Mercedes EQS zawalczy w segmencie elektrycznych aut premium
Dobra wiadomość dla tych, którzy pragną Mercedesa Klasy S zasilanego energią elektryczną. Marka zaprezentowała model EQS - pierwszą elektryczną, luksusową limuzynę Mercedesa.
Mimo iż EQS jest bliskim krewnym nowej Klasy S, powstał na platformie dla aut w pełni elektrycznych, co pozwoliło na wprowadzenie odmiennej stylistyki. Profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi. W przedniej części auta dominuje tzw. czarny panel, gdzie reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną. Na życzenie wygląd czarnego panelu można wzbogacić o trójwymiarowy wzór gwiazdy, dostępny w połączeniu z liniami nadwozia AMG lub Electric Art. Nawiązuje on do wzornictwa oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, zarejestrowanej jako znak towarowy w 1911 roku. Jako opcję Mercedes EQS oferuje automatyczne drzwi z przodu i z tyłu. Gdy kierowca podejdzie do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi, a gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać.
Dwie wersje mocy, będzie trzecia
Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 333 KM oraz EQS 580 4MATIC o mocy 524 KM. Duży zasięg do 770 km według WLTP i moc do 524 KM sprawiają, że układ napędowy EQS spełniać powinien oczekiwania wobec limuzyny w segmencie Klasy S. Planowana jest wersja o mocy do 762 KM. Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu. Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. Dla porównania, to ok. 26 proc. więcej niż EQC 400 4Matic.
Szeroki, zakrzywiony ekran
W kokpicie EQS-a uwagę zwraca duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.
Szybkie ładowanie
Mercedesa EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), auto potrzebuje jedynie 15-minutowego podpięcia do ładowarki. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC), dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.
System oczyszczania powietrza w kabinie
Elektryczna limuzyna ze Stuttgartu wyposażona została w nowatorski system Energizing Air Control Plus, który odpowiada za jakość powietrza w kabinie pasażerskiej. System ten bazuje na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlania informacji oraz klimatyzacji. Zastosowany tu filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) wyłapuje mikrocząsteczki pyłków i innych substancji. Powłoka z węgla aktywnego redukuje również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy. Filtr HEPA eliminuje też wirusy i bakterie. Poziom stężenia cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu jest pokazywany na ekranie systemu MBUX. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.
Zwinny i zwrotny
Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia, zwiększa zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Ten drugi system ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym. Otoczenie pojazdu monitorują czujniki o wysokiej mocy obliczeniowej. Kierowca może korzystać z ich wsparcia podczas parkowania. Dzięki wstępnej instalacji Intelligent Park Pilot EQS jest przygotowany do automatycznego parkowania bez kierowcy na parkingach wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę (AVP, poziom SAE 4).
Oświetlenie Digital Light
Technika oświetlenia Digital Light (wyposażenie standardowe począwszy od poziomu Advanced Plus) umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych lub symboli ostrzegawczych. Digital Light korzysta z modułu świetlnego z trzema diodami LED w każdym reflektorze – światło jest tu załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość reflektorów wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli.
Test Mercedesa EQS oraz galeria 360 stopni już niebawem w Autokatalog.pl.