Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Kia EV9 – nowy, elektryczny flagowiec koreańskiej marki już w Polsce

Nowości
Zdjęcie autora - Darek BalcerzykDarek Balcerzyk
25 Wrz '23
Kia EV9 – nowy, elektryczny flagowiec koreańskiej marki już w Polsce

KIA EV9 to duże auto, z trzema rzędami siedzeń, które celuje w konkurencję z segmentu samochodów premium. Cena nie jest jego jedynym atutem w walce o przychylność polskich klientów.

KIA EV9 - stylistyka

EV9 jest elektrycznym SUV-em, który oferuje trzy rzędy siedzeń i przestronne wnętrze. Dostępny jest w wersji sześcio- lub siedmioosobowej. To pierwsze tak duże auto koreańskiego producenta (długość - 5010 mm, szerokość - 1 980 mm, wysokość - 1 755 mm, a w wersji GT Line - 1780 mm), znanego dotychczas z wytwarzania mniejszych modeli. Auto zbudowano na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP).

Spory rozstaw osi (tu: 3 100 mm) oraz płaska podłoga to sprawdzony przepis na przestronną kabinę, która pozwala na wygodne podróżowanie pasażerom we wszystkich trzech rzędach siedzeń (czyli sześciorgu lub siedmiorgu podróżnych, w zależności od wersji auta). Koreański SUV to jedno z niewielu oferowanych obecnie siedmiomiejscowych aut elektrycznych.

Nadwozie EV9 charakteryzuje się prostymi liniami i gładkimi powierzchniami. Jednym taka stylistyka może się podobać, inni będą narzekać na pudełkowaty kształt auta. Całość robi jednak dobre wrażenie.

Pionowe, ledowe reflektory mają wąskie soczewki (w wersji GT-Line - małe kostki). Klamki drzwi są automatycznie wysuwane i chowane. W opcji KIA EV9 ma cyfrowe lusterka boczne z ekranami podłączonymi do kamer zamiast analogowych lusterek. Tradycyjne lusterko wsteczne może pełnić funkcję wyświetlacza obrazu z kamery, gdy widoczność przez tylną szybę jest ograniczona przez bagaż lub pasażerów.

Na polskim rynku EV9 jest oferowane w siedmiu kolorach, dostępnych zależnie od wersji wyposażenia – Earth lub GT-Line.

KIA EV9 - funkcjonalność

Wnętrze utrzymane jest w minimalistycznej stylistyce i zapewnia kierowcy sporo miejsca. Zgodnie ze współczesnymi trendami środkową konsolę środkowa wyposażono w bezprzewodową ładowarkę, a także w w porty USB do ładowania urządzeń zewnętrznych.

Na trójelementowy, panoramiczny wyświetlacz składa się 12,3-calowy zestaw wskaźników znajdujący się na wprost kierowcy, 5,3-calowy ekran układu klimatyzacji oraz 12,3-calowy ekran systemu multimedialnego. Auto ma również wyświetlacz Head-Up (HUD). Seryjny Bluetooth pozwala na równoczesne podłączenie dwóch urządzeń mobilnych. Miłośnikom muzyki czas spędzony w Kii EV9 umili system audio Meridian Premium Sound System, który dysponuje 14 głośnikami i zewnętrznym wzmacniaczem.

Praktycznym, rzadko spotykanym rozwiązaniem jest możliwość ustawienia na postoju przednich foteli w tzw. pozycji relaksacyjnej (z rozkładanym podnóżkiem) i obrócenia foteli w drugim rzędzie w stronę siedzeń rzędu trzeciego (opcja dostępna w wersji sześcioosobowej modelu). 

Bagażnik za fotelami drugiego rzędu (przy złożonym trzecim rzędzie) ma pojemność 828 litrów; gdy trzeci rząd siedzeń jest rozłożony, pojemność bagażnika zmniejsza się do 333 litrów. EV9 ma też dodatkowy bagażnik z przodu. Jego pojemność w aucie z napędem na tylne koła wynosi 90 litrów, a w wersji AWD – 52 litry.

