Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Jubileusz Kadetta i Astry

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
3 Sie '21
Jubileusz Kadetta i Astry Źródło: Opel

Debiut Opla Astry szóstej generacji nadciąga wielkimi krokami. Z tej okazji niemiecki producent przypomina 85-letnią historię kompaktowych modeli: Kadett i Astra.

Źrodło: Opel

Historia kompaktowych modeli Opla rozpoczęła się wraz z pojawieniem się pierwszego Kadetta w 1936 roku. Po Oplu Olympia, pierwszym niemieckim samochodzie wyprodukowanym z całkowicie stalowym nadwoziem, w Kadett'cie również zastosowano tę technologię. W porównaniu do wcześniej używanych drewnianych nadwozi montowanych na podwoziu ramowym, nowa metoda budowy miała wiele zalet, takich jak niższa waga, lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa oraz wyższe bezpieczeństwo dzięki stabilności kabiny pasażerskiej i niższemu środkowi ciężkości.

Źrodło: Opel

Model Kadett I wytwarzany był do 1937 roku, zaś Kadett II w latach 1938-1940. Wybuch II Wojny Światowej wstrzymał produkcję kompaktowego Opla. Kadett powrócił w 1962 roku, otrzymując w nazwie przydomek „A” i produkowano go do 1965 roku.

Źrodło: Opel

Kadett B produkowany był w latach 1965-1973, Kadett C od 1973 do 1979, Kadett D od 1979 do 1984, zaś ostatnia generacja modelu, Kadett E w latach 1984 – 1991. Dłużej wytwarzana była odmiana cabrio Kadetta E, do 1993 roku.

Źrodło: Opel

Kadett D z przednim napędem

Rewolucyjnym momentem dla kompaktowego Opla było wprowadzenie do produkcji Kadetta D (1979-1984). Zamiast napędu na tylne koła ten nowy model po raz pierwszy był wyposażony w napęd na przednią oś. Oszczędzający miejsce, poprzeczny układ układu napędowego umożliwił uzyskanie większej przestronności w aucie. Chociaż nowa generacja była krótsza od poprzednika, wnętrze było większe i oferowało znacznie więcej miejsca niż wielu rywali Kadetta.

Źrodło: Opel

Astra zastępuje Kadetta w 1991 roku

Kiedy Opel Astra F miał swoją światową premierę w 1991 roku, świat przechodził wielkie zmiany. Siódma generacja kompaktowego modelu Opla zyskała nie tylko nową nazwę - Astra, ale także bogactwo systemów bezpieczeństwa. Astra F była nie tylko modelem wielkiej zmiany, ale także jedną z lokomotyw sprzedażowych Opla w tamtych czasach. W latach 1991-1997 Opel wyprodukował około 4,13 miliona egzemplarzy Astry pierwszej generacji.

Źrodło: Opel

Sukces Astry II generacji

Astrę drugiej generacji, noszącą oznaczenie fabryczne G, Opel zaprezentował podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku. Co ciekawe i w motoryzacji rzadkie, przez cały okres produkcji samochód nie przeszedł żadnych face liftingów. Równocześnie z Astrą G swoją premierę miał Opel Zafira, oparty na tej samej płycie i podzespołach, a różniący się praktycznie jedynie nadwoziem.

Źrodło: Opel

W Gliwicach od 3 października 2003 roku do 27 sierpnia 2009 roku produkowany był model Astra Classic II w czterech wersjach nadwoziowych: sedan, 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz van. Ponad 83 proc. produkcji tego modelu trafiło na eksport, przede wszystkim na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, ale również do Australii, Nowej Zelandii oraz niektórych krajów Afryki, Ameryki Południowej i Azji. W czasie całego okresu produkcyjnego gliwicki zakład opuściło 243 993 sztuki tego samochodu.

