SEAT Ibiza FR – ognisty Katalończyk
Średnia ocena8.7
8.7Śr. ocena
Ibiza, to jeden z najważniejszych modeli hiszpańskiej marki SEAT. Od 2017 roku na rynku jest V generacja Ibizy, a jej najmocniejsza wersja, to FR 1.5 TSI 150 KM. Może to nie tak wiele, jednak mocy i charakteru Ibizie FR nie brakuje.
Nazwa hiszpańskiej marki SEAT, to skrót od Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo, czyli Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych, którego początki sięgają 1950 roku. Początkowo mniejszościowym udziałowcem SEAT S.A. był włoski FIAT, który w 1980 roku sprzedał swoje udziały Narodowemu Instytutowi Przemysłu Hiszpanii. Przez dziesiątki lat SEAT-y były klonami modeli FIAT-a. W 2002 roku SEAT został zakupiony przez niemiecki koncern Volkswagen AG, co dało hiszpańskiej marce ogromne możliwości rozwoju gamy modelowej oraz rozwoju technologii.
Pierwsza Ibiza produkowana w latach 1985-1993 została opracowana przez SEAT-a na bazie Fiata 127, a przy opracowaniu napędu udział wzięli inżynierowie z Porsche. Nazwa modelu pochodzi od nazwy hiszpańskiej wyspy na Balearach. Co ciekawe Ibizę pierwszej generacji zaprojektował sam włoski mistrz designu Giorgetto Giugiaro. W 2017 roku do produkcji weszła Ibiza V, technicznie jak poprzedniczki od momentu przejęcia marki przez Volkswagena bazująca na modelu Polo. Decyzja Forda sprzed zaledwie kilku dni, o zakończeniu produkcji bestselleru, jakim przez wiele lat była konkurencyjna dla Ibizy Fiesta, pozwala sądzić, że podobnie może się stać z konkurencyjnymi modelami, które ustępują pola elektrykom.
SEAT Ibiza FR – silnik, moc
Najmniejszy model SEAT-a oferowany jest wyłącznie z silnikami benzynowymi: 1.0 MPI 80 KM, 1.0 TSI 95 KM oraz 1.0 110 KM. Najmocniejszy w gamie, popularny w autach z Grupy Volkswagena silnik 1.5 TSI 150 KM zarezerwowany jest wyłącznie dla najmocniejszej odmiany FR.
SEAT Ibiza FR – wymiary, funkcjonalność
Opisywany model, to typowy przedstawiciel segmentu B, czyli klasy aut małych. Ibiza V oferowana jest wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatchback. Wymiary zewnętrzne Ibizy wynoszą: 4059 mm długości, 1780 mm szerokości, 1447 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2564 mm. Standardowa pojemność bagażnika, to 355 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy 1165 l.
SEAT Ibiza FR – cena
Ceny SEAT-a Ibizy zaczynają się od 66 200 zł za auto w bazowej specyfikacji Reference, z podstawowym silnikiem 1.0 MPI 80 KM, trzycylindrowym i wolnossącym. Ibiza Style z turbodoładowaną jednostką 1.0 TSI 95 KM i manualną skrzynią pięciobiegową kosztuje 76 600 zł, zaś odmiana FR 86 900 zł. Wariant 110 konny Ibizy FR wyceniony został na 88 900 zł, zaś opisywana przez nas Ibiza FR 1.5 TSI 150 KM ze skrzynią DSG, to koszt rzędu 102 600 zł.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
SEAT Ibiza FR – wrażenia z jazdy
Jak przystało na auto bazujące na technologii Volkswagena, SEAT Ibiza jest porządnie wykonany i nie wykazuje wyraźnych słabości. Zwłaszcza topowa odmiana FR, którą mieliśmy przyjemność testować, prezentuje się bardzo atrakcyjnie i na zewnątrz, i wewnątrz. Ibiza FR z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.5 150 KM współpracującym z automatyczną skrzynią DSG radzi sobie nadzwyczaj dobrze.
Od 0 do 100 km/h gorący Hiszpan przyspiesza w 8,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. To swobodnie wystarcza do dynamicznej, sportowej jazdy autkiem ważącym jedynie 1160 kg, zaś spalanie wynosi średnio 5,6 l/100 km przy spokojnej jeździe i ok 7,8 l/100 km podczas jazdy w trybie Sport z prędkościami autostradowymi. Szkoda, że producent nie przewidział odmiany sygnowanej przez markę CUPRA z jeszcze mocniejszym napędem. Jednak już 150 konna Ibiza FR daje dużo przyjemności i sportowych wrażeń. I oby miała następcę.
SEAT Ibiza FR – podsumowanie
Ibiza przez lata była jednym z najczęściej kupowanych SEAT-ów, jednak stopniowo klientów odbiera jej model Arona, czyli spokrewniony z Ibizą crossover segmentu B. Cóż, taką mamy od lat modę na auta z podwyższonym prześwitem. Rywale Ibizy, to m.in. takie auta, jak pokrewne z nią Volkswagen Polo i Skoda Fabia, a także Toyota Yaris, Mazda 2, Kia Rio, Hyundai i20, Opel Corsa, Peugeot 208, Citroen C3, Renault Clio oraz ww., skazana na zagładę Fiesta. SEAT Ibiza to bardzo przyzwoity przedstawiciel swojego segmentu, który jeszcze długo będzie cieszył swoich nabywców, zwłaszcza w topowym wariancie.
Konfigurator SEATA Ibiza znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek