Ford Ranger Wildtrak X - kurczak na sterydach

Testy i prezentacje
7 Kwi '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Ten niezwykle popularny pick-up zadebiutował ponad 40 lat temu, a dziś oferowana jest szósta generacja Forda Rangera. Sprawdziliśmy co potrafi atrakcyjna wersja Wildtrak X.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Choć w Europie pick-up'y wielkości Forda Rangera uchodzą za duże, w ich kolebce, czyli Ameryce Północnej, gdzie niemal każdy chce mieć tego typu auto, Ranger to zaledwie średniej wielkości półciężarówka. A za dużego pick-up'a uchodzi Ford F250. Model Ranger miał swój debiut w USA w 1983 roku. Szósta już, czyli aktualna generacja opisywanego modelu obecna jest na rynku od 2022 roku (w Polsce od 2023 r.).

Źródło: IBRM Samar

Ford Ranger – silniki, moc

Gama jednostek napędowych Rangera obejmuje głównie diesle 2.0 EcoBliue, a dostępne są warianty: 170 KM, Bi-Turbo 205 KM, Bi-Turbo 210 KM oraz 3.0 EcoBlue Turbo 240 KM w wersji MS-RT . Ponadto amerykański pick-up we flagowej wersji Raptor oferowany jest z benzynowym silnikiem 3.0 EcoBoost Twin – Turbo 292 KM. Jest także hybryda typu plug-in (PHEV) 2.3 EcoBoost 281 KM.

Źródło: IBRM Samar

Ford Ranger – wymiary, funkcjonalność

Ranger dostępny jest jako dwudrzwiowy pick-up z kabiną pojedynczą, wersja 4-drzwiowa z przedłużoną kabiną oraz pick-up 4-drzwiowy z kabiną podwójną. Ponadto Rangera można kupić jako podwozie do zabudowy z kabiną pojedynczą. Testowany przez nas Ranger Wildtrak X miał podwójną kabinę czterodrzwiową. Wymiary takiego auta wynoszą: 5370 mm długości, 2028 mm szerokości i 1834 mm wysokości. Rozstaw osi ma 3270 mm, a prześwit wersji Wildtrak X to 233 mm.

Źródło: IBRM Samar

Masa własna auta wynosi 2436 kg, DMC 3280 kg, zaś maksymalna ładowność - 844 kg. Ranger Wildtrak X może ciągnąć przyczepę hamowaną o masie do 3,5 tony. Paka, czyli przestrzeń ładunkowa ma długość 1615 mm, a szerokość 1544 mm; burty mają wysokość 511 mm, a między nadkolami szerokość paki wynosi 1139 mm.

Źródło: IBRM Samar

Ford Ranger – cena

W Polsce najczęściej wybierana jest wersja z podwójną kabiną czterodrzwiową, rzadziej pojedyncza kabina, wariant podwozie z kabiną pojedynczą wybierany jest jako baza pod zabudowy specjalne, np. dla straży pożarnej, czy służb energetycznych. Podstawowy Ford Ranger XL AWD 2.0 EcoBlue 170 KM ze skrzynią manualną sześciobiegową kosztuje 188 744 zł.

Źródło: IBRM Samar

Opisywana przez nas bogato wyposażona i atrakcyjnie stylizowana odmiana Wildtrak X e-AWD z wysokoprężnym silnikiem 2.0 EcoBlue 205 KM z 10-stopniowym automatem, wyceniona została na 260 945 zł. Usportowiona odmiana MS-RT e-AWD 3.0 EcoBlue Turbo 240 KM to wydatek rzędu 386 651 zł, zaś flagowy wariant, czyli bojowo wyglądający Raptor z silnikiem benzynowym 3.0 EcoBoost Twin-Turbo 292 KM kosztuje 388 250 zł.

Ford Ranger – wrażenia z jazdy

Ranger Wildtrak X bazuje na modelu Wildtrak, ma jednak zawieszenie podwyższone o 26 mm i szerszy o 30 mm rozstaw kół. Auto wyposażone jest standardowo w wyczynowe amortyzatory Bilstein z funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora, wzmocniony układ wspomagania kierownicy, stalowe płyty, chroniące silnik i skrzynię rozdzielczą oraz nowoczesne systemy wspierające kierowcę podczas jazdy w terenie. Wszystko to (plus, rzecz jasna, napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym) czynią z Wiltraka X nieocenionego towarzysza wypraw po bezdrożach i zbliżają go pod tym względem do topowej wersji Rangera - Raptora.

Źródło: IBRM Samar

Wildtrak X "daje radę" nie tylko w terenie. Na asfalcie zachowuje się bardzo stabilnie i przewidywalnie. Duża skrzynia ładunkowa jest natomiast praktycznym rozwiązaniem przydatnym zarówno profesjonalistom, biznesowo używającym pikapa, jak i prywatnym użytkownikom, którzy po prostu w aucie potrzebują spory bagażnik. Poza wszystkim Wildtrak X daje sporo frajdy z jazdy, zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Na dodatek w żywym, żółtym kolorze przyciąga wzrok przechodniów. Nie sposób nie lubić takiego "napakowanego kurczaka".

Źródło: IBRM Samar

Ford Ranger – podsumowanie

Ford Ranger to w Polsce król segmentu pick-up'ów, nieustannie walczący o to miejsce z równie świetnie się sprzedającą Toyotą Hilux. Ranger, chwilowo zrzucony z tronu przez Japonkę, ponownie wrócił na to zaszczytne miejsce. Według danych IBRM Samar w 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4624 pick-up'y, w tym 1963 Fordy Rangery, 1302 Toyoty Hilux, a trzecią lokatę z liczbą 572 sztuk zajął Volkswagen Amarok, zresztą bliźniaczy model Rangera wraz z nim produkowany w RPA. Kolejne lokaty zajęły: Isuzu D-Max, SsangYong Musso Grand, Maxus T90, SsangYong Musso, RAM 1500, Jeep Gladiator i Foton Tunland. Ciekawostką jest pojawienie się w TOP10 pick-up'ów chińskich modeli Maxus T90 (17 sztuk) oraz Foton Tunland (2 szt.). Póki co jednak król segmentu ma się wyśmienicie, a sprzedaje jeszcze lepiej. Ranger, zwłaszcza w fajnej wersji, jak Wildtrak X to naprawdę świetne i bardzo uniwersalne auto wielozadaniowe.

Konfigurator Forda Rangera znajdziesz w AutoKatalog.pl.

tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk, zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Ford Ranger IV P703

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
8/10
Wyposażenie
9/10
Cena
8/10
Własności jezdne
10/10

Tagi