Źrodło: Astra 5 dr

Astra H – 2004-2014

Opel Astra III noszący oznaczenie fabryczne H, podobnie jak poprzednik, został po raz pierwszy zaprezentowany podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem (w 2003 roku). Trzy lata później samochód przeszedł face lifting. W listopadzie 2006 na targach motoryzacyjnych w Stambule zaprezentowano Astrę H w wersji sedan. 22 sierpnia 2007 roku w Gliwicach z taśmy produkcyjnej zjechała Astra sedan oznaczona numerem 1, symboliczne inicjując rozpoczęcie produkcji.

Po wprowadzeniu w 2009 roku czwartej generacji pojazdu, samochód sprodukowany w Polsce sprzedawany był pod nazwą handlową Opel Astra Classic III. Produkcja odmiany 3-drzwiowej i cabrio została zakończona w 2010 roku. Ostatnie egzemplarze w wersjach 5-drzwiowy hatchback i kombi, oferowane jako Opel Astra Classic lub Opel Astra Family zjechały z taśm produkcyjnych 27 marca 2014 roku. Astra III Sedan (nazwa handlowa „Astra Classic III” nie obejmowała tej wersji nadwoziowej) produkowane były do 11 czerwca 2014 roku. Z polskiego rynku samochód został wycofany w 2012 roku.

Źrodło: Opel

Popularna czwarta generacja Astry

Opel Astra J, czyli czwartej generacji, został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku. W salonach w Niemczech auto pojawiło się w grudniu 2009 roku, zaś w Polsce w styczniu 2010 roku. Opel Astra J zbudowany został na płycie General Motors – zwanej Delta. W czerwcu 2010 roku zaprezentowano oficjalnie zdjęcia wersji kombi (Sports Tourer). W 2012 roku gamę uzupełniły odmiany 3-drzwiowy hatchback o linii nadwozia w stylu coupe oraz 4-drzwiowy sedan. Coupe-Cabrio (CC) stało się oddzielnie klasyfikowanym modelem o odrębnej stylizacji i nazwie Cascada. Produkcję hatchbacka i kombi zakończono w 2015 roku.

Produkcję hatchbacka i kombi zakończono w 2015 roku. Astra J w wersji sedan była produkowana aż do 2020 roku, kiedy to dwa lata po zaprzestaniu wytwarzania 3-drzwiowej odmiany GTC w 2018 roku, 28 października 2020 roku zakończono produkcje odmiany sedan po wyprodukowaniu 213 637 pojazdów w tej wersji nadwoziowej.

Źrodło: Opel

Astra K, czyli generacja nr 5

Opel Astra V został zaprezentowany po raz pierwszy w 2015 roku. Krótko po debiucie ruszyła produkcja modelu w polskich zakładach Opla w Gliwicach. W lutym 2016 roku w angielskiej fabryce Opla w Ellesmere Port rozpoczęto produkcję wersji kombi pojazdu o nazwie Astra Sports Tourer. W 2019 roku samochód przeszedł facelifting. Wizualnie auto niewiele różniło się od udanej piątej generacji, a było w zasadzie jego udoskonaloną wersją.

Źrodło: Opel

Jesienią premiera Astry VI

Niemiecki producent niebawem otworzy nowy rozdział w swojej historii, prezentując po raz pierwszy model kompaktowy z napędem hybrydowym typu plug-in. Premiera nowej wersji modelu odbędzie się jeszcze w tym roku. Nowy Opel Astra po raz pierwszy w historii marki został wyposażony w silnik z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy do 225 KM. Dostępne będą również jednostki benzynowe o mocy do 110 KM lub wysokoprężne o mocy nie większej niż 130 KM. W wyposażeniu standardowym dostępna będzie sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Opcjonalnie dla silników charakteryzujących się większą mocą przewidziano automatyczną ośmiobiegową przekładnię.

Źrodło: Opel

Zamówienia na szóstą generację modelu Opel Astra będą przyjmowane jesienią bieżącego roku. Pierwsi klienci otrzymają swoje pojazdy na początku 2022 roku.

Podziel się ze znajomymi