Audi Q3 Sportback: z S-Line mu do twarzy
Tym niewielkim SUV-em o usportowionej sylwetce Audi udowadnia, że eksperymenty z łączeniem różnych typów nadwozi przynoszą ciekawe efekty.
Jeszcze kilka lat temu słowa SUV i coupe wykluczały się. Mody jednak są zmienne i obecnie coraz więcej producentów aut próbuje nadawać crossoverom i SUV-om bardziej dynamiczną formę. W taki sposób Audi, stworzyło na bazie SUV-a Q7 model Q8. I można przypuszczać, że właśnie sukces rynkowy tego ostatniego sprawił, że niemiecka firma postanowiła zastosować podobny zabieg w mniejszym (choć nie najmniejszym) SUV-ie Q3. Kiedy patrzymy na Audi Q3 Sportback, nie da się uniknąć skojarzeń z jego większym bratem Q8.
Q3 zadebiutowało w 2011 roku. Uzupełniło gamę SUV-ów z Ingolstadt jako auto mniejsze niż popularne Audi Q5. W 2018 roku zaprezentowano drugą generację modelu, zaś w ubiegłym roku dołączyła odmiana Q3 Sportback.
Styl
Charakterystycznym i dominującym elementem przedniej części Audi Q3 Sportback jest duża, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe, której czarną kratownicę okala gruba rama. W testowanej przez nas wersji S Line atrapa chłodnicy, aluminiowe felgi oraz emblematy marki są w kolorze czarnym, co dodaje smaku i tak świetnie prezentującemu się autu. Płaskie reflektory zbiegają się niczym klin ku środkowi, tworząc przy zewnętrznej krawędzi zygzak, w którym znajduje się reflektor do jazdy w dzień. Audi dostarcza przednie oświetlenie w trzech wersjach, z najwyższą w postaci reflektorów diodowych Matrix z adaptacyjnymi światłami drogowymi.
Nisko opadająca linia dachu sprawia, że auto wydaje się znacznie dłuższe niż siostrzany model Q3. W rzeczywistości różnica wynosi tylko 16 mm, za to styliści z Bawarii osadzili dach o 29 mm niżej. Równą siłą co przód, emanuje tył pojazdu ze sportowo wystylizowanym zderzakiem oraz charakterystycznymi przetłoczeniami i dyfuzorami. Tylne okno z dwiema osłonami aerodynamicznymi po bokach podkreśla szerokość SUV-a. Efektu dopełniają tylne światła, których zarys jest tożsamy z konturem reflektorów przednich.
Audi Q3 Sportback jest w standardzie wyposażone w pakiet „Wysoki połysk”, w którym rama dachu i listwy wokół okien wykonane są z aluminium, a obudowy słupków B i C lśnią czernią. Bardziej dynamiczny wygląd zapewnia pakiet „Czerń” z ciemnymi płaszczyznami na zderzakach. W ramach linii wyposażeniowej S line czarny kolor mają także wstawki w progach. Opcjonalnie pakiet ten można uzupełnić o czarne obudowy bocznych lusterek.
Napęd
Audi Q3 Sportback jest dostępne z dwoma do wyboru silnikami czterocylindrowymi z wtryskiem bezpośrednim i z turbodoładowaniem: 1,5 TFSI oraz 2.0 TFSI. Podstawowy silnik benzynowy 35 TFSI generuje moc 150 KM/ 110 kW, zaś jednostka 45 TFSI quattro osiąga moc 230 KM/169 kW. Silnik 1,5 TFSI występuje również z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic i z systemem mild-hybrid (MHEV). Charakteryzuje się sporym temperamentem, zaś jego maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. W połączeniu ze standardową, manualną, sześciobiegową skrzynią biegów, rozpędza on Audi Q3 Sportback 35 TFSI od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy i dalej, do prędkości maksymalnej 204 km/h (dane producenta).
Audi Q3 Sportback quattro 2.0 45 TFSI z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic spala według producenta 8,6-9,1 l/100 km. Nasze doświadczenie wskazywało raczej na wyniki oscylujące wokół 11 l/100 km w cyklu mieszanym. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 6,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 233 km/h.
Funkcjonalność
Audi Q3 Sportback zaprojektowano jako pełnoprawny, pięciomiejscowy samochód osobowy. Oferuje duży komfort wsiadania i dobrą widoczność, a równocześnie ergonomiczną i wygodną pozycję siedzenia kierowcy i pasażera. Kierownica w zależności od wersji ma okrągłe albo spłaszczone u dołu koło i może być wyposażona w manetki albo, dodatkowo, w ogrzewanie. Wewnątrz wersji S Line smaczku dodaje diodowe oświetlenie oraz wstawki tapicerskie w kolorze turkusowym, umieszczone na desce rozdzielczej oraz na boczkach drzwiowych, wykonane z materiału przypominającego zamsz.
Tylną kanapę da się przesunąć nawet o 130 mm. Jej oparcie dzieli się na trzy części w stosunku 40:20:40. Między przednimi fotelami standardowo jest środkowy podłokietnik z otwieranym schowkiem. Auto ma też dwa uchwyty na kubki dla pasażerów z tyłu.
