Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Audi Q5 Sportback: sportowa elegancja i codzienna praktyczność

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Agnieszka GałaAgnieszka Gała
22 Cze '21 (aktualizacja 23 Cze '21)
Audi Q5 Sportback: sportowa elegancja i codzienna praktycznośćŹródło: Audi

Niemiecki producent zaprezentował nowy model Audi Q5 Sportback w wersjach silnikowych Q5 i SQ5 Sportback TDI. Smukła, podwyższona sylwetka wskazuje na funkcjonalność, a zarazem przyciąga spojrzenia mocno zarysowanymi liniami.

Audi Q5 Sportback to trzeci z kolei model Audi typu CUV, czyli Cross Utility Vehicle. Pierwsze na rynku pojawiły się: Audi Q3 Sportback i E-tron Sportback.

Stylistyka nadwozia

W porównaniu do klasycznego SUV-a nowe Q5 Sportback zyskało bardziej sportową i opływową sylwetkę z mocno pochyloną tylną szybą w stylu coupe. Z przodu pojazdu wzrok przyciąga ośmiokątny grill Single Frame z dużymi wlotami powietrza umieszczonymi po obydwu stronach osłony chłodnicy. Całości dopełniają diodowe reflektory LED. Bardziej zaawansowane oświetlenie Matrix LED dostępne jest jako opcja. Tył pojazdu wykończony został chromowaną listwą pod światłami. Dolną cześć zderzaka stanowi dyfuzor z czarną, poziomą listwą. Opcjonalnie dostępne są tylne światła w technologii OLED, składające się z trzech segmentów, które dzielą się jeszcze na sześć elementów z możliwością ustawień „coming home leaving home”. Funkcja polega na opóźnionym wyłączeniu świateł mijania, świateł pozycyjnych z tyłu i podświetlenia tablicy rejestracyjnej, gdy z auta wysiada kierowca (coming home).

Źrodło: Audi

Wymiary modelu to: długość 4,69 m, szerokość 1,89 m, wysokość 1,66 m, rozstaw osi 2,82 m. Aerodynamiczne kształty sprawiają, że Q5 Sportback wykazuje niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.30. Wpływa to między innymi na zmniejszenie hałasu w środku pojazdu.

Wnętrze

Q5 Sportback wyposażony został w ekran kierowcy typu virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala z opcją personalizacji. Do wyboru są trzy widoki: klasyczny, sportowy, dynamiczny. Funkcje Head-up Display z nawigacją oraz Online Traffic Information ułatwiają kierowcy podróżowanie, informując o czasie dojazdu i korkach.

Smartphone sparujemy z samochodem dzięki bezprzewodowemu podłączeniu Apple Car, współpracującemu również z systemem Android. Opcjonalny Audi Phone Box Light, znajdujący się pomiędzy siedzeniami kierowcy i pasażera, pozwala na ładowanie telefonu. W bardziej zaawansowanej wersji, zwanej Audi Phone Box, sygnał urządzenia zostanie wzmocniony.

Źrodło: Audi

Podróż umili system nagłośnienia firmy Bang&Olufsen, który składa się z 19 głośników, w tym głośniki 3d, głośnik główny oraz subwoofer. Przestrzenny dźwięk 3d uzyskano dzięki montażowi dodatkowych glośników w słupkach pojazdu. Brzmienie i akustyka w Q5 pozwala poczuć się we wnętrzu auta niczym w sali koncertowej.

Wnętrze Q5 Sportback występuje w dwóch pakietach do wyboru: Design Selection i S- Line. Design Selection to połączenie skóry naturalnej i ekologicznej w kolorze jasny brąz. S- line jest pakietem typowo sportowym w, którym dominuje kolor czarny. Na sportowych fotelach, kierownicy oraz podświetlanych progach widnieje litera S. Dodatkowo nakładki na pedały są wykonane ze stali szlachetnej.

Źrodło: Audi

Dodatkowa opcja zwana „tylna kanapa plus” pozwala na regulację części siedziska oraz regulację kąta oparcia. Przy złożonych oparciach pojemność bagażnika można zwiększyć z 510 do 1480 litrów.

Linie wyposażenia

W przypadku Q5 Sportback nie ma podstawowej wersji Basic. Do wyboru są dwie wersje: Advanced Line oraz S- Line.

Źrodło: Audi

Advanced Line ma elementy nadwozia w kolorze aluminium satynowego. Przód pojazdu wyróżnia się czarną osłoną chłodnicy Single Frame z pionowymi listwami oraz ramą w kolorze srebrnego aluminium. Akcenty w tym kolorze zostały wykorzystane również w elementach karbowanych wlotów powietrza, listwach progowych, osłonie podwozia oraz listwie na pokrywie bagażnika. Czarne relingi dachowe oraz karbowany czarny dyfuzor nadaja elegancji linii Advance. Całości dopełniają podwójne, pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich.

Wersja S Line, najbardziej popularna na polskim rynku, podkreśla sportowy charakter Audi Q5 Sportback. Osłona chłodnicy Single Frame typu plaster miodu oraz chromowane końcówki rur wydechowych nawiązują do samochodów klasy S i RS. Podobnie jak w linii Advance, nadwozie zyskało liczne elementy w kolorze matowego srebrnego aluminium. Emblematy sygnowane literą "S" znajdziemy w podświetlanych listwach progowych przednich drzwi oraz błotnikach pojazdu.

