Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Jeep Compass po kuracji odmładzającej

Nowości
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
7 Kwi '21
Jeep Compass po kuracji odmładzającejŹródło: Jeep

Po czterech latach od debiutu kompaktowego Compassa drugiej generacji Jeep zdecydował się na jego poważną modernizację. Odświeżony model będzie dostępny w polskich salonach Jeepa od połowy kwietnia br.

W momencie debiutu w 2017 roku, Compass był pierwszym modelem Jeepa zaprojektowanym specjalnie na europejskie drogi. W 2019 roku jego sprzedaż stanowiła ponad 40 proc. całkowitej rocznej sprzedaży marki. Model początkowo był dostarczany do Europy z zakładu FCA Toluca w Meksyku. Rosnący popyt pozwolił jednak firmie na uruchomienie produkcji także we Włoszech. Dzięki temu skrócił się czas dostawy aut dla europejskich klientów. Wytwarzany we włoskim Melfi, łączący off-roadowy charakter z miejskim samochodem, Compass wyposażony został w zaawansowaną technikę. Plan inwestycyjny FCA Group dla europejskiej produkcji modelu szacowany jest na 5 miliardów euro.

Źrodło: Jeep

Compass 2021: co się zmieniło ?

Mimo iż producent mówi o Compassie 2021 jako o zupełnie nowym aucie, mamy do czynienia wyłącznie z faceliftingiem. Pojazd ma nowe przednie światła i przedni zderzak, przez co sylwetka auta jest teraz bardziej kanciasta. W tylnej części zmian nie widać, jedynie klosze lamp tylnych są nieco ciemniejsze niż dotychczas. Compass ma za to nową kabinę. Wnętrze jest bardziej funkcjonalne dzięki innemu rozmieszczeniu konsoli centralnej i zwiększeniu przestrzeni schowków (zapewniającej prawie 4,4 l dodatkowej pojemności - trzykrotnie więcej w porównaniu do 2,8 l w poprzedniej wersji). Do najważniejszych elementów wyposażenia Compassa należą: cyfrowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala Full HD, systemem Uconnect 5 z ekranami dotykowymi o przekątnych od 8,4 do 10,1 cala umieszczony nieco wyżej i przeniesiony bardziej na środek deski rozdzielczej. Ponadto auto otrzymało pięciokrotnie szybszy procesor, system operacyjny Android z bezprzewodową integracją ze smartfonem i aplikacjami Apple CarPlay i Android Auto, interaktywną nawigację 3D TomTom i funkcję rozpoznawania naturalnej mowy oraz z usługami Uconnect.

Zaktualizowana gama silników

Nowy Compass dostępny jest w pięciu poziomach wyposażenia (Sport, Longitude, Limited, S i Trailhawk). Oferuje też pięć kombinacji jednostek napędowych: benzynę, diesel i hybrydę plug-in, z trzema skrzyniami biegów (sześciostopniową manualną, automatyczną, dwusprzęgłową (DDCT) lub sześciostopniową automatyczną) oraz napędem na przednie lub na cztery koła. Wersja benzynowa to 1,3-litrowy silnik GSE o mocy 130 KM lub 150 KM, połączony odpowiednio z manualną skrzynią biegów i skrzynią DDCT z podwójnym suchym sprzęgłem, oba z napędem na przednie koła. W ofercie jednostek spalinowych znajduje się również 1,6-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 130 KM współpracujący z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Hybryda plug-in jest dostępna z dwoma poziomami mocy - 190 KM i 240 KM, w połączeniu z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła eAWD. Ceny Compassa zaczynają się od 99 900 zł za model z silnikiem benzynowym 1.3 130 KM w wersji Longitude.

Autonomia na poziomie 2 i liczne systemy

Zmodernizowany Compass jest pierwszym modelem Jeepa w Europie oferującym autonomiczną jazdę na poziomie 2 i jest wyposażony w standardzie w całej gamie w systemy ADAS najnowszej generacji. Należą do nich: system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) czytający i interpretujący znaki drogowe; inteligentny asystent prędkości (Intelligent Speed Assist) automatycznie dostosowujący prędkość do zalecanych limitów; system wykrywania senności kierowcy (Drowsy Driver Alert) ostrzegający kierowców, gdy ich uwaga słabnie lub gdy nadchodzi senność; oraz system automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking) z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, które spowalnia pojazd aż do całkowitego zatrzymania, aby uniknąć (lub złagodzić) ewentualny wypadek.

Najważniejszą nową funkcją jest asystent jazdy na autostradzie Highway Assist, łączący tempomat adaptacyjny i asystenta pasa ruchu, aby automatycznie dostosowywać prędkość i tor jazdy pojazdu. W ten sposób samochód automatycznie pozostaje na środku pasa, w rozsądnej odległości od pojazdu poprzedzającego. System ten dostępny będzie w Compassie w drugiej połowie br.

Źrodło: Jeep

Jeep Compass i konkurenci

Kompaktowy SUV Jeepa jest rynkowym rywalem takich modeli, jak m.in. Hyundai Tucson, Kia Sportage, Seat Ateca, Skoda Karoq, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Citroen C5 Aircross czy Mazda CX30.

Według danych IBRM Samar Compass to w Polsce prawdziwa lokomotywa sprzedażowa Jeepa. W 2019 roku zarejestrowano 1331 egzemplarzy, zaś w 2020 roku 1126 sztuk. Mimo, iż jest to spadek o 15,4 proc. r./r., nie zmienia to faktu, że Compass jest najczęściej wybieranym modelem w Polsce (na drugim miejscu jest mniejszy Jeep Renegade). Udział Compassa w całej sprzedaży marki w Polsce w 2019 roku wyniósł 32,53 proc., zaś w 2020 roku 38,30 proc. Ofertę sprzedaży Jeepa Compassa znajdziecie w Autokatalog.pl.

Podziel się ze znajomymi