Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Nowa Skoda Elroq. To pierwszy test, w którym sprawdzamy, czy można nią parkować na chodniku

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
7 Kwi '25
Nowa Skoda Elroq. To pierwszy test, w którym sprawdzamy, czy można nią parkować na chodnikuŹródło: IBRM Samar

Skoda Elroq trafiła do polskiej oferty w 2025 roku. Samochód występuje w trzech wersjach: 50, 60 oraz 85, których oznaczenie zależne jest od pojemności akumulatorów. W pierwszym teście w Polsce sprawdzamy, jak na co dzień spisuje się odmiana 60, której bateria ma pojemność netto 59 kWh, a pod maską pracuje 204-konny silnik.

Skoda nie jest nowicjuszem w kwestii bezemisyjnych samochodów. Najpierw w 2020 roku przez kilka miesięcy występowała w ofercie Skoda Citigo-e iV. Samochód miał elektryczny silnik o mocy 83 KM, a baterie o pojemności 36,8 kWh gromadziły prąd pozwalający na pokonanie 265 km.

Od 2020 roku elektryfikacja w czeskiej marce trwa nieprzerwanie, bo w tym samym roku ofertę wzbogacił SUV Skoda Enyaq. Dwa lata później do gamy tego modelu dołączyła Skoda Enyaq Coupe.

Według danych zebranych przez IBRM Samar w 2024 roku udało się sprzedać 201 sztuk czeskiego elektryka. To, niestety aż o 65,22 proc. mniej niż w 2023 roku, kiedy to do klientów trafiło 578 egzemplarzy tego pojazdu.

Skoda Elroq – elektryfikacji ciąg dalszy

Skoda Elroq zadebiutowała w 2024 roku, ale do sprzedaży w Polsce samochód trafił w 2025 roku. Do wyboru jest bazowa odmiana lub Skoda Elroq Sportline. W teście mogliśmy sprawdzić, jak spisuje się auto w tej pierwszej postaci, ale z wykończeniem wnętrza Lodge.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Pod względem wymiarów i pozycjonowania w gamie czeskiej marki Skoda Elroq (dł./szer./wys. – 4488/1884/1654 mm, rozstaw osi – 2770 mm) plasuje się pomiędzy spalinowymi modelami – Skodą Karoq (dł./szer./wys. – 4390/1841/1603 mm, rozstaw osi – 2638 mm) a Skodą Kodiaq (dł./szer./wys. – 4758/1864/1679 mm, rozstaw osi – 2788 mm).

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Jednocześnie Skoda Elroq jest propozycją dla fanów elektrycznych SUV-ów, dla których Skoda Enyaq okazuje się zbyt dużym samochodem (dł./szer./wys. – 4658/1879/1622 mm, rozstaw osi – 2766 mm).

Skoda Elroq – wyrazista stylistyka nadwozia

Pod względem wyglądu Skoda Elroq odcina się od designu spalinowych modeli, a jednocześnie przypomina większy elektryczny model. Z przodu wyróżniają się przede wszystkim wyjątkowo wąskie reflektory oraz duży wlot powietrza.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Z tyłu za sprawą wąskich lamp oraz dachowego spoilera nadano autu nieco sportowego wizerunku. Z kolei srebrne osłony pod zderzakami oraz czarne plastikowe nakładki na nadkolach odpowiadają za terenowe postrzeganie pojazdu. Całości dopełniają 20-calowe alufelgi Naptune (6400 zł) oraz metalizowany lakier Biel Moon (2900 zł).

