Mercedes EQS zawalczy w segmencie elektrycznych aut premium

Nowości
16 Kwi '21
Piotr Mieszkowski
Źródło: Mercedes

Dobra wiadomość dla tych, którzy pragną Mercedesa Klasy S zasilanego energią elektryczną. Marka zaprezentowała model EQS - pierwszą elektryczną, luksusową limuzynę Mercedesa.

Mimo iż EQS jest bliskim krewnym nowej Klasy S, powstał na platformie dla aut w pełni elektrycznych, co pozwoliło na wprowadzenie odmiennej stylistyki. Profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi. W przedniej części auta dominuje tzw. czarny panel, gdzie reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną. Na życzenie wygląd czarnego panelu można wzbogacić o trójwymiarowy wzór gwiazdy, dostępny w połączeniu z liniami nadwozia AMG lub Electric Art. Nawiązuje on do wzornictwa oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, zarejestrowanej jako znak towarowy w 1911 roku. Jako opcję Mercedes EQS oferuje automatyczne drzwi z przodu i z tyłu. Gdy kierowca podejdzie do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi, a gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać.

Źródło: Mercedes

Dwie wersje mocy, będzie trzecia

Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 333 KM oraz EQS 580 4MATIC o mocy 524 KM. Duży zasięg do 770 km według WLTP i moc do 524 KM sprawiają, że układ napędowy EQS spełniać powinien oczekiwania wobec limuzyny w segmencie Klasy S. Planowana jest wersja o mocy do 762 KM. Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu. Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. Dla porównania, to ok. 26 proc. więcej niż EQC 400 4Matic.

Źródło: Mercedes

Szeroki, zakrzywiony ekran

W kokpicie EQS-a uwagę zwraca duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Źródło: Mercedes

Szybkie ładowanie

Mercedesa EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), auto potrzebuje jedynie 15-minutowego podpięcia do ładowarki. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC), dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.

System oczyszczania powietrza w kabinie

Elektryczna limuzyna ze Stuttgartu wyposażona została w nowatorski system Energizing Air Control Plus, który odpowiada za jakość powietrza w kabinie pasażerskiej. System ten bazuje na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlania informacji oraz klimatyzacji. Zastosowany tu filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) wyłapuje mikrocząsteczki pyłków i innych substancji. Powłoka z węgla aktywnego redukuje również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy. Filtr HEPA eliminuje też wirusy i bakterie. Poziom stężenia cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu jest pokazywany na ekranie systemu MBUX. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.

Zwinny i zwrotny

Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia, zwiększa zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Ten drugi system ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym. Otoczenie pojazdu monitorują czujniki o wysokiej mocy obliczeniowej. Kierowca może korzystać z ich wsparcia podczas parkowania. Dzięki wstępnej instalacji Intelligent Park Pilot EQS jest przygotowany do automatycznego parkowania bez kierowcy na parkingach wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę (AVP, poziom SAE 4).

Źródło: Mercedes

Oświetlenie Digital Light

Technika oświetlenia Digital Light (wyposażenie standardowe począwszy od poziomu Advanced Plus) umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych lub symboli ostrzegawczych. Digital Light korzysta z modułu świetlnego z trzema diodami LED w każdym reflektorze – światło jest tu załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość reflektorów wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli.

Test Mercedesa EQS oraz galeria 360 stopni już niebawem w Autokatalog.pl.

Tagi