Autonomiczna Toyota o umiejętnościach kierowcy driftowego
Naukowcy Toyoty oraz Uniwersytetu Stanforda rozpoczynają badania nad zakodowaniem w systemie autonomicznej jazdy instynktu profesjonalnego kierowcy driftowego. Projekt połączy technologie automatyzacji prowadzenia z algorytmami sztucznej inteligencji. Jednym z aut testowych nowego systemu będzie GR Supra.
Projekt to wspólne przedsięwzięcie Toyota Research Institute oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda. Jego celem jest opracowanie technologii bezpieczeństwa czynnego na nowym poziomie zaawansowania i wprowadzenie ich do szerokiej gamy samochodów Toyoty oraz innych producentów.
TRI to firma badawcza założona przez Toyotę w 2015 roku. Jej zadaniem jest wdrażanie wyników badań nad nowymi technologiami do rozwoju samochodów oraz innych produktów. Zespół koncentruje się na technologiach bezpieczeństwa czynnego i automatycznej jazdy oraz na robotyce, sztucznej inteligencji i technologiach wzmacniania ludzkich możliwości. Naukowcy TRI szukają nowych zastosowań sztucznej inteligencji dla rozwoju społecznego, poprawy warunków życia oraz tworzenia rozwiązań zwiększających mobilność. Toyota Research Institute mieści się w Stanach Zjednoczonych.
- Każdego dnia dochodzi do śmiertelnych wypadków drogowych wskutek nagłych, ekstremalnie trudnych sytuacji na drodze. W takich okolicznościach kierowcy musieliby mieć nadludzkie możliwości, żeby uniknąć kolizji. Trzeba liczyć się z tym, że każdy kierowca ma swoje słabości, a często się zdarza, że aby zapobiec wypadkowi, kierujący musiałby wykonać manewr, który przekracza jego umiejętności - wyjaśnia dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute i dyrektor naukowy Toyota Motor Corporation.
Naukowcy Toyota Research Institute będą analizowali umiejętności najlepszych kierowców na świecie, by opracować zaawansowane algorytmy kontroli nad samochodem, które pomogą zwykłym kierowcom i zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze. To realizacja głównej idei, która stoi za systemem Toyota Guardian: redukcji liczby śmiertelnych wypadków do zera.
Autonomiczna GR Supra
Inspiracją dla projektu był artykuł opublikowany przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda, w którym zaprezentowali badania nad driftingiem zelektryfikowanym i zautomatyzowanym prototypem o nazwie Marty. Wyniki tych eksperymentów pozwoliły wypracować prototypowy system kontroli nad tylnonapędowym samochodem podczas driftingu za pomocą hamulców, układu kierowniczego i napędu. Teraz TRI wprowadzi to rozwiązanie do własnych samochodów, w tym do flagowego coupe Toyota GR Supra.
GR Supra to tylnonapędowy sportowy samochód z dwuosobowym wnętrzem. Jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych, dlatego podporządkowano ją dwóm parametrom – złotej proporcji 1,55 rozstawu kół i rozstawu osi oraz idealnej dystrybucji masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. W podstawowej, mocniejszej konfiguracji auto otrzymuje 3-litrowy silnik R6 o mocy 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z której napęd jest przekazywany na tylną oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o 8 biegach.
pm