Volkswagen Tayron PHEV - hybrydowy, ale niezbyt terenowy
Średnia ocena8.2
8.2Śr. ocena
W gamie Volkswagena model Tayron jest następcą Tiguana Allspace, czyli wersji z wydłużonym tyłem. W naszym teście Volkswagen Tayron 1.5 TSI eHybrid 272 KM, czyli hybryda typu plug-in (PHEV), w mocniejszej wersji.
W 2007 roku do produkcji trafił bestseller Volkswagen, jakim od wielu lat jest kompaktowy SUV o nazwie Tiguan. Nazwa modelu to połączenie słów: tiger i iguana, przy czym tygrys miał tu być symbolem siły i wdzięku, zaś i iguana wytrzymałości. Druga generacja Tiguana (2016-2024) wytwarzana była w dwóch wersjach długości nadwozia, a ta dłuższa, nosząca dodatkowe oznaczenie Allspace, była opcjonalnie wyposażana w trzeci rząd siedzeń. Z końcem 2025 roku z oferty Volkswagena po ponad 20-latach zniknie duży SUV o nazwie Touareg. Przedłużony Tiguan, bo nim jest w zasadzie model Tayron, stanie się tym samym największym SUV-em w ofercie marki z Wolfsburga.
Volkswagen Tayron – silniki, moc, napęd
Chętni na Tayrona mają w czym wybierać. W gamie modelowej są jednostki benzynowe i wysokoprężne, hybrydy miękkie oraz ładowane z gniazdka (PHEV). Podstawowym napędem oferowanym w Tayronie jest 1.5 eTSI 150 KM, z napędem na oś przednią. Mocniejszy silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 204 KM występuje standardowo z napędem 4Motion, a mocniejszy wariant 265 konny wyłącznie z napędem na przednią oś.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne 2.0 TDI, słabsza odmiana 150 konna oferowana jest z przednim napędem, a mocniejsza 190 konna wyłącznie 4Motion, czyli na wszystkie koła. Tayron oferowany jest także jako hybryda typu plug-in (PHEV). Ta ostatnia odmiana napędzana jest przez układ 1.5 TSI eHybrid i może mieć 204 bądź 272 KM. Hybryda plug-in jest niestety oferowana wyłącznie z napędem na przednią oś. Pojemnosć baterii wynosi 19,7 kWh netto, z zasięg na prądzie ok. 116 km.
Volkswagen Tayron – wymiary, funkcjonalność
Wymiary opisywanego modelu wynoszą: 4792 mm długości, 1866 mm szerokości oraz 1666 mm wysokości, przy rozstawie osi mierzącym 2789 mm. Standardowa pojemność bagażnika przy pięciu osobach to 785 litrów (przy siedmiu 345 litrów), a maksymalna, czyli po złożeniu tylnej kanapy – 1915 litrów. Zbiornik paliwa pomieści 45 litrów benzyny. Prześwit mierzy 187 mm.
Volkswagen Tayron – cena
Minimum, jakie trzeba zapłacić za Tayrona w bazowej wersji Life, z benzynowym napędem 1.5 eTSI 150 KM (mild hybrid), to 186 290 zł. Mocniejszy wariant benzynowy 2.0 TSI 204 KM 4Motion kosztuje od 209 490 zł (Life), do 247 590 zł (R-Line Plus). Wariant 265 konny silnika 2.0 TSI występuje w topowej specyfikacji R-Line i ma w standardzie napęd na obie osie.
Ceny dwulitrowego diesla 2.0 TDI 150 KM, z napędem na oś przednią, mają rozpiętość od 196 990 zł (Life) do 213 790 zł (Elegance). Mocniejszy diesel 190 konny z napędem 4Motion, wyceniony został od 237 900 zł w wersji Life, do 259 890 zł z wyposażeniem R-Line Plus. Hybryda plug-in 1.5 TSI eHybrid 204 KM w wersji Elegance kosztuje 217 790 zł, zaś mocniejszy wariant 272 konny w flagowym wariancie R-Line Plus 248 990 zł.
Volkswagen Tayron – wrażenia z jazdy
Tayrona można opisać w dwóch słowach: wszechstronny i funkcjonalny. Oba te określenia najlepiej oddają cechy tego auta. Tayron sprawdzi się jako samochód rodzinny, nawet w przypadku rodziny większej niż pięcioosobowa; jako auto służbowe, dzięki klasycznej linii SUV-a, nie powstydzi się nim jazdy nawet kadra kierownicza wyższego szczebla; jako auto wyprawowe, dzięki napędowi na cztery koła (choć nie we wszystkich wersjach) i nieco wyższemu prześwitowi. Wersja plug-in ma dodatkową zaletę podczas jazdy w mieście, czyli możliwość oszczędnego podróżowania na prąd. Wspomniana, klasyczna sylwetka, to z kolei gwarancja, że Tayron nie zestarzeje się szybko.
autorzy: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk,; zdjęcia: Krzysztof Panek

