Trójkołowcem przez miasto

Testy i prezentacje
2 Lut '22
Agnieszka Gała

Piaggio MP3 400 to wygodny, włoski skuter o nietuzinkowym wyglądzie, dostępny dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B.

Piaggio jako pierwszy wprowadził na rynek w 2006 roku trójkołowy pojazd, który stanowi ciekawą alternatywę dla motocykli do poruszania się zarówno po mieście jak i w trasie.

Źródło: Auto Katalog

Piaggio MP3 400. O co chodzi w trzech kółkach?

MP3 dzięki trójkołowemu mechanizmowi może być zatrzymany i zaparkowany bez użycia nóżki bocznej lub centralnej podpórki, nawet na nieregularnej lub pochyłej nawierzchni. Przednie zawieszenie można blokować lub odblokowywać za pomocą przełącznika, który znajduje się tuż przed przepustnicą po prawej stronie kierownicy. Blokadę można aktywować wyłącznie ręcznie przy niskich prędkościach lub na postoju. Po przekroczeniu 2500 obr./min. jest automatycznie wyłączana, co jest sygnalizowane dźwiękiem. Zawieszenie przednie podobne jest do tego, montowanego w Vespach. Blokada zawieszenia umożliwia użytkownikom korzystanie z pojazdu bez potrzeby podpierania się nogami o podłoże.

Skuter wyposażono również w nóżkę centralną, niezbędną w sytuacjach kiedy jest rozładowany akumulator i mechanizm usztywnienia zawieszenia nie działa.

Źródło: Auto Katalog

Mimo pojemności silnika przekraczającej 125 cm3 modele Piaggio MP3 dostępne są dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B z trzyletnim doświadczeniem, co jest spowodowane trójkołową konstrukcją pojazdu, która sprawia, że pojazd klasyfikowany jest jako wieloślad.

Piaggio MP3 400 - systemy i technologia

Oprócz wspomnianego wcześniej systemu usztywnianego zawieszenia zwanego Roll Lock, pojazd został wyposażony w układ hamulcowy z systemem ABS oraz ASR, który zapewnia bezpieczeństwo przy różnych warunkach pogodowych. Bieg wsteczny występuje jedynie w modelu MP3 500. Ponadto pojazd zawiera hamulec ręczny w postaci dźwigni umieszczonej na wysokości nóg kierowcy.

Źródło: Auto Katalog

Oświetlenie zostało wykonane w pełni w technologii Led.

System multimedialny Piaggio MIA pozwala połączyć smartfon z komputerem pokładowym, dzięki czemu muzykę oraz połączenia telefoniczne można obsługiwać bez odrywania rąk od kierownicy. Kokpit zawiera dwa zegary analogowe wskazujące: prędkość i stan paliwa oraz obrotomierz wraz z temperaturą silnika oraz wyświetlacz cyfrowy z najważniejszymi niezbędnymi informacjami. Tuż nad kokpitem znajduje się schowek z portem USB do ładowania telefonu w trakcie podróży.

Źródło: Auto Katalog

Komfort i funkcjonalność

Wygodne, szerokie, dwupoziomowe siedzenie zapewni zarówno kierowcy jak i pasażerowi komfortowe podróżowanie. Duży schowek pod siedzeniem, otwierany przez przyciśnięcie guzika tuż pod kierownicą, pomieści kask, kurtkę lub zakupy. Dodatkowo zamontowany wieszaczek przy kolanach kierowcy daje możliwość powieszenia torby lub torebki.

Źródło: Auto Katalog

Piaggio MP3 400 - silnik

MP3 400 wyposażono w jednocylindrowy 4-suwowy, 4-zaworowy, chłodzonym cieczą silniku z wtryskiem elektronicznym. Dysponuje mocą 35,4 KM przy 7000 obr./min. i momentem obrotowym 37,7 Nm przy 5 500 obr./min. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 13,2 l, a średnie spalanie to ok 3,8l/100 km. Pojazd spełnia normy emisji spalin Euro 5.

Piaggio MP3 400 - cena

 Cena testowanego modelu MP3 400 HPE Sport zaczyna się od 41 900 zł, nie jest to jednak najdroższa wersja, którą jest MP3 500 Sport Advanced Euro 5. Jej minimalny koszt sięga 46 900 zł. Najtańszą wersję MP3 300 Euro 4 kupimy już od 28 900 zł. W gamie MP3 do wyboru oprócz 400-ki są: MP 3 300 Euro 4, MP 3 300 Euro Sport, MP 3 400 Euro Sport, MP 3 300 Euro 5, MP 3 300 Euro Sport 5.

Źródło: Auto Katalog

Pierwsza jazda

Prowadząc trójkołowca Piaggio musimy pamiętać, że pojazd jeździ praktycznie jak zwykły jednoślad, chętnie składając się w zakręty. Z systemu usztywniania zawieszenia, które działa manualnie możemy korzystać jedynie w trakcie postoju lub przy bardzo małej prędkości, co wcale nie jest dużym ułatwieniem dla niewprawionego użytkownika. Idealnym rozwiązaniem byłoby automatyczne działanie systemu jednak nie jest ono dostępne. Mimo wszystko dwa koła z przodu dają większą stabilność w zakrętach i przyczepność na nierównych nawierzchniach, co stanowi duże ułatwienie. Pojazd dobrze się prowadzi, chociaż przy prędkości 100 km/h odczujemy pęd wiatru. Mimo szerszego rozstawu osi nadal w wielu przypadkach możemy poruszać się w korku między samochodami. Spalanie przy zróżnicowanej jeździe wyniosło ok 4 l.

Źródło: Auto Katalog

Podsumowanie

Przy pierwszym kontakcie MP3 sprawia wrażenie dużej oraz ciężkiej maszyny i tak faktycznie jest. Z długością 2,2 m i szerokością 800 mm trójkołowiec nadaje się do komfortowej jazdy w dwie osoby. Ciężar całkowity wynosi 250 kg i jest znacznie większy od wielu motocykli. Siedzenie zamontowane na wysokości 790 mm pozwala nawet niskim osobom usiąść za kierownicę, chociaż mogą czuć się mało stabilnie. Trójkołowiec do jazdy po mieście stanowi ciekawą alternatywę dla posiadaczy kat. B, jest wygodny i dobrze się prowadzi, chociaż przyszli posiadacze wcześniej powinni oswoić się z jazdą na jednośladzie.

Tagi