Peugeot 208 GT Line: przyjemność z jazdy
Francuska marka z lwem na masce dawno nie odniosła takiego sukcesu. Nowy Peugeot 208 zwyciężył w plebiscycie „Car of the Year" i został Samochodem Roku 2020. Sprawdziliśmy, co potrafi.
Peugeot niemal od zawsze ma „dobrą rękę” do małych samochodów, zaś do najbardziej udanych i popularnych należy model 205. Dla fanów youngtimerów 205-ka to auto już niemal kultowe, zwłaszcza w odmianie GTI. Innym autem Peugeota, które także odniosło sukces na wielu rynkach, był model 206, zastąpiony w 2006 roku przez 207.
Model 208 pierwszej generacji zadebiutował w 2012 roku, zaś w 2019 roku pojawił się Peugeot 208 II. Druga generacja technicznie spokrewniona jest z Oplem Corsa i powstała na tej samej platformie CMP/e-CMP. Rozwiązanie to umożliwiło stosowanie zarówno napędu spalinowego, jak również elektrycznego.
Styl
Kiedy spojrzymy na najnowszy model francuskiej marki, od początku wiadomo, że mamy do czynienia z Peugeotem. W przedniej części uwagę zwraca charakterystyczny grill, oznaczenie modelu nad nim oraz pionowe reflektory do jazdy dziennej. Te ostatnie wyglądają ultranowocześnie i nasuwają skojarzenia z większym modelem 508. Podobnie jest zresztą z tyłu, gdzie światła połączone są czarną blendą.
Choć o gustach się nie dyskutuje, trzeba przyznać, że Peugeot 208 należy do aut, które się zauważa i nie przechodzi obok nich obojętnie. Auto wygląda nowocześnie i dynamicznie. Zaryzykowalibyśmy nawet stwierdzenie, że Peugeot 208, to obecnie jeden z najładniejszych, jeśli nie najładniejszy, samochód segmentu B.
Napęd
Gama jednostek napędowych Peugeota 208 obejmuje trzy silniki benzynowe, jednego diesla oraz napęd elektryczny. Jednostki benzynowe Pure Tech mają pojemność 1,2 litra i moce: 75 KM, 101 KM oraz 130 KM. Silnik wysokoprężny Blue HDI o pojemności 1,5 l osiąga moc 102 koni mechanicznych. Peugeot idzie z duchem czasu i oferuje swój najnowszy model także w wersji z napędem elektrycznym o mocy 136 KM.
Funkcjonalność
Całkowita długość auta to 4055 mm, szerokość 1745 mm, wysokość 1430 mm, a rozstaw osi 2540 mm. Jego masa własna wynosi 1158 kg, zaś pojemność bagażnika 311 litrów. Wnętrze 208-ki jest stosunkowo przestronne. Czwórka pasażerów o sporym wzroście może przemieszczać się tym autem zachowując przyzwoity komfort. Odmiana GT Line ma z przodu kubełkowe fotele, bardzo wygodne i obszyte przyjemną w dotyku skórą.
Technologia
Jedną z ciekawszych rzeczy w nowych modelach Peugeota, w tym także w 208, jest i-Cockpit 3D, czyli elektroniczny zestaw wyświetlaczy podstawowych parametrów pojazdu, rodzaj wirtualnych zegarów. Niestety nie są one dostępne w tańszych odmianach Like i Active, a dopiero od wersji Allure wzwyż. Trzeba przyznać, że wygląda to bardzo efektownie, a przy tym, czytelnie.
Peugeot 208 podobnie jak jego większy brat "508", ma charakterystyczne, „fortepianowe” przyciski na konsoli centralnej. Do ich obsługi trzeba się jednak przyzwyczaić i nie każdemu może to rozwiązanie przypaść do gustu. Na środku konsoli centralnej znajduje się ekran, który w zależności od wersji wyposażenia może mieć przekątną od 5,7 do 10 cali. Jego obsługa także wymaga przyuczenia się, a podstawowe czynności, jak zmiana temperatury w panelu klimatyzacji, mogą początkowo sprawiać problemy. Cóż.. w porównaniu do wielu konkurentów Peugeot 208 to auto na wskroś nowoczesne, a jego wnętrze może nasuwać skojarzenia ze statkiem kosmicznym, za sprawą rozbudowanej elektroniki, ekranów 3D oraz charakterystycznej i poręcznej, sześciokątnej kierownicy.
Jazda
Trzeba uczciwie przyznać, że prowadzenie Peugeota 208 w wersji GT Line to prawdziwa przyjemność. Auto jest zwinne, lekkie i zwrotne, nowocześnie zaprojektowane i wykończone materiałami przyzwoitej jakości. Testowany przez nas egzemplarz z najmocniejszym, 130-konnym silnikiem benzynowym 1,2 Pure Tech przyśpieszał żwawo, choć od topowej wersji można by oczekiwać nieco więcej. Sprint do setki zajmuje autu 8,7 sekundy. Nie jest to rakieta, ale nie można też zarzucić Peugeocikowi powolności.
Według danych WLTP testowany model zużywa średnio 5,6 l benzyny na 100 km. Nasze doświadczenia wskazują na spalanie rzędu 8,1 l/100 km w mieście i ok. 7,4 l/100 km poza miastem. Jak na usportowioną odmianę GT Line, wyposażoną w automatyczną skrzynię biegów, trzeba przyznać, że mały Peugeot jest stosunkowo oszczędny.
Koszty
Ceny auta w bazowej wersji wyposażenia Like, z silnikiem benzynowym 1,2 75 KM i manualną skrzynią pięciobiegową, zaczynają się od 53 900 zł, zaś z dieslem 1,5 102 KM 67 900 zł. Elektryczna 208ka dostępna jest od 124 900 zł, dzięki czemu kupujący „załapie się” na państwową dopłatę..., o ile kiedykolwiek taka będzie. Testowana odmiana GT line z najmocniejszym „benzyniakiem” wyceniona została na 95 200 zł. Nie jest to mało jak na małe auto.
Podsumowanie
Segment B należy do najmocniej obsadzonych. Rywalami Peugeota 208 są m.in. Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Kia Rio, Hyundai i20, Toyota Yaris, Suzuki Swift oraz spokrewnione z opisywanym modelem Citroen C3 i Opel Corsa.
Naszym zdaniem Peugeot 208 to auto niebanalne, wyróżniające się w tłumie i zasługujące na uwagę. Z tym samochodem jego użytkownik nie będzie się nudzić, gdyż auto świetnie wygląda i równie dobrze jeździ. Od lat Peugeot 208 i jego poprzednicy należą do ścisłej czołówki w sprzedaży francuskiej marki. Wszystko wskazuje na to, że aktualna generacja modelu powtórzy ten sukces. A w każdym razie ma ku temu wszelkie atrybuty.
zdjęcia: Krzysztof Panek