Ford Mustang Mach 1: stworzony do jazdy na torze

Testy i prezentacje
2 Sie '21
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Legendarna wersja specjalna Forda Mustanga, jaką jest Mach 1, w nowym wydaniu zadebiutowała w ub. r. na Goodwood SpeedWeek w Wielkiej Brytanii. Teraz to fascynujące auto można zamawiać w Polsce. Po raz pierwszy trafia do Europy limitowana seria modelu, sygnowana legendarnym emblematem Mach 1.

Mustanga Mach 1, stworzonego do wyzwań na torze, wyposażono w udoskonalony układ napędowy i elementy aerodynamiczne, dzięki czemu powstał najbardziej dynamiczny i najzwrotniejszy Mustang oferowany kiedykolwiek w Europie. Aluminiowy silnik V8 o mocy zwiększonej do 460 KM zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 4,4 sekundy, a zwiększona o 22 procent w stosunku do Mustanga GT siła docisku wpływa na lepszą zdolność pokonywania zakrętów i stabilność przy dużych prędkościach. Oprogramowanie modułu sterującego dostrojono dla uzyskania efektu podbicia mocy, który sprawia, że wrażenia z jazdy Mustangiem są bardziej satysfakcjonujące niż kiedykolwiek. Dodatkowa chłodnica oleju silnikowego oraz nowa podstawa filtra oleju, dbają o optymalny przepływ oleju i utrzymują wysoką wydajność na torze.

Źródło: IBRM Samar

Wraz z nią fani samochodów wyczynowych otrzymują drapieżny design, wyścigowe osiągi i niezbędne na torze elementy wyposażenia. O Mustangu Mach 1 mówi się w branży, że to najlepiej prowadząca się odmiana tego auta, jaka trafiła kiedykolwiek na Stary Kontynent. Układ kierowniczy został opracowany specjalnie dla tej odmiany auta. Mustang Mach 1 wyposażony został w szperę oraz regulowane zawieszenie MagneRide, pozwalające kontrolować siłę tłumienia przez wykorzystanie w amortyzatorach elektronicznego przepływu płynu hydraulicznego. Auto wyposażone jest także w wydajniejsze niż „zwykły” Mustang hamulce i sztywniejsze sprężyny przednie i stabilizatory. Mach 1 jeździ na oponach Michelin Pilot Sport 4.

Pod maską Mustanga Mach 1 znalazła się widlasta ósemka o pojemności 5,0 l i mocy 460 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 529 Nm. Będzie to pierwszy Mustang, w którym zastosowano ręczną skrzynię biegów Tremec ze sprzęgłem o dwóch tarczach. Skrzynia ta ma system płynnej redukcji biegów i sama dopasowuje obroty, a także układ chłodzenia z myślą o pracy na wysokich obrotach; jest dostosowana do zmiany biegów bez zdejmowania nogi z pedału gazu. Jako opcja dostępny jest także automat o 10 przełożeniach.

Źródło: IBRM Samar

Styl podkreślający osiągi

Nawiązująca do wyścigów samochodowych stylistyka jest znakiem rozpoznawczym kultowego Mustanga Mach 1, od jego pierwszej wersji, zaprezentowanej w 1969 roku. Na linie stylistyczne najnowszej generacji duży wpływ mają elementy poprawiające aerodynamikę, w tym przednie osłony chłodnicy, przedni splitter, tylny dyfuzor i tylny spojler, wykończone charakterystycznym lakierem czarnym o wysokim lub niskim połysku oraz lakierem Magnetic. Model wyróżniają 19-calowe felgi w nastrojowym kolorze Dark Tarnish z niskim połyskiem.

Źródło: IBRM Samar

Wnętrze wyróżniają skórzane sportowe fotele z przeszyciami w kolorze Metal Grey oraz unikatowa tabliczka na desce rozdzielczej z logo Mach 1 i seryjnym numerem egzemplarza. Wśród standardowo oferowanych elementów wyposażenia zapewniających komfort znalazły się: podgrzewane i wentylowane przednie fotele, system łączności SYNC 3,5 najwyższej jakości 12-głośnikowy system audio B&O oraz modem FordPass Connect 6.

