i aluminiowej poprzeczki bardzo łatwo w nim utrzymać porządek.

Audi Q8 RSŹrodło: IBRM Samar

Napęd

Przysłowiową wisienką na torcie z napisem Audi RS Q8, jest jego układ napędowy. Pod maską testowanego egzemplarza pracowała mocarna jednostka napędowaV8 TFSI o pojemności 4 litrów.Dzięki podwójnemu turbodoładowaniu produkuje ona aż600 KM i 800 Nm momentu obrotowego.Już na papierze te dane robią wrażenie, a jeszcze większe z pewnością zrobi informacja o elastyczności.Pierwsze 100 km/h osiągane jest w 3,8 sekundy, 200 km/h „pęknie” po 13,7 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h u2013 na życzenie klienta Audi podniesie limit do 305 km/h.

Z danych technicznych podawanych przez producenta wynika, że Audi RS Q8 zadowala się średnio13,7 l/100 kmw cyklu pomiarowym WLTP. Testowe pomiary dość znacząco odbiegają od tej wartości. W mieście Audi RS Q8 potrzebowało średnio17,4 l/100 km, a podczas jazdy poza miastem udało się osiągnąć15,2 l/100 km. Oczywiście należy pamiętać o tym, że osiągi sportowego SUV-a zdecydowanie zachęcają do mocniejszego wciśnięcia gazu (oczywiście w granicach rozsądku!), ale 85-litrowy zbiornik paliwa może dość szybko zaświecić pustkami.

Za przeniesienie mocy na wszystkie koła odpowiada sprawdzone połączenie8-biegowej przekładni automatycznej Tiptronic z legendarnym napędem Quattro.Ten tandem zapewnia doskonałe przyspieszenie, dobrą reakcję na mocne wciśnięcie gazu i całkowitą przyczepność.

Audi Q8 RSŹrodło: IBRM Samar

Jazda

Warto tutaj przypomnieć, że Audi RS Q8 jest autem z układem miękkiej hybrydy, gdzie dzięki zastosowaniu instalacji elektrycznej o napięciu 48V, w czasie jazdy może nastąpić kontrolowane wyłączenie silnika w celu obniżania zużycia paliwa. Mocne wciśnięcie pedału gazu powoduje dość duże opóźnienie reakcji, jednak kiedy już auto zacznie przyspieszać, to ciało kierowcy jest przyjemnie wbijane w fotel. W testowanym egzemplarzu znalazł sięsystem skrętnych czterech kółprzez co Audi jest niezwykle zwrotne u2013 średnica zawracania między krawężnikami to zaledwie 13,3 m.

Pneumatyczne zawieszenie w połączeniu z genialnym układem kierowniczym (i wspomnianym wcześniej napędem) powoduje, że odnosi się wrażenie, że Audi RS Q8 przeczy prawom fizyki.Żądania kierowcy są spełniane momentalnie i są precyzyjne jak najdroższe zegarki ze Szwajcarii.Co ważne w żadnym wypadku nie da się odczuć pokaźnej wagi samochodu, która wynosi prawie 2400 kg! Trzeba się naprawdę mocno postarać, żeby wyprowadzić Audi RS Q8 z równowagi.

Przy spokojnej jeździe auto może pokazać drugą twarz. Wtedy też pomarańczowy SUV staje się grzecznym i zrównoważonym połykaczem setek kilometrów, które czekają przed kierowcą. Przypomnimy tylko, że do Audi RS Q8 należy rekord legendarnego toru Nurburgring zwanego "zielonym piekłem". Auto uzyskało czas 7.42.253 s co stanowi najlepszy wynik w kategorii SUV-ów.

Audi Q8 RSŹrodło: IBRM Samar

Koszty

Audi RS Q8 zdecydowanie nie jest tanim samochodem. Cennik startuje z poziomu625 000 zł.Dołożenie kilkunastu pozycji opcjonalnego wyposażenia skutecznie podniesie cenę w okolice850-900 000 złu2013 najbogatsze i zindywidualizowane wersje (nie można zapominać o pakietach Audi Exclusive) spokojnie przekroczą kwotę siedmiocyfrową.

Najbliższym rywalem dla Audi RS Q8 jest m.in. Lamborghini Urus czy Porsche Cayenne Coupe.Oba samochody są równie fantastyczne, co produkt z Ingolstadt jednak decydując się na zakup tego auta można sporo zaoszczędzić względem konkurencji. W pierwszych trzech miesiącach 2020 roku na polskie drogi wyjechało już 14 egzemplarzy tej rodzinnej lokomotywy na kołach.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Podsumowanie

Dla kogo zatem jest Audi RS Q8? Jego mocarne osiągi, sportowy wygląd i przestronna kabina sprawia, że jest to z pewnością wielozadaniowe auto. Potrafi być szybkie, perfekcyjnie się prowadzić, a zaraz to komfortowy połykacz autostrad, z dużym bagażnikiem. Z pewnością Audi RS Q8 staje się fenomenem, który będzie cieszył niejednego klienta. I nawet jeśli będzie to obarczone sporymi kosztami (zarówno zakupu jak i paliwa konsumowanego przez genialny silnik) to każda złotówka będzie tego warta.

Podziel się ze znajomymi