Audi A3 Sportback: kompaktowy prymus

Testy i prezentacje
16 Lut '21
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Zadebiutowało w 1996 roku jako pierwsze kompaktowe auto w segmencie premium i szybko odniosło sukces, dziś jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Audi. W 2020 roku zaprezentowana została czwarta generacja modelu A3.

Najnowsze Audi A3 zadebiutowało w nadwoziu Sportback i Limousine. Jest jednym z prekursorów segmentu kompaktowych pojazdów klasy premium.

Styl

W nadwoziu nowego Audi A3 uwagę zwracają przede wszystkim: szeroka osłona chłodnicy Singleframe oraz duże wloty powietrza. Linia karoserii przebiega płynnie od przednich reflektorów aż do tylnych świateł. Powierzchnia poniżej jest wklęsła - to nowy motyw w stylistyce Audi, mocniej podkreślający nadkola. Nowością są cyfrowe światła do jazdy dziennej umieszczone w reflektorach diodowych Matrix. Składają się one z pól pikseli zbudowanych z trzech do pięciu segmentów diod, tworzących specjalne sygnatury świetlne.

Sportowa stylistyka znajduje swą kontynuację we wnętrzu auta: w nowej dźwigni zmiany biegów, aluminiowych dekoracjach albo karbonowych wstawkach, nowoczesnych klamkach i w czarnym panelu deski rozdzielczej. Zastosowano tu, ozdobione kontrastowymi szwami, obicia wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu butelek PET.

Źródło: IBRM Samar

Napęd

W Polsce nowe Audi A3 Sportback na starcie sprzedaży oferowane jest w czterech wersjach silnikowych: 1.0 TFSI o mocy 110 KM, 1.5 TFSI 150 KM, 2.0 TDI o 116 KM lub 150 KM. Za przenoszenie mocy odpowiedzialna jest sześciobiegowa skrzynia manualna albo siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic z nowoczesną dźwignią zmiany biegów. Kierowca może ją popychać lub pociągać, sterując w ten sposób funkcjami automatycznej przekładni. Audi stopniowo będzie poszerzać ofertę A3 o kolejne silniki, w tym o napędy elektryczne i wersje z napędem quattro.

Odmiana sedan czyli A3 Limousine na razie występuje w dwóch wersjach z silnikiem benzynowym TFSI i w jednej z silnikiem wysokoprężnym TDI. Mocniejsza jednostka 35 TFSI o pojemności 1,5 litra z bezpośrednim wtryskiem, wytwarzająca 150 KM współpracuje z nowo zaprojektowaną sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub z siedmiobiegową skrzynią automatyczną S tronic.

Źródło: IBRM Samar

Jazda

Do naszej redakcji trafiło Audi A3 Sportback z silnikiem benzynowym 35 TFSI, czyli 1,5 150 KM, , współpracującym z automatyczną skrzynią S tronic i napędem na przednią oś. A3 z tym napędem nie jest rakietą, ale też nie będzie zawalidrogą. Sprint do setki zajmuje mu 8,4 s., zaś prędkość maksymalna wynosi 224 km/h. Średnie zużycie paliwa według WLTP to 5,7 l/100 km, zaś według NEDC 4,8 l/100 km. Nasze doświadczenia pokazaDo naszej redakcji trafiło Audi A3 Sportback z silnikiem benzynowym 35 TFSI, czyli 1,5 150 KMły wynik zbliżony do WLTP, a 6,2 l/100 km należy uznać za bardzo dobry wynik.

Prowadzenie nowej "A trójkiu" to czysta przyjemność, jak zresztą przystało na auto segmentu premium. Pojazd ma dobrze wyciszoną kabinę i przyjemnie zestrojone zawieszenie, dzięki czemu do kabiny przenika niewiele hałasów. Kabina pasażerska wydaje się być mniej przestronna niż w spokrewnionym Seacie Leonie IV generacji.

Funkcjonalość

NoweAudi A3 Sportback ma 4,34 m długości i 1,82 m szerokości (bez lusterek), co oznacza, że w porównaniu do swego poprzednika urosło w obu wymiarach o nieco więcej niż trzy centymetry. Wysokość (1,43 m) i rozstaw osi (2,64 m) pozostały niezmienione. W zależności od ustawienia tylnej kanapy, bagażnik ma pojemność od 380 do 1200 l, a jego podłogę można umieścić na różnych wysokościach. Na życzenie dostępna jest elektryczna pokrywa bagażnika, którą można także otwierać i zamykać ruchem stopy.

Audi A3 Limousine jest teraz o 4 cm dłuższe (długość: 4,5 m), choć rozstaw osi pozostał bez zmian. Szerokość auta wzrosła o 2 cm, do 1,82 m, a jego wysokość o 1 cm, do 1,43 m. Wpłynęło to na zwiększenie przestrzeni nad głową - o dobre 2 cm z przodu, gdzie równocześnie pozycja fotela kierowcy jest niższa - oraz po bokach. Pojemność bagażnika - 425 l. - jest dokładnie taka sama jak w modelu poprzednim.

Źródło: IBRM Samar

Technologia

Kokpit w nowym A3 jest zaprojektowany z myślą o maksymalnej wygodzie kierowcy. Wykorzystano tu elementy znane z innych modeli Audi. Standardowo znajdziemy w aucie dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala wkomponowany centralnie w deskę rozdzielczą. Dysponuje on funkcją rozpoznawania wpisywanych ręcznie liter i akustycznego potwierdzenia operacji. Można nim też sterować głosem. Elementem wyposażenia standardowego jest też zestaw wskaźników obsługiwany przez kierowcę za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Dodatkowe funkcje ma cyfrowy Audi virtual cockpit. W wersji plus ma on przekątną 12,3 cala. Na pokładzie może się znaleźć wyświetlacz head-up display, pokazujący wszystkie najważniejsze informacje na szybie, na wprost wzroku kierowcy.

Czwarte wcielenie Audi A3 wyposażone jest w nowy modułowy system infotainment trzeciej generacji.Ma on dziesięciokrotnie większą moc obliczeniową niż jego poprzednik, wykonuje wszystkie zadania związane z łącznością (na przykład odpowiada za telefonię i usługi Audi connect) i to z prędkością transmisji danych w standardzie LTE Advanced, a dodatkowo oferuje zintegrowany hotspot Wi-Fi. Indywidualne ustawienia użytkowników - począwszy od klimatyzacji, przez ustawienia foteli, po często wybierane cele nawigacji i często używane media - można zapisać w maksymalnie sześciu profilach.

W aucie jest radio cyfrowe DAB+, opcjonalnie radio internetowe albo radio hybrydowe. Na przykład nawigacja przewiduje zmiany natężenia ruchu, oferuje wysokiej rozdzielczości zdjęcia satelitarne Google Earth i szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu europejskich metropolii. Funkcje łączności obejmują także usługi car-to-X. Pomagają znaleźć wolne miejsca parkingowe przy ulicy albo - komunikując się z systemem sygnalizacji miejskiej – korzystać z zielonej fali. Połączenie A3 Sportback ze smartfonem odbywa się za pośrednictwem aplikacji myAudi, Apple Car Play albo Android Auto oraz Audi phone box. Funkcja Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfona z anteną samochodową i na jego indukcyjne ładowanie. Krótko po wprowadzeniu modelu na rynek, dostępny będzie kluczyk Audi connect, który umożliwi blokowanie i odblokowanie samochodu oraz włączenie silnika smartfonem z systemem operacyjnym Android.

Koszty

Przedsprzedaż nowego A3 Sportback w wielu europejskich krajach rozpoczęła się w marcu 2020 r., zaś pierwsze egzemplarze zostały dostarczone z początkiem maja.Ceny w Polsce zaczynają się od 109 900 zł.Za taką kwotę kupić można auto w bazowej wersji wyposażenia, z silnikiem benzynowym 1.5 35 TFSI 150 KM i z manualną skrzynią biegów, zaś automat wymaga dopłaty 9100 zł. Chętni na diesla w atrakcyjnej odmianie S Line, dysponować muszą kwotą 125 tys. zł (2.0 30 TDI 116 KM) bądź 142 500 zł (2.0 35 TDI 150 KM).

Ceny Audi A3 limousine startują w Polsce od 112 900 zł za auto w podstawowej specyfikacji, z silnikiem 1.5 35 TFSI 150 KM ze skrzynią manualną lub 122 tys. zł z automatyczną. W sedanie nie jest oferowany słabszy, 116 konny turbodiesel. Chętni na Audi A3 limousine w wersje Advanced, z silnikiem 2.0 35 TDI 150 KM i automatyczną skrzynią biegów, dysponować muszą kwotą 140 300 zł. Topowa odmiana Edition One z turbodieslem pod maską i automatem, to wydatek rzędu 174 800 zł.

Debiutowi rynkowemu towarzyszy model serii limitowanej - A3 Sportback "edition one" z ekskluzywnym wyposażeniem.Z zewnątrz można go rozpoznać po dodatkowych elementach karoserii w kolorze szarym Platinum w wersji matowej, przyciemnionych reflektorach diodowych Matrix i 18-calowych felgach w kolorze szarym Titan. Dopełnienie stanowi wnętrze z linią wyposażenia S Line, charakteryzujące się nowo zaprojektowanymi fotelami sportowymi ze zintegrowanymi zagłówkami, aluminiowymi dekoracjami i pedałami ze stali szlachetnej. Cena A3 Sportback edition one z silnikiem benzynowym 35 TFSI 1,5 150 KM i skrzynią DSG kosztuje 158 400 zł, zaś z dwulitrowym dieslem 35 TDI 150 KM 171 800 zł.

Podsumowanie

Kompaktowe A3 od ponad dwudziestu lat jest jedną z lokomotyw sprzedażowych Audi. Według danych IBRM Samar w Polsce udział modelu A3 w całej sprzedaży Audi w 2019 roku wyniósł 11,55 proc., zaś w 2020 r. 9,34 proc., co plasuje go na piątej pozycji. Czwarta generacja dopiero jednak wchodzi na rynek i ma poważne szanse jeszcze poprawić ten dobry i tak wynik.

Rynkowi rywale Audi A3 to przede wszystkim BMW serii 1 oraz Mercedes klasy A. Obecne generacje obu model zaprezentowano niedawno, gdyż w 2019 roku (BMW) i w 2018 roku (Mercedes). Nowe Audi A3 nie będzie zatem miało zbyt łatwo na rynku.Dobra jakość jednak zawsze się obroni i jesteśmy przekonani, że tak jak poprzednie, tak i czwarta generacja Audi A3 odniesie sukces rynkowy.

Tagi