Źródło: IBRM Samar

Udoskonalony układ napędowy

Manualna, sześciobiegowa skrzynia biegów Tremec lub 10-biegowa skrzynia automatyczna współpracują z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Skrzynia biegów Tremec, oferowana po raz pierwszy w Europie w seryjnym Mustangu, współpracuje ze sprzęgłem dwutarczowym, a dzięki krótkiemu skokowi dźwigni zmiany biegów agresywne zmiany w górę i redukcje są szybsze, płynniejsze i bardziej precyzyjne, do czego przyczynia się także funkcja wyrównania obrotów silnika rev-matching i możliwość zmiany przełożenia na wyższe bez zwalniania pedału przyspieszenia. Obie skrzynie biegów wyposażone są w specjalną chłodnicę oleju, wspiera je układ chłodzenia tylnej osi oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, co zapewnia płynną dystrybucję momentu obrotowego na koła. w układzie 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów zastosowano drugą chłodnicę oleju, chłodzoną powietrzem, co poprawia obniżanie temperatury pracy oleju o 75 procent.

Źródło: IBRM Samar

Rozwiązania aerodynamiczne

Zastosowane w Mustangu Mach 1 udoskonalenia aerodynamiczne obejmują nowy dwuczęściowy grill, nową dolną osłonę chłodnicy oraz boczne wloty powietrza, które przyczyniają się do poprawy chłodzenia, a także nowy przedni splitter, osłonę podwozia, jednopłatowy tylny spojler i wydajny tylny dyfuzor, które poprawiają siłę docisku i parametry aerodynamiczne. Wydłużona osłona podwozia wykorzystuje również specjalne żebra, kierujące strumień powietrza chłodzącego na tarcze hamulców, które wyposażone są w tym modelu w bardziej zaawansowany układ wspomagania, dbający o zachowanie wysokiej skuteczności hamowania. Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo zapewniają krótszą niż 32 metry drogę hamowania z prędkości 100 km/h.

Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, elektroniczna kontrola parametrów zawieszenia MagneRide oraz sztywniejsze przednie sprężyny i drążki stabilizatora zostały specjalnie przygotowane z myślą o wyczynowych ambicjach Mustanga Mach 1. W połączeniu z udoskonaloną aerodynamiką, powyższe elementy mają zapewniać możliwość wyjątkowo szybkiej zmiany kierunku jazdy i zapanowania nad zmianą kierunku obciążeń w zakrętach.

Prezentacja 360°

Ford Mustang Fastback Mach I

Pokaż prezentację 360°

Zawieszenie jak w Shelby

Konstrukcja zawieszenia, składającego się z ram pomocniczych oraz elementy łączników, montowanych wcześniej w Mustangach Shelby GT350 i GT500, została skonfigurowana tak, aby zminimalizować przechyły, nurkowanie i siłę nośną podczas ostrego przyspieszania i hamowania. Wyjątkowe, pięcioramienne, 19-calowe felgi, szersze o 0,5 cala z przodu i z tyłu, wyposażono w opony Michelin Pilot Sport 4, gwarantujące doskonałą przyczepność na drodze i na torze.

Mach 1 oferuje również możliwość wyboru trybów jazdy, co znamy już z Mustanga, m.in. trybów Sport i Track, wzbogaconych o aplikację Track Apps, umożliwiającą kierowcy korzystanie z akcelerometru, liczników przyspieszenia, a także aplikację Launch Control – obie prezentujące dane na standardowym 12-calowym, cyfrowym zestawie wskaźników.

Mach 1 w polskiej ofercie

Chętni na Mustanga Mach 1 staną przed wyborem jednej z ośmiu kombinacji kolorów nadwozia oraz pasów na masce i bokach: lakier Fighter Jet Grey oferowany jest z pasami w kolorach Satin Black lub Reflective Orange, z pomarańczowymi zaciskami hamulcowymi; lakier Grabber Yellow z pasami w kolorach Satin Black lub White. Natomiast logo Mach 1 pojawia się na tylnej pokrywie bagażnika i na przednich błotnikach niezależnie od wybranego koloru. Dostrojony specjalnie dla Mach 1 aktywny układ wydechowy z zaworami Active Valve Performance kończą cztery końcówki wydechu o średnicy 4,5 cala, które dodatkowo wzmacniają dźwięk silnika i wpływają na jego rozpoznawalny styl.

Źródło: IBRM Samar

Cena Forda Mustanga Mach 1 wynosi 283 710 zł w wersji ze skrzynią manualną, zaś odmiana z automatem jest o 10 tys. zł droższa. Konfigurator Forda Mustanga Mach 1 znajdziesz w Autokatalog.pl.

zdjęcia: Robert Brykała

Tagi