Lexus LS500h: komfort w japońskim wydaniu
Ta flagowa limuzyna Lexusa jest obecna na rynku od ponad 30 lat. Lexus LS piątej generacji, zadebiutował w 2017 roku, zaś w ub. r. auto przeszło facelifting.
W 1983 roku Eiji Toyoda, prezes koncernu Toyota Motor Corporation rzucił swoim projektantom i inżynierom wyzwanie stworzenia luksusowego pojazdu mogącego konkurować z najlepszymi i najbogatszymi pojazdami na świecie. W 1989 roku zadebiutował pierwszy model nowej marki, Lexus LS 400, jako odpowiedź na flagowe okręty niemieckich producentów w postaci m.in. Mercedesa klasy S, czy BMW serii 7. Głównymi rynkami zbytu miały być kraje Ameryki Północnej, ale japońska limuzyna trafiła także do Europy.
Piąta generacja Lexusa LS, to auto wciąż stosunkowo nowe, aczkolwiek w 2020 roku japoński producent zdecydował się je odświeżyć.
Stylistyka Lexusa LS500h
Piąta generacja Lexusa LS jest kontynuatorem stylistycznej koncepcji, według której zaprojektowany był jego poprzednik. Auto ma muskularną, a zarazem sportową i dynamiczną linię oraz ostre rysy. To auto eleganckie o nieco usportowionym charakterze. Tym samym obecna generacja Lexusa LS upodobniła się do innych modeli w gamie japońskiego producenta.
W stosunku do poprzednika stylistyka V generacji Lexusa LS jest bardziej drapieżna. Pełno tutaj uciętych łuków, ostrych linii i przetłoczeń.
Lexus LS500H: napęd
Lexus LS dostępny jest wyłącznie z napędem hybrydowym typu HEV (Hybrid Electric Vehicles), składającym się z silnika spalinowego o pojemności 3.5 litra oraz silnika elektrycznego. Łączna moc to 359 koni mechanicznych, które napędzają wszystkie koła. Sprint do setki zajmuje Lexusowi LS500h 5,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Średnie zużycie paliwa według NEDC to 8,7 l/100 km, zaś nasze doświadczenia wskazują raczej na wynik zbliżony do 10 l/100 km.
Lexus LS500h: funkcjonalność
Na tle zwłaszcza niemieckiej konkurencji Lexus LS jest dłuższym autem, a jednocześnie jego rozstaw osi jest jednym z największych w segmencie. Długość auta wynosi 5235 mm, szerokość 1900 mm, wysokość 1460 mm. Rozstaw osi liczy 3125 mm, zaś średnica zawracania pomiędzy krawężnikami 11,4 m. Standardowa pojemność bagażnika to 430 litrów.
Lexus LS500h: technologia
Wewnątrz LS-a jest bardzo nowocześnie, co zresztą jest typowe dla marki. Standardowym wyposażeniem auta jest ośmiocalowy wyświetlacz multimedialny z pakietem GPS. Multimedia obsługuje się za pomocą dużego touchpada. Jest także sterowanie głosowe i obsługa Bluetooth. Przyzwyczajenia wymaga lusterko wsteczne, w którym widzimy obraz z kamery nie zaś lustrzane odbicie obrazu. W dodatku wyświetlacz zainstalowany w miejsce tradycyjnego lusterka wstecznego mocno przybliża obraz i patrząc w niego można mieć wrażenie, że jadące za nami auto „siedzi” nam na zderzaku, podczas gdy lusterka boczne pokazują, że ten pojazd jest nieco dalej. Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, japońskie auto wyposażone jest w: ABS, systemy kontroli trakcji (TRC), system rozdzielający siłę hamowania (EBD), system wspomagania hamowania awaryjnego (BA) oraz system stabilizacji toru jazdy (VSC).
Lexus LS500h: cena
Ceny Lexusa ES w Polsce zaczynają się od 510 tys. zł, za wersję Elegance. Atrakcyjna wizualnie odmiana F Sport wyceniona została na 570 tys. zł. Bardzo bogata odmiana Prestige, jaką testowaliśmy, to wydatek rzędu minimum 610 tys. zł, zaś topowa Omotenashi aż 680 tys. zł. Różnice polegają na szczegółach wyposażenia, gdyż Lexus LS500h dostępny jest wyłącznie z jednym napędem hybrydowym o mocy 359 KM i napędem na obie osie.
Lexus LS500h: konkurenci i pozycja rynkowa
Lexus LS500h to interesująca alternatywa dla bardzo popularnych w tym segmencie aut niemieckich. Konkurentami japońskiej limuzyny są m.in. Audi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S, czy Volvo S90. Model LS500h to bardzo słabo sprzedający się model. Według danych IBRM Samar w 2019 roku udział tego modelu w sprzedaży japońskiej marki w Polsce wyniósł 1,16 proc., zaś w 2020 r. jedynie 0,47 proc. Łatwo to jednak wytłumaczyć, gdyż najlepiej sprzedają się SUV-y Lexusa, odpowiednio: NX, CT i UX.
Jest jeszcze jedna przeszkoda na drodze Lexusa LS500h do sukcesu, przynajmniej na polskim rynku. To bardzo wysoka cena, w topowych wersjach wyposażenia sporo wyższa niż niemieckich rywali. A przez wielu potencjalnych klientów marka Lexus nie jest postrzegana jako tak luksusowa, jak Mercedes czy BMW. Wyniki rejestracji mówią same za siebie. Nie zmienia to jednak faktu, że Lexus LS500h, to bardzo wygodne i nowoczesne auto, które może się podobać i dzięki napędowi hybrydowemu stosunkowo oszczędne.
Konfigurator Lexusa LS500h znajdziesz w Autokatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek