Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Suzuki Ignis: miejski maluch na sterydach

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Ola NowakowskaOla Nowakowska
25 Lis '20 (aktualizacja 19 Lut '21)
Średnia ocena5
Suzuki Ignis: miejski maluch na sterydachŹródło: IBRM Samar
5Śr. ocena

Suzuki Ignis to ciekawe auto, które doskonale sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w terenie. Niewielkie gabaryty umożliwiają manewrowanie na zatłoczonych ulicach i parkingach, a napęd na 4 koła przyda się poza miastem. Po trzech latach na rynku przyszła pora na odświeżenie japońskiego malucha.

Styl

Suzuki Ignis jest typowym małym miejskim autkiem o charakterystycznym dla japońskiego producenta „pudełkowatym” kształcie, aczkolwiek najnowsza generacja nieco się zaokrągliła. Nowy Ignis Hybrid ma nową osłonę chłodnicy, zmienione przednie i tylne zderzaki, a dodatkowe srebrne nakładki nie tylko chronią podwozie, ale też podkreślają terenowy charakter auta. Ciekawe stylistycznie reflektory wykonano oczywiście w technologii LED’owej. Duże, zespolone tylne lampy, zachodzą na pokrywę bagażnika, co wyróżnia Ignisa na tle innych modeli. Bogata gama kolorystyczna i możliwość dokupienia naklejek dla zindywidualizowania wybranego egzemplarza sprawiają, że samochód zwraca na siebie uwagę i przyciąga spojrzenia. Zdecydowanie życzliwe. 

Źrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Ignis mierzy tylko 3700 mm długości, 1660 mm szerokości (z pakietem Outdoor – 1690 mm) i 1605 mm wysokości. Pięciodrzwiowe nadwozie rejestrowane jest jako czteroosobowe, bagażnik ma pojemność 267 l, przy złożonej kanapie rośnie niemal dwukrotnie - do 501 litrów! Miejsca we wnętrzu jest dla podróżujących z przodu nad podziw dużo. Z tyłu komfortowo mogą podróżować pasażerowie w wieku lat kilku; dla nastolatków będzie raczej za ciasno. Za mało miejsca będzie przede wszystkim na nogi, ale dla wyrośniętej młodzieży nad głową też. Liczba schowków i uchwytów na napoje w kabinie jest zadowalająca. System przesuwanych tylnych foteli pozwala na elastyczną konfigurację przestrzeni pasażerskiej i bagażowej, a dzięki otwierającym się pod kątem 90° tylnym drzwiom dostęp do kanapy jest wzorowy.

Słabe punkty modelu to wyciszenie wnętrza (delikatnie mówiąc – kiepskie) oraz regulacja kierownicy tylko góra-dół. Brakuje też oświetlenia bagażnika.

Źrodło: IBRM Samar

Napęd

Pod maską Ignisa zamontowano czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l DualJet (o mocy 90/83 KM 120/107 Nm), w najnowszym wcieleniu wspomagany przez układ „mild hybrid” zintegrowany z 12-voltowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności zwiększonej z 3 do 10 Ah. Podczas hamowania układ hybrydowy przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną, która jest magazynowana w tymże akumulatorze litowo-jonowym. Energia elektryczna jest wykorzystywana przez urządzenie ISG z funkcją silnika elektrycznego do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, co powoduje znacznie mniejsze zużycia paliwa.

Silnik współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią albo oferowaną jako opcja bezstopniową skrzynią CVT, zapewniającą płynną jazdę, a co za tym idzie – większy komfort podróżowania. Wersja Ignisa z napędem 4WD dostępna jest jednak tylko ze skrzynią 5MT.

Auto jest bardzo lekkie, nawet w najbogatszej wersji waga nie przekracza 1 tony. Silnik Ignisa przy prędkości powyżej 120 km/h nieco się męczy, ale przy mniejszych radzi sobie dobrze, a co ważne - jest oszczędny i spełnia narzucone wymogi emisji CO2. Może szkoda, że w ofercie Suzuki nie ma silnika wysokoprężnego. 

Źrodło: IBRM Samar

Technologia

Na środku deski rozdzielczej znajduje się 7-calowy kolorowy, dotykowy wyświetlacz multimediów, pod nim – ciekawie zaprojektowany panel klimatyzacji oraz przycisków obsługi podstawowych funkcji. Dostępne są i znakomicie się sprawdzają asystent zjazdu ze wzniesienia Hill Descent Control, wspomaganie ruszania pod górę Hill Hold Control, kontrola przyczepności Grip Control, funkcja świateł „Guide me light”, system podpowiedzi zmiany biegów GSI. Wszystko obsługuje się intuicyjnie. Auto posiada kamerę cofania, 6 poduszek powietrznych, podgrzewane fotele przednie, a LED’owe reflektory mają automatyczną regulację wysokości świecenia. 

Jazda

Tym, co nowego Ignisa pozytywnie wyróżnia w segmencie aut miejskich, jest bardzo dopracowany napęd na cztery koła 4WD ALLGRIP AUTO. Właściwości terenowe, dzięki małej masie auta, krótkim zwisom i sporemu prześwitowi są naprawdę niezłe; kąt natarcia to 22°, kąt rampowy 18°, a kąt zejścia 38,8°. Stosunkowo duży przy tych gabarytach prześwit  wynosi 180 mm. W terenie największym ograniczeniem są małe koła.

Zbiornik paliwa mieści 32 litry, co wg producenta i norm WLTP powinno wystarczyć na 600-kilometrową podróż. W testach zderzeniowych EURO NCAP Ignis otrzymał zaledwie 3 gwiazdki...

Źrodło: IBRM Samar

Koszty

Ignis nie jest, niestety, tanim autem. W najprostszej konfiguracji z wyposażeniem Comfort i napędem 2WD kosztuje 57,5 tysiąca złotych i jest to cena właściwie zaporowa. Najtańsza wersja godna uwagi, czyli z napędem 4WD została wyceniona na 69,5 tysiąca złotych (wyposażenie na poziomie Premium). Topowa konfiguracja Elegance z napędem na obie osie, jaką mieliśmy okazję testować, kosztuje już 76,5 tysiąca złotych.

Podsumowanie

O ile w segmencie SUV’ów i crossoverów oferta rynku jest bardzo szeroka, w klasie aut miejskich nie jest wcale zbyt bogata. Na tle potencjalnych konkurentów – w Polsce to właściwie jedynie Fiat Panda 4x4 - Suzuki Ignis jest zdecydowanym liderem. To model dobrze przemyślany i zaprojektowany, dobrze wyposażony. Jego ważnym atutem jest bezawaryjność i długowieczność silników i podzespołów, z których słynie japońska marka. Tam, gdzie droga do szkoły czy do pracy nie jest gładką asfaltową szosą, gdzie w zimie pługi śnieżne nie docierają w pierwszej kolejności, ulewne deszcze zostawiają kałuże groźne dla nisko zawieszonej limuzyny albo potrzebny jest drugi samochód w rodzinie – wszędzie tam sprawdzi się Suzuki Ignis.

Szczegółowa ocena auta: Suzuki Ignis III

Osiągi i ekonomia
5/10
Przestrzenność wnętrza
4/10
Komfort podróżowania
4/10
Wyposażenie
6/10
Cena
3/10
Własności jezdne
8/10
Podziel się ze znajomymi