Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Jeep Renegade i Compass e-Hybrid – chłopcy z miasta

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Darek BalcerzykDarek Balcerzyk
25 Sie '22 (aktualizacja 15 Wrz '22)
Średnia ocena5.8
Jeep Renegade i Compass e-Hybrid – chłopcy z miastaŹródło: IBRM SAMAR
5.8Śr. ocena

Określenie „miejski Jeep” jeszcze do niedawna było uważane za oksymoron, ale nowe wersje e-Hybrid modeli Compass i Renegade mają to zmienić. Czy im się uda?

Oba modele od wielu lat stanowią istotną część gamy Jeep’a: Compass od 2006 roku, Renegade od 2014 roku. Na początku 2020 roku marka wprowadziła do sprzedaży ich wersje hybrydowe plug-in 4xe, które spotkały się ze sporym zainteresowaniem klientów. Obecnie modele plug-in 4xe stanowią ponad 25% sprzedaży Jeep’a w Europie.

Źrodło: IBRM SAMAR

W Polsce popyt na Jeepy plug-in wzrósł prawie 4-krotnie w porównaniu z 2020 rokiem i stanowi 10% udziału sprzedaży marki. Teraz do plug-in’ów dołączają klasyczne hybrydy Renegade i Compass.

Jeep Renegade i Compass e-Hybrid - napęd

Nowe e-hybrydy są wyposażone w układ hybrydowy, składający z 4-cylindrowej jednostki benzynowej turbo o pojemności 1,5 litra, mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm oraz z 48-woltowego silnika elektrycznego o mocy 15 kW (20 KM) i momencie obrotowym 55 Nm. Układ współpracuje z 7-biegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów.

Źrodło: IBRM SAMAR

Hybrydowe Jeep’y mogą poruszać się w jednym z czterech trybów elektrycznych:

• Cichy rozruch: uruchamianie pojazdu bez włączania silnika benzynowego

• Odzyskiwanie energii, gdy samochód zwalnia i hamuje

• „Boost & Load Point Shift”: pod tą nieco skomplikowaną nazwą kryje się system, który umożliwia zwiększenie momentu obrotowego na kołach

• „Electric Drive”: samochód korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego.

Źrodło: IBRM SAMAR

Specjalne elektryczne tryby pracy umożliwiają modelom korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego na różnych etapach podróży, np: przy uruchamianiu auta, poruszaniu się z prędkością uzyskiwaną na pierwszym biegu lub na biegu wstecznym, jeździe w korku, czy podczas parkowania.

Źrodło: IBRM SAMAR

Jeep Renegade i Compass e-Hybrid - wrażenia z jazdy

Oba modele są od lat obecne na rynku i nowe wersje nie wnoszą do ich wyglądu niczego nowego poza znaczkiem „e Torque” na klapie bagażnika oraz proekologicznym hasłem "There is only one Earth", czyli "Ziemia jest tylko jedna".

Źrodło: IBRM SAMAR

Wyróżniają się za to rodzajem napędu (hybrydowym) oraz brakiem napędu na cztery koła. Modele w wersji e-Hybrid są bowiem dostępne wyłącznie z napędem na przednie koła. Z punktu widzenia miłośników marki to poważna wada, jednak przy założeniu, że auta służyć mają głównie do jazdy w mieście, ewentualnie po równych asfaltowych drogach – przedni napęd nabiera sensu. W warunkach miejskiej dżungli podróżowanie Compassem czy Renegade’m e-Hybrid nie wymaga bezwzględnie systemu 4x4, tym bardziej że zimy w Polsce stały się łagodne, a w miastach przeważnie pozbawione śniegu.

Napęd hybrydowy e-Hybrid nie jest specjalnie dynamiczny (co jest odczuwalne szczególnie w Compassie) i raczej swoimi osiągami nie wprawi kierowcy w stan ekscytacji. Do spokojnej jazdy całkowicie jednak wystarczy, przy czym „spokojna jazda” jest tu kluczowym określeniem. W zamian możemy cieszyć się umiarkowanym apetytem Compassa na paliwo. Jednak, jeśli ktoś liczył na wyjątkowo niskie spalanie, może się rozczarować. Podczas naszego testu, przeprowadzonego na ulicach Warszawy, wyniosło ono ok. 9 litrów na 100 km. Przyzwoicie, lecz nie powalająco.