KIA EV9 - układ napędowy

Kia EV9 jest oferowana z napędem na tylne koła lub na wszystkie cztery koła. Odmiana tylnonapędowa ma silnik o mocy 203 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Prędkość maksymalna to 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 9,4 sekundy.

Odmiana AWD ma dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 384 KM oraz maksymalnym łącznym momencie obrotowym 600 Nm w wersji Earth oraz 700 Nm w wersji GT-Line. Prędkość maksymalna wersji z napędem na cztery koła wynosi 200 km/h, a pierwsze 100 km/h auto w odmianie Earth osiąga w 6,0 sekund; GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy.

Kię EV9 można ładować prądem o mocy do 240 kW i o napięciu 800 V. Auto jest jeszcze w procesie homologacji i w związku z tym KIA nie podaje dokładnego zasięgu EV9, ale przedstawiciele firmy zapewniają, że niezależnie od wersji (Earth i GT-Line) „zasięg będzie się zaczynał od cyfry pięć”.

KIA EV9 - bezpieczeństwo i autonomia

EV9 to pierwszy model marki zdolny do jazdy autonomicznej na poziomie trzecim. Auto utrzymuje się na środku pasa ruchu i zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, nawet gdy kierowca nie trzyma rąk na kierownicy. W awaryjnej sytuacji pojazd sygnalizuje kierowcy, aby ten przejął kontrolę. Jeśli kierowca nie uczyni tego, EV9 sam się zatrzyma. Ze względu na ograniczenia prawne funkcja ta będzie na razie dostępna wyłącznie w Niemczech.

Kia EV9 standardowo jest wyposażona w szereg nowoczesnych systemów wspierających kierowcę, takich jak np.: asystent jazdy po autostradzie z funkcją zmiany pasa ruchu, asystent pasa ruchu 2.0 (który zadba o bezpieczną odległość od pojazdów, poruszających się po pasach obok), asystent utrzymania pasa ruchu, system Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 (pomaga unikać kolizji z pozostałym uczestnikami ruchu, w tym z pieszymi i rowerzystami), asystent monitorujący koncentrację kierowcy, czy aktywny tempomat.

W czasie parkowania system Surround View Monitor wyświetla widok 360 stopni, a tylny monitor - widok za autem podczas parkowania i cofania; asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym ostrzega kierowcę, gdy auto jedzie na biegu wstecznym, a system wykrył pojazd nadjeżdżający z boku. Auto jest też w stanie samo zaparkować prostopadle lub ukośnie bez względu na to, czy kierowca znajduje się w samochodzie.

KIA EV9 - cena

Model EV9 ma być flagowym pojazdem koncernu KIA i konkurentem dla SUV-ów z segmentu premium, aczkolwiek przedstawiciele importera koreańskiej marki odżegnują się od idei, że cała KIA jako marka zmierza w kierunku produkcji aut premium. Według nich EV9 będzie walczył o przychylność polskich klientów z takimi modelami, jak Tesla Model X, BMW iX, Mercedes Benz EQE SUV, Audi e-tron Q8, czy Volvo EX90. Ceny tych aut oscylują wokół 500 tys. zł. Kia EV9 jest znacząco tańsza. Jej cennik zaczyna się już od 323 900 zł. Biorąc nawet pod uwagę wyposażenie dodatkowe EV9, można spodziewać się, że różnica w cenie pomiędzy „koreańczykiem”, a wymienionymi modelami z segmentu premium utrzyma się na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych. To bardzo duży atut EV9. Szczegóły dotyczące cennika Kii EV9 można znaleźć tutaj.

Auto trafi do sprzedaży w Polsce jeszcze w tym roku. Firma planuje, że popyt na EV9 sięgnie w 2023 roku poziomu ok. 200 szt., a w przyszłym roku – ok. 1000 szt. Na razie zaprezentowała dziennikarzom motoryzacyjnym jeden egzemplarz w formule tzw. „prezentacji statycznej”. Więcej o zaletach Kii EV9 (a także o jej ewentualnych wadach) będziemy mogli napisać po praktycznych testach drogowych tego modelu.

Podziel się ze znajomymi