Skoda Elroq 85 - wariant optymalny
Średnia ocena7.8
7.8Śr. ocena
Ten kompaktowy SUV zadebiutował w 2024 roku, zaś w bieżącym roku pojawił się w salonach Skody. Choć korzysta z platformy MEB i rozwiązań z modelu Enyaq, krótsze nadwozie sprawia, że Skoda Elroq jest zwrotniejsza i lżejsza, co przekłada się także na osiągi.
Do produkowanej od 2020 roku elektrycznej Skody Enyaq, w 2025 roku dołączył nieco tylko mniejszy model Elroq. To dopiero początek ofensywy modeli elektrycznych, do jakiej szykuje się należąca do Volkswagena czeska marka. Kolejnym modelem, który zadebiutować ma w połowie 2026 roku, jest budżetowy elektryk o nazwie Epiq. Tymczasem Elroq jest dostępny w kilku wariantach pojemności baterii i tym samym zasięgu, a najbardziej charakterna, przynajmniej wizualnie, wydaje się być wersja RS z napędem 4x4. Jednym z mocniejszych wariantów jest także Elroq 85 w wersji wyposażenia Design Selection Lodge.
Skoda Elroq – bateria, zasięg, moc
Model Elroq oferowany jest w czterech wariantach pojemności baterii, a w zależności od wersji może mieć napęd 4x4 lub na oś tylną. Podstawowa wersja, czyli Elroq 50 (170 KM), dysponuje baterią o pojemności netto 52 kWh, napędem na tył i zasięgiem 375 km. Nieco mocniejsza odmiana Elroq 60 (204 KM) ma baterię 59 kWh netto, napęd na tylną oś i zasięg - według producenta - 430 km.
Znacznie mocniejszą i jedną z najefektywniejszych wersji jest Elroq 85 (286 KM) z baterią o pojemności netto 77 kWh i tylnym napędem oraz zasięgiem szacowanym na 580 km. Jest także odmiana 85x z napędem 4x4 – w tej wersji Elroq oferuje zasięg oceniany na 539 km. Topowa odmiana, czyli Elroq 4x4 ma baterię 79 kWh netto, osiąga moc 340 koni mechanicznych, a jego zasięg to ok. 549 kilometrów.
Skoda Elroq – wymiary, funkcjonalność
Jednym z atutów Skody Elroq są kompaktowe wymiary. Długość auta wynosi 4488 mm, szerokość 1884 mm, a wysokość 1625 mm. Auto ma rozstaw osi 1625 mm i prześwit - 186 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 470 litrów, a w razie potrzeby przestrzeń bagażową można powiększyć do 1580 litrów, składając oparcia tylnej kanapy.
Skoda Elroq – cena
Skoda Elroq 50 w bazowej wersji kosztuje 141 900 zł. Elroq 60 wyceniony został na 153 450 zł, a w bogato wyposażonej wersji Sportline 174 tys. zł. Cena wersji 85 z tylnym napędem wynosi 182 200 zł, zaś 85x 4x4 193 950 zł. Flagowy wariant, czyli Elroq RS 4x4 kosztuje 208 200 zł.
Skoda Elroq – wrażenia
Tegoroczna nowość, jaką jest Skoda Elroq, korzysta z rozwiązań sprawdzonych już w takich modelach, jak Volkswageny ID.3 i ID.4, czy Cupra Born, a także inny czeski elektryk - Skoda Enyaq. Wariant Elroq 85, z mocną baterią 77 kWh, do najtańszych nie należy, jednak oferuje zasięg większy o ok. 200 km, niż w bazowej wersji 50. To ogromna różnica, pozwalająca już na zaplanowanie dłuższej podróży. Czas ładowania prądem 11 kW wynosi 480 minut, zaś czas ładowania maksymalną mocą, czyli DC – 175 kW (do 80 proc.), jedynie 28 minut. Osiągi wersji 85 są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona została do 180 kilometrów.
Choć – jak wspomnieliśmy – Skoda Elroq jest mocno spokrewniona z kompaktowymi elektrykami, jak Volkswagen ID.3, czy CUPRA Born, czeskim projektantom i inżynierom udało się stworzyć chyba najciekawszy, kompaktowy model, oparty na platformie modułowej MEB. Inna sprawa, że ww. pokrewne modele mają już kilka lat na karku, zaś Skoda Elroq dopiero zaczęła swoją karierę. Opisywany model jest też dość rozsądnie wyceniony, choć dotyczy to raczej podstawowych wersji (różnica między najtańszą, a najdroższą odmianą wynosi aż 66 300).
Skoda Elroq – podsumowanie
W naszej opinii Skoda Elroq to aktualnie jeden z najciekawszych modeli wśród kompaktowych SUV-ów z napędem elektrycznym. Alternatywą może być np. Honda eNy1, czyli elektryczny wariant modelu H-RV. Z uwagi na relatywnie niskie ceny groźnymi rywalami dla Skody Elroq są chińskie modele Omoda E5 i Jaecoo E5. Atrakcyjną propozycją w tym segmencie jest Ford Explorer EV, oparty na technologii Volkswagena dla modeli elektrycznych, a także Renault Scenic. Jeśli komuś zależy na większym bagażniku, lepszym wyborem może okazać się Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, czy pokrewny z nimi Ford Capri.
W naszej opinii jednak, kompaktowa Skoda Elroq, zwłaszcza z większą baterią, może okazać się złotym środkiem w tej grupie aut – zwrotnym, ekonomicznym i relatywnie rozsądnie wycenionym. Według danych IBRM Samar elektryczne modele, wciąż ułamek całej sprzedaży Skody w Polsce. Model Elroq zaczyna jednak doganiać większego Enyaqa – udział tego pierwszego w całej sprzedaży marki w 2025 roku (styczeń-październik) wyniósł 1,83 proc., a drugiego zmalał z 0,41 w 2024 do 0,37 proc. w 2025 roku. Potwierdza to zatem rosnące zainteresowanie modelem Elroq, do czego niewątpliwie przyczyniły się dopłaty z programu NaszEauto.
zdjęcia: Krzysztof Panek