Źrodło: Audi

Układ napędowy

Q5 Sportback
Q5 35 TDI
Q540 TDI
Q5 45 TFSI
Q5 50 TFSI e
Q5 55 TFSI e
SQ5 TDI
Pojemność
1968 cm3
1968 cm3
1968 cm3
1984 cm3
1984 cm3
2967 cm3
Moc
163 KM
204 KM
265 KM
299 KM
367 KM 
341 KM
Moment obrotowy
370 Nm
400 Nm
370 Nm
450 Nm
500 Nm
700 Nm
Prędkość maksymalna
213 km/h
222 km/h
240 km/h
239 km/h
239 km/h
250 km/h
0-100 km/h
9 s
7,6 s
6,1 s
6,1 s
5,3 s
5,1 s
Skrzynia biegów
S tronic
S tronic
S tronic
S tronic
S tronic
Tiptronic
Napęd
FWD / Quattro
Quattro
Quattro
Quattro
Quattro
Quattro
Zużycie paliwa (WLTP)
6,1-5,6 l/100 km
6,8-6,3 l/100 km
9,1- 8,4 l/100 km
1,8-1,5 l/100 km 
1,8-1,5 l/100 km 
8,5-8,1 l/100 km 
Cena
od 205 500
od 223 000
od 240 000
od 254 000
od 280 000
od 344 000 zł

System predyktywny wykorzystywany w wersjach z napędem elektrycznym działa na podstawie parametrów trasy wprowadzonych przez użytkownika. Biorąc pod uwagę odległość, którą mamy pokonać, rodzaj drogi oraz natężenie ruchu samochód sam planuje wykorzystanie energii elektrycznej. Pozwala to na możliwie najbardziej ekonomiczną jazdę.

Napęd

Audi dysponuje dwoma rodzajami napędu na cztery koła - quattro.

Napęd z techniką ultra składa się z dwóch mechanizmów: sprzęgła elektromechanicznego z przodu, regulującego rozłożenie mocy pomiędzy osią przednią a tylną oraz wysprzęglika, który pozwala wyłączyć układ napędowy w trakcie jazdy redukując zużycie paliwa. Według producenta, podczas jazdy po autostradzie oszczędność zużycia paliwa sięga 0,5 litra. Drugi rodzaj napędu quattro z samoblokującym się mechanizmem centralnym typu Torsen, wykorzystywany jest dla mocniejszych wersji silnikowych S Q5 ze skrzynią tiptronic. Sportowy mechanizm różnicowy umożliwia regulację momentu obrotowego pomiędzy lewym a prawym kołem tylnej osi, ułatwiając dynamiczne pokonywanie zakrętów.

Źrodło: Audi

Quattro włącza się automatycznie w zależności od warunków jezdnych i pogodowych, takich jak: temperaturę, styl jazdy kierowcy, jazdę z przyczepą oraz tryb jazdy. W opcji dynamic w trybie skrzyni biegów 'S' pojazd zawsze startuje czterema kołami. Napęd quattro utrzymywany jest cały czas w trybie jazdy off road.

Zawieszenie

Standardowe zawieszenie w Audi Q5 Sportback nastawione jest na komfort jazdy. Dla bardziej wymagających dostępne są jeszcze dwie opcje: zawieszenie sportowe w wersji S- Line z regulacją amortyzatorów (drive select) oraz najbardziej zaawansowane i pozwalające na duży zakres regulacji- Adaptive Air Suspension. Pozwala ona kierowcy na regulację zarówno prześwitu, jak i twardości amortyzatorów. Kierowca ma do wyboru 7 ustawień. Różnica między najniższym, a najwyższym wynosi aż 6 cm. W trybie lift offroad zwiększenie prześwitu wynosi 4,5 cm (do prędkości 30km/h), allroad- 2,5 cm do 80km/h. W opcji auto dynamic, prześwit reguluje się automatycznie w zależności od prędkości. Ciekawą opcję stanowi tryb załadunku, który obniża tylną oś o ok 8cm, ułatwiając umieszczenie np. ciężkich ładunków w bagażniku.

Podsumowanie

Audi Q5 Sportback to mniejsza, bardziej dynamiczna wersja SUV-a Q5. Oprócz zmienionej linii dachu oraz detali, Audi zachowało styl Q5. Zyskało natomiast na lekkości i wpasowuje się w obowiązujący trend: podwyższonych, dynamicznych CUV-ów. W standardzie, model wyposażono w sportowe sztywne zawieszenie, które nie wpływa jednak na komfort podróżowania. Samochód jest wygodny i dobrze wyciszony, idealny do codziennej jazdy. System adaptacyjnego zawieszenia, sprawia, że nierówności nawierzchni są prawie nieodczuwalne. W trakcie testów w warunkach miejskich, udało nam się przejechać na napędzie elektrycznym 50 km. Wartość ta jest wystarczająca, aby jeździć po mieście ekologicznie i ekonomicznie. Do konkurencji Q5 Sportback możemy zaliczyć Mercedesa Klasy GLC Coupe czy BMW X4.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe
Podziel się ze znajomymi