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Skoda Elroq – wnętrze w stylu Lodge

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Skoda Elroq oferowana jest z wnętrzem utrzymanym w stylu: Studio, Loft, Suite lub, tak jak testowany egzemplarz – Lodge (7150 zł). W tej postaci samochód ma nie tylko stosowne do wersji wyposażeniowej dywaniki czy tapicerkę (dwukolorowa), lecz także kojarzące się ze sportowym charakterem czerwone pasy bezpieczeństwa i przeszycia utrzymane w takiej samej barwie. Na pokładzie nie zabrakło także ambientowego oświetlenia oraz parasola.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Podróżując Skodą Elroq docenimy wysoki komfort. To zasługa kilku czynników. Po pierwsze powody do zadowolenia daje wygodna pozycja za kierownicą, kolejny atut to odpowiednie wyprofilowanie siedzeń – nawet po długiej podróży nie czuje się zmęczenia, a w trakcie jazdy na zakrętach dobre okazuje się boczne podparcie. Ważną zaletą jest również duża ilość miejsca na nogi oraz nad głowami w obu rzędach siedzeń.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Na dobrym poziomie są możliwości transportowe, choć pod tym względem znaleźliśmy pewne niedociągnięcie. Foremnie ukształtowany kufer o pojemności 470-1580 l to powód do zadowolenia. Niestety, po powiększeniu bagażnika na podłodze powstaje duży próg utrudniający załadunek dużych przedmiotów. W razie potrzeby samochodem można holować przyczepy o maksymalnej masie 1000 kg.

Skoda Elroq 60 – średniak pod względem dynamiki

Skoda Elroq 60 ma silnik generujący 204 KM oraz 310 Nm. Dzieki tej jednostce samochód rozpędza się do setki po 8 s. Nie jest to rewelacyjny wynik, ale wystarczy do sprawnej jazdy zarówno w mieście, jak i poza nim. Dla porównania Skoda Elroq 50 z jednostką o mocy 170 KM uzyskuje 100 km/h po 9 s, a topowa, 286-konna odmiana o oznaczeniu 85 – po 6,6 s.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Testowana Skoda Elroq 60 ma na pokładzie akumulatory o pojemności netto 59 kWh. Według producenta po naładowaniu baterii na 100 proc. uzyskuje się maksymalny zasięg 547 km, ale podczas jazdy w mieście. Podróżowanie w mieszanym trybie pozwala na pokonanie maksymalnie 425 km. Wszystko to przy zapotrzebowaniu na prąd na poziomie 15,7-17,3 kWh/100 km.

Skoda Elroq 60 – rzeczywisty zasięg nie jest aż tak optymistyczny

Podczas testu okazało się, że średnie zapotrzebowanie na prąd w mieszanym cyklu wyniosło około 18 kWh/100 km. To oznacza, że po jednym naładowaniu baterii można pokonać niemal 330 km. Rekuperacja, np. podczas zwalniania pozwoliła zwiększyć zasięg o około 30 km. Łącznie 360 km, to nadal słabiej niż obiecuje producent.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Akumulatory można ładować na punktach o maksymalnej mocy 165 kW. Dzięki temu prąd uzupełnimy w zakresie 10-80 proc. po około 24 min. Jeżeli natomiast skorzystamy ze stacji o mocy 11 kW, to energię uzupełnimy w 100 proc. po około 6,5 godz.

Skoda Elroq – nie zawsze będzie komfortowo

Podróżując Skodą Elroq musicie przygotować się na to, że zawieszenie nie zawsze skutecznie tłumi nierówności nawierzchni. Na szczęście niewielki dyskomfort odczuwa się wyłącznie na dużych poprzecznych wybojach.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Zastrzeżeń nie mieliśmy za to do prowadzenia pojazdu. To prawda, że Skoda Elroq nie jest sportowym autem, ale sztywno zestrojone zawieszenie zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia w trakcie pokonywania zakrętów.

Ważna informacja dla tych, którzy będą wykorzystywali Skodę Elroq głównie w mieście – ten samochód można parkować także na chodniku. To dlatego, że dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 2500 kg i wynosi dokładnie 2457 kg.

Skoda Elroq Lodge 60Źrodło: IBRM Samar

Skoda Elroq to wydatek minimum 149 900 zł, ale za taką sumę otrzymuje się pojazd z bazową jednostką napędową. Jeżeli mamy w planach zakup Skody Elroq 60 to musimy przygotować się na wydatek minimum 159 900 zł. Za opisywany egzemplarz z dodatkowym wyposażeniem zapłacimy 196 600 zł. Zatem samochód można kupić w ramach programu NaszEauto.

Podziel się ze znajomymi