Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Toyota Yaris Samochodem Roku 2021

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
2 Mar '21
Toyota Yaris Samochodem Roku 2021Źródło: Toyota

Japoński bestseller rynkowy pokonał rywali i został zwycięzcą konkursu Car of The Year 2021. COTY to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów motoryzacyjnych w Europie, zaś zwycięzcę wybiera 59 dziennikarzy z 23 krajów.

Wyniki konkursu Car of The Year ogłaszano zwykle podczas salonu samochodowego w Genewie, jednak pandemia koronawirusa uniemożliwia odbywanie się imprez masowych.

Do finału konkursu jury zakwalifikowało siedem aut: Toyota Yaris, Fiat 500, Cupra Formentor, Volkswagen ID.3, Skoda Octavia, Land Rover Defender oraz Citroen C4. Zwyciężczyni otrzymała 266 punktów, zaś drugie miejsce zajął Fiat 500 (240 pkt.), który od obecnej generacji oferowany jest wyłącznie z napędem elektrycznym. Cupra Formentor (239 pkt.), pierwszy autorski model submarki Seata, przegrał z Fiatem 500 tylko jednym punktem, co pozwoliło na uplasowanie go na trzeciej pozycji.

Źrodło: Toyota

Pierwszy elektryczny Volkswagen, model ID.3, otrzymał 224 punkty i zajął czwarte miejsce. Czeski bestseller, jakim od wielu lat jest Skoda Octavia, otrzymał 199 punktów i znalazł się na piątej pozycji. Najnowsza generacja Land Rovera Defendera zajęła 6 pozycję, otrzymując 164 punkty, zaś wielkim przegranym plebiscytu COTY 2021 jest kompaktowy Citroen C4, który dostał jedynie 143 punkty i znalazł się na ostatnim, siódmym miejscu w finale konkursu.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Toyota Yaris IV zwycięzca COTY 2021

Od ponad 20 lat Yaris należy do grona najpopularniejszych miejskich aut na europejskim rynku. Model zadebiutował w 1999 roku. W ciągu następnych 20 lat stał się najważniejszym pojazdem Toyoty w Europie, z roku na rok zwiększając zarówno wielkość sprzedaży, jak i udział w rynku. W 2019 roku sprzedano około 224 000 egzemplarzy, co stanowiło 7,6 proc. rynku segmentu B. Auto jest najlepiej sprzedającym się modelem Toyoty w regionie, z ponad 22 proc. udziałem w rejestracjach nowych samochodów marki.

Yaris IV generacji, który zadebiutował w 2020 roku, jest krótszy od poprzednika, jego całkowita długość to mniej niż cztery metry; jest również niższy o 40 mm; szerokość zwiększyła się natomiast o 50 mm, a rozstaw osi jest dłuższy o 57 mm. Krótsze są natomiast przednie i tylne zwisy – odpowiednio o 10 mm (800 mm) i 45 mm (580 mm). Dzięki tym zabiegom auto jest niskie i szerokie, co nadaje mu mocnego charakteru.

Źrodło: Toyota

Nowy napęd hybrydowy

Wraz z Yarisem IV swój debiut miał nowy silnik hybrydowy oraz akumulator litowo-jonowy, z nową, hybrydową skrzynią biegów oraz jednostką sterującą mocą. Wszystkie elementy zostały opracowane zgodnie z architekturą TNGA. Wydajność napędu wzrosła o 20 proc., całkowita moc - o 16 proc. (do 116 KM), przyspieszenie od 0 do 100 km/h - o 15 proc. (auto rozpędza się do setki w 9,7 sekundy, jego maksymalna prędkość to 175 km/h). Zmianom poddano także tryb EV. Yaris może w nim osiągnąć do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy. Oznacza to, że kierowcy mogą dłużej cieszyć się zaletami pojazdu elektrycznego, ponoszą przy tym mniejsze koszty jazdy.

Emisja CO2 spadła do 86 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg normy WLTP wynosi, zdaniem producenta, 3,8 l/100 km. Poprawiona została dynamika jazdy z prędkościami autostradowymi, czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 sekundy, a do tego samochód szybciej i bardziej zdecydowanie przyspiesza przy niższych prędkościach.

Źrodło: Toyota

1,5-litrowy silnik Hybrid Dynamic Force, produkowany w polskich zakładach Toyoty, pochodzi z tej samej rodziny silników TNGA co czterocylindrowy, dwulitrowy motor zastosowany w modelach Corolla i Toyota C-HR. Zaletą tej jednostki jest szybkość procesu spalania z lepszą kontrolą temperatury i ciśnienia. W efekcie ma ona wysoką sprawność cieplną (40 proc.). Podobnie jak wszystkie montowane w hybrydowych samochodach Toyoty silniki, wykorzystuje cykl Atkinsona, w którym zawory dolotowe są otwarte dłużej, przez co suw sprężania jest opóźniony. Oznacza to poprawę wydajności i zmniejszenie zużycia paliwa. Jednostka generuje 93 KM (68 kW) mocy oraz 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który osiągany jest przy niższych obrotach (3600 obr./min.). Moc przekazywana jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów e-CVT.

Napęd hybrydowy wyposażony jest w dwa silniki elektryczne, które pełnią również funkcję generatorów. Jeden służy do uruchamiania silnika spalinowego oraz do ładowania akumulatora, drugi jest połączony z przednimi kołami i pełni rolę źródła napędu. W modelu zastosowano baterię litowo-jonową, której napięcie wzrosło ze 144 do 177,6 V. Liczba ogniw została natomiast zmniejszona ze 120 do 48.

Toyota Yaris HybridŹrodło: IBRM Samar

Yaris także benzynowy

Czwarty Yaris jest również dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym (125 KM), z sześciobiegową manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S. Zasadniczo jest to ta sama trzycylindrowa jednostka, którą zastosowano w napędzie hybrydowym. Gamę Yarisa otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra i mocy 72 KM, znany z poprzedniej generacji.

Ceny Toyoty Yaris w Polsce

Chętni na Toyotę Yaris w bazowej specyfikacji Active, muszą dysponować kwotą 61 900 zł (z silnikiem 1.0), zaś w odmianie hybrydowej od 79 900 zł. Wersja wyposażenia Comfort z mocniejszym silnikiem 1.5 i z automatyczną skrzynią biegów kosztuje 71 900 zł, zaś hybrydowa 80 900 zł. Yaris Selection Style i Selection Elegant z 125-konną jednostką 1.5 kosztuje od 77 900 zł. Cena najwyższej wersji wyposażenia Premiere Edition z silnikiem 1.5 wynosi 78 900 zł, zaś wybór automatycznej skrzyni biegów podnosi ją o 5 000 zł. Odmiana hybrydowa kosztuje 92 900 zł.

Podziel się ze znajomymi