Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

eActros elektryczna ciężarówka przyszłości

Nowości
Zdjęcie autora - Agnieszka GałaAgnieszka Gała
1 Lip '21
eActros elektryczna ciężarówka przyszłościŹródło: Daimler

Mercedes-Benz Trucks zaprezentował pierwszy seryjnie produkowany pojazd ciężarowy z napędem elektrycznym. Firma planuje zrezygnować do 2039 roku z napędu spalinowego na rzecz w pełni zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych.

W zależności od wariantu eActros wykorzystuje energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorów o pojemności 150 kwh, umieszczonych pod ramą pojazdu w wysuwanych komorach. Łączna pojemność akumulatorów wynosi 315 lub 420 kWh. Maksymalny zasięg pojazdu wyposażonego w największy akumulator wynosi 400 km.

Źrodło: Daimler

Montaż dużych pakietów akumulatorowych z wysokiej mocy silnikami elektrycznymi pozwala na odzyskanie energii w procesie rekuperacji. Podczas hamowania pojazdu, silnik elektryczny zamienia energię kinetyczną na elektryczną, która trafia z powrotem do akumulatorów i może być ponownie wykorzystana. Naładowanie akumulatorów i średni zasięg wskazywany jest przez interaktywny wskaźnik znajdujący się w multimedialnym kokpicie montowanym w standardzie w ciężarówkach eActross(Multimedia Cockpit Interactive).

Źrodło: Daimler

Oprócz napędu, z elektrycznego zasilania korzystają również inne podzespoły pojazdu, takie jak sprężarka klimatyzacji czy sprężarka powietrza układu hamulcowego. Pakiety akumulatorowe można wymieniać.

System ładowania

eActros został wyposażony w Combined Charging System CCS, co umożliwia ładowanie pojazdu z terminalu szybkiego ładowania o natężeniu 400 A, prądem o mocy 160 kW. Uzupełnienie energii trzech pakietów akumulatorów z 20 do 80 procent zajmuje ponad godzinę. Do procesu niezbędna jest wtyczka typu CCS Combo-2.

Źrodło: Daimler

Instalacja elektryczna niskiego napięcia w eActrosie składa się z dwóch 12 V akumulatorów, ładowanych za pomocą przetwornika DC/DC z akumulatorów wysokiego napięcia. Takie rozwiązanie gwarantuje utrzymanie oświetlenia, układu hamulcowego, zawieszenia pneumatycznego oraz systemów w kabinie kierowcy w razie awarii lub braku wysokiego napięcia.

Systemy bezpieczeństwa

Niemiecki producent kładzie nacisk nie tylko na ekologiczny bezemisyjny napęd, ale również na bezpieczeństwo. Ciężarówki eActross, podobnie jak Actross z silnikiem konwencjonalnym, wyposażono w liczne systemy bezpieczeństwa. Do jednego z ważniejszych możemy zaliczyć specjalne elementy zderzeniowe z wmontowanymi czujnikami, które w przypadku uderzenia bocznego spowodują automatyczne odłączenie akumulatorów wysokiego napięcia. Kierowca w razie niebezpieczeństwa może również odłączyć napięcie przez użycie wyłącznika zamontowanego w kabinie kierowcy.

W standardowym wyposażeniu znalazł się również asystent hamowania awaryjnego oraz asystent martwego pola. Dzięki systemowi ostrzegawczemu AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), emitującemu dźwięki, elektryczną ciężarówkę usłyszą inni uczestnicy dróg.

Źrodło: Daimler

Seryjny model eActrosa ma być produkowany od jesieni 2021 roku w Wörth am Rhein.

Podziel się ze znajomymi