Fiat Tipo Cross – silnik, moc, cena
Średnia ocena6.3
6.3Śr. ocena
Fiat Tipo to popularny, budżetowy kompakt oferowany w trzech wersjach nadwozia. Ciekawie prezentuje się odmiana Tipo Cross stylizowana na crossovera.
Choć mało kto o tym dziś wie lub pamięta, kompaktowy hatchback Fiat Tipo produkowany był w latach 1988-1995. W 1989 roku Tipo otrzymało nawet zaszczytny tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W 2015 roku Fiat przywrócił nazwę modelu Tipo, a otrzymał ją następca kompaktowego modelu Bravo. Auto oferowane jest w trzech wersjach nadwozia: pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Tipo produkowane jest w tureckim mieście Bursa.
Fiat Tipo Cross – silniki, moc
Kompaktowy Fiat oferowany jest dwoma silnikami benzynowymi oraz z jednostką wysokoprężną. Najsłabszy trzycylindrowy silnik ma pojemność 1.0 litra, jest turbodoładowany i osiąga moc 100 KM. Drugi benzynowy napęd opiera się na czterocylindrowym silniku 1.5 130 KM i jest wspomagany układem miękkiej hybrydy (mhev). Dla fanów diesli w ofercie jest także Tipo 1.6 MultiJet 130 KM.
Fiat Tipo Cross – wymiary, funkcjonalność
Odmiana hatchback Fiata Tipo Cross ma 4386 mm długości, 1802 mm szerokości, 1556 mm wysokości i rozstaw osi 2638 mm. Pojemność bagażnika wynosi 440 litrów. Od standardowej wersji stylizowany na crossovera Fiat Tipo Cross ma zwiększony o 4 cm prześwit, który ma 18 cm.
Fiat Tipo Cross – cena
Niestety czasy tanich Fiatów się skończyły i obecnie aby móc kupić Tipo hatchback w bazowej specyfikacji, z podstawowym silnikiem 1.0 T3 Turbo 100 KM, trzeba dysponować kwotą min. 85 900 zł. Odmiana Cross ze wspomnianą jednostką i manualną skrzynią pięciobiegową wyceniona została na 93 600 zł, zaś 1.5 130 KM MHEV z automatem 115 700 zł. Tipo City Cross z miękką hybrydą 1.5 130 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 111 200 zł. Z kolei Tipo Garmin z dieslem 1.6 MultiJet 130 KM, to koszt rzędu 104 900 zł, a ciekawa odmiana Red z jednostką wysokoprężną wyceniona została na 109 200 zł.
Fiat Tipo Cross – wrażenia z jazdy
Gdyby wybaczyć kompaktowemu Fiatowi przeciętnej jakości tworzywa sztuczne oraz przestarzały już design wnętrza, jest to całkiem przyzwoity kompakt. Nawet z podstawowym silnikiem 1.0 T3 Turbo 100 KM auto porusza się całkiem żwawo i jest dość dobrze wyciszone. Prędkość maksymalna Tipo Cross z bazową jednostką napędową wynosi 183 km/h, a od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 12,2 sekundy. Średnie spalanie według WLTP, to 5,7 l/100 km. Według naszych obserwacji auto potrzebuje raczej ok. 8 l/100 km w jeździe w cyklu mieszanym. Fiat Tipo nie jest złym autem, a w wersji Cross może się podobać. Jednak wykończeniem ustępuje wielu kompaktowym konkurentom, a ceny od ok. 90 tys. zł wzwyż przestały być konkurencyjne.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Fiat Tipo Cross – podsumowanie
Nie da się ukryć, że oferowany od 2015 roku Fiat Tipo najlepsze lata ma za sobą. Według danych IBRM Samar jeszcze w pierwszym półroczu 2021 roku model ten miał 51,03 proc. udział w całej sprzedaży Fiata w Polsce, zaś w analogicznym okresie br. było to już jedynie 11,21 proc. To bardzo duży spadek, na który złożyły się nie pierwsza już świeżość modelu oraz znaczna podwyżka cen nowych aut, która sprawiła, że Tipo przestało być atrakcyjne cenowo na tle rywali. W czerwcu w naszym Samarowym rankingu kompaktów Tipo znalazło się aż na 21 pozycji. Konkurenci Fiata Tipo to m.in. Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Citroen C4, Skoda Octavia, Seat Leon czy Renault Megane.
Konfigurator Fiata Tipo znajdziesz w AutoKatalog.pl
zdjęcia: Krzysztof Panek