Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Nowa Skoda Fabia: bardziej przestronna

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Agnieszka GałaAgnieszka Gała
19 Sie '21 (aktualizacja 21 Mar '25)
Nowa Skoda Fabia: bardziej przestronnaŹródło: Skoda

Czeski producent zaprezentował Fabię czwartej generacji, kompakt o dynamicznym wyglądzie oraz zadziwiająco przestronnym i funkcjonalnym wnętrzu.

Skoda Fabia dostępna jest na rynku od 22 lat. Z popytem sięgającym ponad 4,5 miliona egzemplarzy, stanowi drugi po Octavii najlepiej sprzedający się model w gamie producenta. Pierwsza generacja modelu zbudowana na płycie podłogowej VW Polo, Seata Ibiza i Cordoba zastąpiła przestarzały model Felicii. Sprzedaż na przestrzeni 8 lat wyniosła 1.77 mln egzemplarzy. Podobne wyniki osiągnięto przy kolejnych produkowanych wersjach.

Źrodło: Skoda

Skoda Fabia (2022) - wymiary

Zbudowana na platformie Volkswagen MQB-A0 nowa Skoda Fabia w porównaniu do poprzedniej generacji ma zdecydowanie inne proporcje. Długość pojazdu zwiększono o 94 mm i wynosi ona 4 108 mm, rozstaw zyskał dodatkowe 94 mm, a szerokość - 1 780 mm - jest większa o 48 mm. Jedynym parametrem, który uległ zmniejszeniu (- 8 mm) jest wysokość auta, która teraz wynosi 1 459 mm. Przestrzeń bagażową zwiększono do pojemności 380 l (+50l), ze złożonymi siedzeniami wynosi 1 190 l.

Linie nadwozia zostały mocno podkreślone: z przodu zbiegają się ku osłonie chłodnicy, z boku i z tyłu pojazdu przebiegają horyzontalnie, nadając autu wyrazistego wyglądu. Światła mijania, światła drogowe, kierunkowskazy oraz światła do jazdy dziennej są standardowo wyposażone w technologię LED. Jako opcja dostępne jest również oświetlenie Full Led.

Źrodło: IBRM Samar

Gama kolorystyczna obejmuje dziewięć kolorów: niemetalizowanych (biel, granat) oraz 7 metalizowanych (srebrny, biały, czarny, niebieski, czerwony, szary, pomarańczowy) w tym dwa nowe: Graphite Grey i Phoenix Orange.

Skoda Fabia - funkcjonalne wnętrze i technologia

Większa długość oraz szerokość Fabii przełożyły się na bardziej przestronne wnętrze, zapewniające komfort podróżującym. W centralnej części kokpitu znajduje się czytelny i łatwy w obsłudze wyświetlacz o przekątnej od 6,5 do 9,2 cala do wyboru w zalezności od rodzaju wyposażenia. Nazwy wyświetlaczy nazwano od najmniejszego: Swing (6,5"), po średni Bolero (8') oraz najbardziej zaawansowany Amundsen (9,2"). Amundsen, topowy system, można obsługiwać za pomocą gestów i cyfrowego asystenta głosowego Laura oraz zawiera nawigację 3D wraz z aktualizacjami online. Smart Link w standardzie gwarantuje bezprzewodowe połączenie smartfona z pojazdem. W standardzie zamontowano również PhoneBox umożliwiający indukcyjne ładowanie telefonu. Cyfrowy zestaw wskaźników kierowcy o przekątnej 10,25 cala oferuje pięć różnych opcji wyświetlania: Classic, Modern, Reduced, Extended oraz Sport.

Źrodło: IBRM Samar

Producent dużą wagę przywiązuje do funkcjonalności wnętrza. Oprócz zwiększonej przestrzeni bagażowej, w pojeździe znajdziemy liczne schowki: od miejsca na okulary, przez podajniki na napoje, duży schowek w podłokietniku kierowcy oraz schowki umieszczone w drzwiach aż po specjalne kieszoki na telefon w tylnych częściach przednich foteli oraz ukrytą w drzwiach kierowcy skrytkę na parasol.

Źrodło: Skoda

Duże, okrągłe otwory wentylacyjne z chromowanym obramowaniem oraz akcenty w kolorze miedzi lub srebra dodają odrobiny elegancji w powściągliwie wykończonym wnętrzu. Napis odzwierciedlający nazwę modelu, umieszczono po bokach obudowy wskaźników kierowcy.

Źrodło: IBRM Samar

Nowościami, które były dostępne jedynie w pojazdach wyższych klas są podgrzewana przednia szyba oraz kierownica. Dla osób, które lubią mieć dobrze doświetlone wnętrze lub nocą patrzeć w gwiazdy producent oferuje panoramiczny dach dostępny jako opcja. Do wyboru są trzy poziomy wyposażenia: Style, Ambition, Active oraz edycja specjalna: First Edition.

Skoda Fabia (2022) - silnik

Trzycylindrowe silniki MPI FABIA o pojemności jednego litra pochodzą z generacji EVO i są o 4 kW mocniejsze niż poprzednie jednostki, ale zużywają mniej paliwa i mają niższą emisję. W ofercie znajdziemy również dwa silniki 1.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem.

Źrodło: Skoda
Skoda
1.0 MPI (59 kW)
1.0 TSI  (70 kW)
1.0 TSI (81 KW)
1.0 TSI (81 kW)
Cylindry
3
3
3
3
Moc
80 KM
95 KM
110 KM
110 KM
Maksymalny moment obrotowy
93,0 Nm / 3 700 - 3 900 1/mi
175,0 Nm / 1 600 - 3 500 1/min
200,0 Nm / 2 000 - 3 000 1/min
200,0 Nm / 2 000 - 3 000 1/min
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,5 s.
10,6 s.
9,7 s.
9,6 s.
Prędkość Maksymalna
179 km/h
195 km/h
205 km/h
205 km/h 
Skrzynia biegów
5-biegowa manualna
5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
7-biegowa automatyczna
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym
5,1 l/100km
5,1 l/100km
5,1 l/100 km
5,6 l/ 100 km
Cena
59 100 zł
66 150 zł
64 100zł
72 650 zł

Systemy bezpieczeństwa

System Travel Assist dostępny jest jako opcja. Oprócz tempomatu adaptacyjnego (ACC), Travel Assist obejmuje asystenta pasa ruchu i rozpoznawanie znaków drogowych. Nowością jest asystent boczny oraz przedni z systemem ochrony pieszych i rowerzystów, asystent parkowania oraz asystent manewrowania.

Źrodło: Skoda

Podsumowanie

Nowa Fabia przyciąga nowoczesną stylistyką, funkcjonalnością oraz technologią. Testowana wersja 1.0 TSI o mocy 95 KM z wyposażeniem Ambition oraz najnowszym kolorem nadwozia Phoenix Orange robi pozytywne wrażenie. Wnętrze pojazdu, wykończono w minimalistyczny sposób: kolor ciemniej materiałowej tapicerki został przełamany srebrnymi aluminiowymi akcentami na desce oraz przy skrzyni biegów. Wyświetlacz o przekatnej 9,2 cala jest czytelny i łatwy w obsłudze. Bezprzewodowe ładowanie oraz połączenie smartfona z pojazdem, sprawia, że nie musimy nosić ze sobą kabelków. Liczne schowki pomogą zachować porządek w samochodzie, szczególnie gdy będa nim podróżować dzieci. Fabia z manualną skrzynią biegów prowadzi się poprawnie, dobrze amortyzuje niedoskonałości jezdni. Auto jest przestronne i wygodne, zawiera wszystko co powinien mieć miejski, kompaktowy samochód. W segmencie B znajdziemy wielu konkurentów Fabii: VW Polo (63 290), Dacia Sandero (41 900), Ford Fiesta (59 700), Renault Clio (56 900), Peugeot 208 (60 300) czy Kia Rio (51 900). Cena wersji podstawowej nowej Skody Fabii wynosi 59 100 zł, stanowiąc ciekawą alternatywę w porównaniu do konkurencji.

Podziel się ze znajomymi