Suzuki Across - efekt inżynierii znaczkowej

Testy i prezentacje
21 Mar '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Największy SUV w ofercie Suzuki nie jest samodzielną konstrukcją tej marki, a po prostu popularną Toyotą RAV4 ze zmienionym znaczkiem i odrobinę odmienionym przodem. Główne zadanie modelu Across to obniżenie emisji CO2 w gamie Suzuki w krajach UE.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Suzuki raczej nie zajmuje się produkcją dużych aut. Specjalizuje się raczej w małych samochodach, niewielkich terenówkach, motocyklach oraz silnikach do łodzi. Były w przeszłości próby sprzedaży większych modeli, jak np. Suzuki Kizashi, lecz model ten nie odniósł sukcesu rynkowego.

Źródło: IBRM Samar

Sprzedaż samochodów w krajach Unii Europejskiej, z uwagi na stale podnoszone normy emisji spalin, staje się dla wielu producentów coraz trudniejsza. Ciągłe dostosowywanie silników do coraz surowszych norm, to dla branży motoryzacyjnej bardzo kosztowne zadanie. Krocie kosztuje także opracowanie od zera nowego modelu. W takiej sytuacji często zawierane są przez producentów sojusze, efektem czego marka A dzieli się z marką B swoim już istniejącym modelem, który marka B zaczyna sprzedawać pod własnym logo. Zjawisko to nazywane jest inżynierią znaczkową (ang. badge engineering). W ten właśnie sposób powstało Suzuki Across, czyli klon popularnej Toyoty RAV4.

Prezentacja 360°

Suzuki Across PHEV SUV Elegance

Pokaż prezentację 360°

Suzuki Across – wymiary, funkcjonalność

Across ma długość wynoszącą 4635 mm, szerokość 1855 mm oraz wysokość 1690 mm. Rozstaw osi mierzy 2690 mm, zaś prześwit ma 190 mm. Bagażnik ma pojemność 490 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1604 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Across – hybryda PHEV. silnik, moc

Oryginał, czyli Toyota RAV4 oferowany jest z klasycznym napędem hybrydowym, opartym na benzynowym silniku o pojemności 2.5 litra. Ponadto w ofercie Toyoty jest hybryda typu plug-in (PHEV), także oparta na 2.5-litrowym silniku benzynowym, której moc wynosi 306 KM. Dokładnie ten ostatni napęd stosowany jest w Suzuki Across, które oferowane jest wyłącznie jako hybryda PHEV. Standardem w tym modelu jest także napęd na wszystkie koła. Bateria ma pojemność brutto 18,1 kWh i według producenta pozwala na przejechanie na prądzie 75 kilometrów.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Across – wrażenia z jazdy

Ten kompaktowy SUV wydaje się naprawdę duży, zwłaszcza w porównaniu do Suzuki Ignis'a, Vitary, czy nawet SX4 S-Cross'a. Across jest autem komfortowym i wygodnym, w końcu dobre geny otrzymał od udanej i cieszącej się sporym uznaniem użytkowników Toyoty RAV4. Wnętrze, utrzymane w typowo toyotowskim stylu, z jednej strony niczym specjalnym nie porywa, z drugiej jednak jest ergonomiczne i funkcjonalne i tak naprawdę trudno się do czegoś przyczepić.

Źródło: IBRM Samar

Dzięki sporej mocy, wynoszącej 306 koni mechanicznych, Across ma całkiem niezłe przyspieszenie, od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h. Bezstopniowa skrzynia E-CVT przy wyższych zakresach obrotów silnika bywa jednak dość głośna, o czym można się przekonać podczas jazdy z częstym i energicznym dociskaniem pedału gazu. Jeśli chodzi o spalanie, średnio wynosi ono ok. 9-10 l/100 km, jednak przy spokojnej jeździe ze stałą prędkością można zejść do ok. 8 litrów.

Suzuki Across – cena

Oferta Suzuki Across w Polsce jest okrojona wyłącznie do jednej, dość bogato wyposażonej wersji Elegance. Auto kosztuje 284 900 zł. Nie jest to mało. Toyota RAV4 plug in-hybrid w bazowej wersji Dynamic kosztuje 225 168 zł, zaś flagową wersję GR Sport wyceniono na 251 124 zł.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Across – podsumowanie

Suzuki to marka oferująca raczej tańsze modele, niż Toyota. Nieco niższe jest też postrzeganie pierwszej marki od drugiej. Zaskoczeniem może więc być fakt, że model Across, będący klonem, czy jak kto woli technicznym bliźniakiem Toyoty RAV4, jest od niej sporo droższy… Kto zdecyduje się na zakup auta droższego od dawcy technologii, ze znaczkiem owszem uznanym, ale nie aż tak renomowanym jak Toyota? Chętnych raczej brakuje. Suzuki wydaje się jednak nie martwić tym, że Across niemal się nie sprzedaje, gdyż ten model ma w ofercie przede wszystkim w celu obniżenia emisji CO2 w gamie modelowej oferowanej w krajach Unii Europejskiej. Podobna sytuacja była z Suzuki Swace, które było w zasadzie hybrydową Toyotą Corollą kombi. Nie wszystkie modele mają zatem, jak widać, dobrze się sprzedawać.

Konfigurator Suzuki Across znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Suzuki Across I

Osiągi i ekonomia
7/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
8/10
Cena
5/10
Własności jezdne
8/10

Tagi