Spory bagażnik to kolejna zaleta modelu. W zależności od pozycji tylnej kanapy i stopnia pochylenia jej oparć, pojemność bagażnika wynosi od 530 do 1400 litrów. Zależnie natomiast od linii wyposażeniowej, podłogę bagażnika można umieścić na dwóch albo trzech wysokościach. Na życzenie klienta dostępna jest pokrywa bagażnika otwierana i zamykana ruchem stopy.
Technologia
Cyfrowa deska rozdzielcza o przekątnej 10,25 cala, którą kierowca obsługuje przy pomocy wielofunkcyjnej kierownicy, standardowo pojawia się w samochodzie wraz z radiem MMI plus, nawet w bazowej wersji wyposażenia. Pośrodku tablicy znajduje się wtedy wyświetlacz dotykowy MMI touch o przekątnej 8,8 cala. W opcji klient ma możliwość zastąpienia tego ostatniego kokpitem wirtualnym, który umożliwia przełączanie między wieloma informacjami i kilkoma widokami. Elementem uzupełniającym radio MMI plus jest nawigacja z wyświetlaczem dotykowym MMI touch o przekątnej 10,1 cala. Najbardziej rozbudowaną opcją jest nawigacja MMI plus. W tej wersji wyświetlacz dotykowy ma 10,1 cala, a kokpit wirtualny dostępny jest w wersji plus, z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może wybrać trzy różne jego widoki, może też zmieniać wielkość zegarów i treści infotainment. W razie zerwania połączenia, nawigacja MMI plus przełącza się na działającą w tle nawigację GPS.
Mapy są bezpłatnie aktualizowane cztery razy w roku, na życzenie bezpośrednio w samochodzie. Na uwagę zasługuje także sterowanie głosem, które pozwala na swobodne formułowanie poleceń i zapytań. Wiele funkcji Audi connect zgromadzono w bezpłatnej aplikacji myAudi App, która umożliwia komunikowanie smartfona klienta z autem, a także streaming muzyki. Przenosi kalendarz ze smartfonu do systemu MMI, dzięki czemu użytkownik może m.in. zlokalizować miejsce zaparkowania pojazdu. Jest także opcja zdalnego sterowania ogrzewaniem postojowym.
Dobrej jakości wrażenia słuchowe zapewnia sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym, wirtualnym dźwiękiem. Ma on moc 680 W i steruje 15 głośnikami, z których sześć generuje wirtualny, trójwymiarowy dźwięk.
Jazda
Auto sprawdza się zarówno w mieście, jak i na długich trasach, czy nieutwardzonych drogach. Jego dużym atutem jest sportowe zawieszenie ze sprężyście zestrojonymi sprężynami i amortyzatorami. Bez dopłaty jest zawieszenie komfortowe, jako kolejna opcja - zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. W standardowym systemie wyboru dynamiki jazdy kierowca może w trzech profilach – comfort, auto i dynamic – określić sposób pracy amortyzatorów, poszerzając w ten sposób zakres tłumienia: od miękkiego, aż po bardzo sztywne. System wyboru dynamiki jazdy wpływa na charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów oraz wspomagania układu kierowniczego. Kierowca może wybrać jeden z pięciu trybów jego pracy: obok ustawienia standardowego, są programy: comfort, dynamic, efficiency i własny profil indywidualny.
Koszty
Ceny Audi Q3 Sportback zaczynają się od 139 900 zł za bazową wersję „2020” z silnikiem benzynowym 1,5 150 KM i skrzynią manualną. Mocniejszy wariant z jednostką 2,0 230 KM i napędem quattro oraz automatyczną skrzynią biegów, wyceniona została na 190 500 zł. Topowa odmiana RS quattro 2,5 400 KM TFSI, to wydatek rzędu 275 500 zł. Godna uwagi jest średnia wersja S line quattro z dwulitrowym silnikiem i automatem, którą mieliśmy okazję jeździć. Za to ostatnie auto trzeba zapłacić 201 700 zł.
Podsumowanie
Audi Q3 Sportback wydaje się być eksperymentem, szaloną wersją zwykłego, niedużego SUV-a, jednak został opracowany na solidnych podstawach. Konkurencja modelu to m.in. Mercedes GLA, BMW X1, Volvo XC40, Jaguar E-Pace, Infiniti QX30 oraz Lexus UX. Mowa tu jednak o klasycznych SUV-ach, przy których Audi Q3 Sportback prezentuje się bardziej dynamicznie.
W Polsce Audi Q3 sprzedaje się słabo. Według danych IBRM Samar w 2018 roku udział modelu w całej sprzedaży marki w naszym kraju wyniósł 11,38 proc., zaś w 2019 roku jedynie 2,89 proc. Audi Q5 sprzedaje się zdecydowanie lepiej (w 2018 r. nieco 12,69 proc. udziału w całej sprzedaży marki, zaś w ub.r. 16,81 proc.).
Naszym zdaniem Audi Q3 w atrakcyjnie stylizowanej odmianie Sportback bez wątpienia zasługuje na uwagę. To oferta dla osoby, która chce jeździć niebanalnym, niedużym, ale jednak SUV-em. W tej roli trudno o lepszą propozycję.
zdjęcia: Krzysztof Panek