1 lipca 2024 r. w Warszawie ruszyła pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
Miasto ograniczyło wjazd do stolicy aut z silnikami benzynowymi, starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem wysokoprężnym w wieku powyżej 19 lat lub tych bez normy Euro 4.
Jaki obszar obejmuje warszawska SCT?
Strefa Czystego Transportu (SCT) objęła centralne dzielnice Warszawy – część Ochoty, Woli oraz Pragi Północ i Południe oraz większość Śródmieścia, To 37 km kw., czyli 7 procent powierzchni stolicy. Ulice graniczne znajdują się poza SCT.
Jakie auta nie wjadą do SCT?
Miasto ograniczyło wjazd do Warszawy aut z silnikami benzynowymi (w tym LPG), mających ponad 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz samochodów z silnikiem wysokoprężnym (w tym LPG) w wieku powyżej 19 lat lub tych niespełniających normy Euro 4.
Kto będzie zwolniony z wymogów SCT?
Przez pierwsze 3,5 roku z zakazu wjazdu do SCT są zwolnieni mieszkańcy Warszawy (osoby tu zameldowane) rozliczający w niej podatki. Nowe obowiązki związane ze Strefą Czystego Transportu będą zatem dotyczyły 3 proc. samochodów w stolicy. Seniorzy (którzy do 31 grudnia ubiegłego roku) skończyli 70 lat oraz osoby z niepełnosprawnością są zwolnieni bezterminowo. Osoby te nie muszą jednocześnie mieszkać w stolicy i rozliczać w niej podatków. Cztery razy w roku każda osoba będzie mogła wjechać do strefy autem niespełniającym norm emisji spalin. Przywilej ten obejmuje też turystów.
– Pierwsze dwa etapy nie dotyczą obywateli mieszkających i płacących podatki w stolicy Polski. Dopiero od 2028 r. będą oni zobowiązani do przestrzegania przepisów ustalonych przez miasto. Oznacza to, że za 3,5 roku do SCT wjadą jedynie samochody spełniające normę Euro 4 (maksymalnie 23 lata) – w przypadku jednostek benzynowych oraz Euro 6 (maksymalnie 14 lat) – w odniesieniu do Diesla. Wyjątkami pozostaną samochody zabytkowe lub pojazdy niespełniające wymagań i należące do osób, posiadających europejską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnością. W tych przypadkach trzeba zgłosić takie auto do urzędu i otrzymać dedykowaną nalepkę, informującą o zwolnieniu z zasad SCT
Czy do wjazdu do SCT potrzeba jest nalepka?
Jak na swojej stronie internetowej podkreśla Zarząd Dróg Miejskich, samochody spełniające od początku lipca wymogi Strefy Czystego Transportu (około 97 procent wszystkich pojazdów), nie potrzebują żadnej nalepki uprawniającej do wjazdu do Strefy. Ich właściciele nie muszą też wypełniać żadnych dodatkowych dokumentów. Ale! Kierowcy, którzy zamierzają poruszać się po SCT starszym niż 27-letnim samochodem benzynowym lub ponad 19-letnim autem z silnikiem Diesla, ale są w gronie właścicieli aut, które mogą nie spełniać norm SCT, będą zobligowani do wykupienia specjalnej nalepki. Dla służb to jest to informacja, że pojazd jest uprawniony do wjechania do strefy. Za brak takiej nalepki grozi mandat w wysokości do 500 zł.
Jak kara za złamanie reguł SCT?
Nad przestrzeganiem przepisów dotyczących SCT nadzór będą sprawowały policja i straż miejska. Jeśli kontrola wykaże, że pojazd nie spełnia wymogów Strefy, kierowca odpowie za wykroczenie drogowe i zostanie mu wręczony mandat w wysokości 500 zł.
Źródła: Zarząd Dróg Miejskich, carVertical, PSNM