Źrodło: IBRM SAMAR

Na zdecydowany plus należy zaliczyć natomiast wyciszenie kabin obu modeli, co w powiązaniu z elektrycznym trybem jazdy daje znakomity efekt, który ucieszy wszystkich melomanów za kółkiem.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Od początku istnienia Jeep Compass nie zachwycał swą urodą, był (i pod pewnymi względami nadal jest) dość nijaki. Przy okazji „cywilizowania” modelu i przystosowywania go do życia w mieście zatracono, niestety, charakter marki (w mniejszym stopniu odnosi się ta uwaga do Renegade’a). Jeep zbudował swoją legendę na unikalnych możliwościach podróżowania w terenie, z dala od lśniącej nawierzchni asfaltu, więc pozbawienie go tych zdolności w znacznej mierze ogranicza jego urok, a także „wrodzoną” użyteczność.

Źrodło: IBRM SAMAR

Co zostanie, gdy odbierzemy amerykańskiej marce to, co uczyniło ją sławną i lubianą? Przeciętnie wykonany, banalnie wystylizowany i o zbyt małej mocy Compass oraz Renegade, który cieszy oko bardziej interesującą stylistyką i lepiej znosi rachityczne 130 KM, ale z małego SUV-a z ambicjami terenowymi został przemieniony w typowo miejską bulwarówkę.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Cóż, w tym przypadku ekologia nie idzie w parze z emocjami. Tym bardziej to przykre, że Jeep ma już doświadczenie z konwersją napędu spalinowego na hybrydowy (typu plug-in) w postaci wielce udanej wersji Wranglera 4xe. A i Compass oraz Renegade spod znaku 4xe wypadają na tle e-Hybrid znacznie ciekawiej.

Jeep Renegade i Compass e-Hybrid - ceny

Renegade z napędem e-Hybrid został wyceniony w bazowej odmianie Longtitude na prawie 125 tys. zł. Wersja Night Eagle kosztuje co najmniej 125 tys. zł, Limited – 136 tys. zł, Upland ok. 147 tys. zł, a najbogatsza wersja S – ponad 153 tys. zł.

Źrodło: IBRM SAMAR

Ceny Jeepa Compassa e-Hybrid zaczynają się od 150 tys. zł za model w podstawowej specyfikacji Longtitude, przez prawie 160 tys. zł za odmianę Night Eagle i 165 tys. zł za Limited, po ponad 177 tys. zł za nową wersję Upland i ponad 187 tys. zł za topową wersję S.

Źrodło: IBRM SAMAR

Jeep Renegade i Compass e-Hybrid - podsumowanie

Jeep Renegade i Compass e-Hybrid to ciekawa próba wejścia marki do miasta. Brak napędu na cztery koła jest oczywiście w jej przypadku pewną „skazą” na wizerunku, ale bez przesady – w końcu, nie są to pierwsze przednionapędowe auta w historii Jeep’a. Zarówno Renegade, jak i Compass od dawna oferowane są w wersjach z napędem tylko na przód i sprzedają się one bardzo dobrze.

Źrodło: IBRM SAMAR

Większym problemem może być niewystarczająca moc konfiguracji e-Hybrid (szczególnie Compassa). Jeśli ktoś preferuje spokojną jazdę, głównie po mieście, i nie ma w planach opuszczania asfaltu, to zarówno Renegade, jak i Compass e-Hybrid mogą stanowić interesującą propozycję.

Źrodło: IBRM SAMAR

Należy pamiętać jednak, że w tym segmencie oraz w tym przedziale cenowym konkurencja jest duża. Czy charyzma marki wystarczy, aby zachęcić klientów do kupna hybrydowego Jeep’a bez właściwości terenowych? Przekonamy się o tym za kilka miesięcy.


Szczegółowa ocena auta: Jeep Compass II

Osiągi i ekonomia
5/10
Przestrzenność wnętrza
7/10
Komfort podróżowania
6/10
Wyposażenie
7/10
Cena
6/10
Własności jezdne
4/10
Podziel się ze znajomymi