eActros elektryczna ciężarówka przyszłości
Mercedes-Benz Trucks zaprezentował pierwszy seryjnie produkowany pojazd ciężarowy z napędem elektrycznym. Firma planuje zrezygnować do 2039 roku z napędu spalinowego na rzecz w pełni zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych.
W zależności od wariantu eActros wykorzystuje energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorów o pojemności 150 kwh, umieszczonych pod ramą pojazdu w wysuwanych komorach. Łączna pojemność akumulatorów wynosi 315 lub 420 kWh. Maksymalny zasięg pojazdu wyposażonego w największy akumulator wynosi 400 km.
Montaż dużych pakietów akumulatorowych z wysokiej mocy silnikami elektrycznymi pozwala na odzyskanie energii w procesie rekuperacji. Podczas hamowania pojazdu, silnik elektryczny zamienia energię kinetyczną na elektryczną, która trafia z powrotem do akumulatorów i może być ponownie wykorzystana. Naładowanie akumulatorów i średni zasięg wskazywany jest przez interaktywny wskaźnik znajdujący się w multimedialnym kokpicie montowanym w standardzie w ciężarówkach eActross(Multimedia Cockpit Interactive).
Oprócz napędu, z elektrycznego zasilania korzystają również inne podzespoły pojazdu, takie jak sprężarka klimatyzacji czy sprężarka powietrza układu hamulcowego. Pakiety akumulatorowe można wymieniać.
System ładowania
eActros został wyposażony w Combined Charging System CCS, co umożliwia ładowanie pojazdu z terminalu szybkiego ładowania o natężeniu 400 A, prądem o mocy 160 kW. Uzupełnienie energii trzech pakietów akumulatorów z 20 do 80 procent zajmuje ponad godzinę. Do procesu niezbędna jest wtyczka typu CCS Combo-2.
Instalacja elektryczna niskiego napięcia w eActrosie składa się z dwóch 12 V akumulatorów, ładowanych za pomocą przetwornika DC/DC z akumulatorów wysokiego napięcia. Takie rozwiązanie gwarantuje utrzymanie oświetlenia, układu hamulcowego, zawieszenia pneumatycznego oraz systemów w kabinie kierowcy w razie awarii lub braku wysokiego napięcia.
Systemy bezpieczeństwa
Niemiecki producent kładzie nacisk nie tylko na ekologiczny bezemisyjny napęd, ale również na bezpieczeństwo. Ciężarówki eActross, podobnie jak Actross z silnikiem konwencjonalnym, wyposażono w liczne systemy bezpieczeństwa. Do jednego z ważniejszych możemy zaliczyć specjalne elementy zderzeniowe z wmontowanymi czujnikami, które w przypadku uderzenia bocznego spowodują automatyczne odłączenie akumulatorów wysokiego napięcia. Kierowca w razie niebezpieczeństwa może również odłączyć napięcie przez użycie wyłącznika zamontowanego w kabinie kierowcy.
W standardowym wyposażeniu znalazł się również asystent hamowania awaryjnego oraz asystent martwego pola. Dzięki systemowi ostrzegawczemu AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), emitującemu dźwięki, elektryczną ciężarówkę usłyszą inni uczestnicy dróg.
Seryjny model eActrosa ma być produkowany od jesieni 2021 roku w Wörth am Rhein.