Kiedy kierowca sam niszczy swoje auto?
Awarie w samochodach mogą być konsekwencją zużycia części eksploatacyjnych, niezamierzonych sytuacji (np. kolizji, wjechania w dziurę w drodze), albo zastosowania przez producenta auta części niskiej jakości. Jednak sporo awarii powodują sami kierowcy, na skutek złego obchodzenia się z samochodem.
Spis treści
Jakie są typowe zaniedbania serwisowe i do czego mogą doprowadzić?
• Stosowanie oleju silnikowego o niewłaściwej specyfikacji technicznej. Efekt to przyspieszone zużycie układu korbowo – tłokowego silnika, przyspieszone zatarcie turbosprężarki, uszkodzenie panewek, przyspieszone zużycie łańcucha, przyspieszone zużycie układu rozrządu (między innymi popychaczy zaworowych).
• Tolerowanie wycieków oleju silnikowego – skutki, jak wyżej. Dodatkowo może dojść do całkowitego zatarcia i zniszczenia silnika.
• Rzadka wymiana płynu chłodniczego. Płyn traci właściwości antykorozyjne i dochodzi do korozji chłodnicy oraz zniszczenia gumowych uszczelnień pompy cieczy chłodzącej.
• Niedbałość o układ chłodzenia. Praca silnika w podwyższonej temperaturze prowadzi do przyspieszonego zużycia całej jednostki napędowej na skutek utraty właściwości ochronnych przez przegrzany olej silnikowy. Wyższa temperatura pracy silnika powoduje przyspieszone zużycie uszczelki pod pokrywą zaworów i uszczelki pod głowicą silnika.
• Zbyt rzadka wymiana płynu hamulcowego. Prowadzi do zmniejszenia bezpieczeństwa i problemów z korodowaniem tłoczków w zaciskach.
• Zbyt rzadka wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów ręcznej i automatycznej. To jedna z najczęstszych przyczyn awarii automatycznych skrzyń biegów – stary płyn przekładniowy.
• Zaniechanie albo zbyt rzadka wymiana oleju przekładniowego w tylnym moście w samochodach 4x4 i z napędem na tył. Powoduje przyspieszone zużycie tego mechanizmu.
• Zaniechanie wymiany albo zbyt rzadka wymiana specjalnego płynu w sprzęgle Haldex, w samochodach z dołączanym napędem na 4 koła. Powoduje drogie uszkodzenia tego podze-społu.
Niewłaściwa eksploatacja, która prowadzi do uszkodzenia samochodu
Kierowca może zniszczyć auto, eksploatując je w niewłaściwy sposób. Spójrzmy na poniższe przykłady.
• Częsta jazda po dziurawych drogach prowadzi do przyspieszonego zużycia wahaczy, łączników stabilizatora, amortyzatorów.
• Agresywna jazda powoduje przyspieszone zużycie sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego, silnika, układu zawieszenia, skrzyni biegów, zwłaszcza automatycznej.
• Eko – jazda. Ciągła jazda na niskich obrotach, przy najwyższym możliwym biegu powoduje silne przeciążenia i przyspieszone zużycie elementów układu korbowo tłokowego silnika. To oczywiste, że jest tu pewna sprzeczność, bo do eko jazdy zachęca nas niemal każdy nowy samochód.
• Ciągła jazda po mieście, na krótkich trasach. Powoduje niedoładowanie akumulatora i jego przyspieszone zniszczenie. Jest powodem przyspieszonego zużycia silnika (ciągle pracuje, nie mogąc osiągnąć temperatury roboczej) i zapchania filtra cząstek stałych.
• Nieodpowiednie (niezgodne z zaleceniami producenta) ładowanie baterii samochodu hy-brydowego PHEV albo elektrycznego. Prowadzi do przyspieszonego zużycia baterii, która jest koszmarnie droga.
Brak dbałości o auto, który powoduje przyspieszone zużycie i uszkodzenia auta
Poza serwisowaniem i odpowiednią eksploatacją, samochód potrzebuje też dbałości. Polega ona na konserwacji nadwozia, na dbaniu o wnętrze auta, a także na konserwacji podwozia.
• Rezygnacja z regularnego mycia samochodu powoduje ataki korozji i zniszczenie lakieru przez owady oraz ptasie odchody. Do tego dochodzą zarysowania lakieru oraz przedniej szyby przez zanieczyszczenia, które powinno się usunąć w trakcie mycia. Przykład: rezygnacja z konserwacji uszczelek (która jest niezwykle prosta i tania) prowadzi do ich uszkodzenia, zwiększenia poziomu hałasu, dostawania się wilgoci do wnętrza pojazdu.
• Rezygnacja z konserwacji podwozia prowadzi do ataków korozji, które mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia samochodu.
• Zaniedbanie wnętrza auta, które może także doprowadzić do korozji, pleśni, jak również zniszczenia tkanin i tworzyw.
Warto pamiętać o tym, że tego typu zniszczenia mają ogromny wpływ na wartość samochodu przy odsprzedaży. Stary, podrapany lakier, zniszczone fotele, podrapany ekran dotykowy, skorodowane podwozie – nikt nie kupi takiego samochodu. Samochód to nie tylko radość z jazdy. To także obowiązki.
Michał Lisiak