Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Citroen C4 Max - pokonuje zakręty na miękko

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
6 Cze '24
Średnia ocena7.2
Citroen C4 Max - pokonuje zakręty na miękkoŹródło: IBRM Samar
7.2Śr. ocena

Ten kompaktowy Citroen zadebiutował w 2004 roku, zastępując model Xsara. Trzecia generacja Citroena C4 jest na rynku od 2020 roku. Mimo, że jest kompaktowym hatchbackiem, ma pewne cechy crossovera.

Citroen C4 trzeciej generacji ma już kilka lat na karku i pewnie wkrótce można się spodziewać face liftingu. Auto prezentuje się jednak wciąż nowocześnie i oryginalnie, bardzo różniąc się przy tym od innych kompaktów Stellantisa – Peugeota 308 oraz Opla Astry. W 2023 roku, do oferty Citroena dołączył model C4 X, łączący cechy sedana i crossovera. Przyjrzeliśmy się Citroenowi C4 z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech 130 KM, w flagowej wersji wyposażenia Max.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar
Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Citroen C4 – silniki, moc

Podstawę gamy napędowej Citroena C4 stanowią trzycylindrowe silniki benzynowe 1.2 PureTech, w wersjach 100 oraz 130 KM. C4 jest także oferowany jako miękka hybryda (MHEV) 1.2 136 KM oraz ze 130-konnym dieslem 1.5 BlueHDi. Gamę uzupełniają wersje z napędem elektrycznym: 50 kWh 136 KM oraz wariant z baterią 54 kWh rozwijający moc 156 KM.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Citroen C4 – wymiary, funkcjonalność

Kompakt z podwójnym szewronem na grillu ma 4360 mm długości, 1800 mm szerokości i 1525 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2670 mm, a prześwit - 156 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 380 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń przewozowa pomieści 1250 litrów bagażu.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Citroen C4 – cena

Ceny Citroena C4 startują od 110 500 zł za bazową wersję wyposażenia You, z benzynowym silnikiem 1.2 PureTech 100 KM z manualną skrzynią sześciobiegową. Wariant 130-konny z automatem, w wersji Plus kosztuje 125 800 zł, a w topowej Max 135 750 zł. C4 Max ze 130-konnym dieslem to wydatek rzędu 144 250 zł, zaś z układem miękkiej hybrydy C4 w specyfikacji Max kosztuje 143 050 zł.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Najdroższe warianty francuskiego kompaktu to te z napędem elektrycznym. Citroen e-C4 z baterią o pojemności 50 kWh i mocy 136 KM kosztuje od 182 600 zł w wersji bazowej You, do 200 200 zł za flagowy wariant Max. Mocniejsza wersja 156 KM z baterią 54 kWh oferowana jest tylko w wersji Max, w cenie 205 tys. zł.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Citroen C4 – wrażenia z jazdy

Choć wymiary obu kompaktów na to nie wskazują i są bardzo zbliżone, Citroen C4 wydaje się dużo węższy i mniejszy od Peugeota 308 oraz jego bliźniaka w postaci Opla Astry. Wrażenie to bierze się prawdopodobnie z proporcji nadwozi kompaktów Stellantisa, a Citroen C4 wizualnie kojarzyć się może raczej z crossoverami, niż hatchbackami. To raczej zaleta niż minus, że kompakty oferowane przez ten sam koncern nie są takie same, a znacznie się różnią. Każdy może bowiem wybrać coś dla siebie.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Jeśli chodzi o jazdę, Citroen C4 ma bardzo miękko zestrojone zawieszenie oraz układ kierowniczy. Gdy wpadniemy w nierówności, auto mocno się zakołysze, co nie każdemu przypadnie do gustu. Cóż, C4 to typowa francuska wersalka. Mocniejsza wersja 130-konna 1.2 PureTech z automatem, wcale nie jest taka mocna w realu, jak na papierze. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje autu 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h.

Obejrzyj więcej galerii 360 stopni w naszej aplikacji CarShow360.net

W naszej opinii auto jest zbyt miękkie i za wolne jak na deklarowaną przez producenta moc. Silniki PureTech ponadto odznaczają się niską kulturą pracy, są głośne i mają spory apetyt na paliwo. Średnie zużycie według WLTP wynosi 5,8 l/100 km. Według naszych doświadczeń w mieście auto w tej wersji potrafi spalić nawet nieco ponad 9 l/100 km, co nie jest najlepszym wynikiem przy tak małej pojemności jednostki napędowej. Cena C4 1.2 PureTech 136 KM z automatem, w topowej wersji Max – wynosząca 135 750 zł - także jest dość wysoka, a auto bardzo przeciętne.

Citroen C4 – podsumowanie

W segmencie aut kompaktowych naprawdę jest w czym wybierać, a w naszej opinii, gdyby już ktoś upierał się koniecznie przy ofercie Stellantisa, ciekawszym wyborem będzie Peugeot 308 lub jego bliźniak Opel Astra L. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku, obaj kuzyni Citroena prezentują się od niego dużo lepiej i - moźe to subiektywne odczucie - ich kabiny są lepiej wyciszone.

Citroen C4 MAXŹrodło: IBRM Samar

Inne kompakty w tym segmencie to m.in. Skoda Octavia, SEAT Leon, Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30, Toyota Corolla, Mazda 3, czy Fiat Tipo. Jeśli ktoś woli auta z bardziej twardym, sprężystym zawieszeniem i pracujące cicho, lepszym wyborem będzie dla niego kompakt Grupy Volkswagena. Ale to już – zaznaczmy – rzecz gustu.

Konfigurator Citroen C4 znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała

Szczegółowa ocena auta: Citroen C4 III

Osiągi i ekonomia
6/10
Przestrzenność wnętrza
7/10
Komfort podróżowania
8/10
Wyposażenie
9/10
Cena
6/10
Własności jezdne
7/10
Podziel się ze znajomymi