Suzuki Across, czyli atak klona
Średnia ocena7.5
7.5Śr. ocena
Dotychczas marka Suzuki oferowała głównie małe auta. W 2020 roku do oferty wszedł jednak spory SUV, model Across, czyli udany klon Toyoty RAV4.
Po co opracowywać nowy model, gdy można skorzystać z już istniejącego, innej marki? Robi tak wielu producentów aut i nie chodzi o chińskie auta, które powstały na zasadzie bezprawnego kopiowania. W 2016 roku Suzuki i Toyota podpisały porozumienie o współpracy w zakresie produkcji samochodów. Toyota zakupiła także 4,94 proc. akcji Suzuki. Pierwszymi efektami tej japońsko-japońskiej współpracy są modele Swace, czyli de facto Corolla oraz Across, który powstał na bazie produkowanej od 2018 roku, piątej generacji Toyoty RAV4.
Suzuki Across – stylistyka
Tak jak pierwowzór, Suzuki Across zostało narysowane dosyć ostrą kreską. Stylistycznie nawiązuje do SUV-ów należącej do Toyoty marki Lexus, a szczególnie kojarzyć się może z modelem NX. Trzeba przyznać, że prezentuje się bardzo nowocześnie. RAV4, więc i Across, zbudowany został na nowej platformie TNGA, z której korzystają także: Corolla i Camry.
Sylwetka Suzuki Across prezentuje się dynamicznie, w czym zasługa agresywnej stylizacji przedniej i tylnej części nadwozia oraz charakterystycznych, ostro zakończonych reflektorów. Także linia boczna auta wygląda bardzo atrakcyjnie, na co wpływają duże przetłoczenia na błotnikach przednich i tylnych oraz ostre przetłoczenia na drzwiach. Z zewnątrz Suzuki Across odróżnia się od RAV4 przednią częścią nadwozia, która ma inny zderzak i kształt wlotu powietrza do chłodnicy. Naszym zdaniem Across ma ładniejszy przód od RAV4. Tylna i boczna część obu aut jest identyczna i różni się tylko logotypami.
Suzuki Across – napęd, osiągi, moc
Dwaj japońscy producenci obrali różną strategię. O ile bowiem Toyota RAV4 dostępna jest z silnikiem benzynowym oraz w wersji hybrydowej HEV, a także PHEV (plug-in hybrid), to Suzuki Across oferowane jest wyłącznie jako hybryda typu plug-in, w najmocniejszej w gamie Toyoty, 306-konnej wersji. Napęd ten składa się z 2.5 litrowego silnika benzynowego oraz dwóch silników elektrycznych, z których jeden umieszczony jest z przodu, zaś drugi z tyłu.
Suzuki Across – funkcjonalność, bagażnik, wymiary
Od pierwowzoru Across przejął bardzo funkcjonalne nadwozie. A obecna generacja RAV4 ma zupełnie inne proporcje niż jej poprzedniczka. Jest od niej szersza o 10 mm i niższa o 25 mm, ma też o 30 mm większy rozstaw osi, który gwarantuje obszerniejszą kabinę, dzięki zastosowaniu nowej platformy TNGA. Pojemność bagażnika wynosi 490 litrów, podczas gdy w benzynowej wersji RAV4 580 litrów. Nisko położona maska poprawia widoczność, a wąskie słupki A i lusterka montowane na drzwiach bocznych redukują tzw. martwe pole.
Suzuki Across – multimedia, infotainment
Największy SUV w gamie Suzuki standardowo wyposażony jest w osiem poduszek powietrznych oraz pakiet bezpieczeństwa, w którego skład wchodzą m.in.: system awaryjnego hamowania i zapobiegania kolizjom (z funkcją wykrywania pieszych), adaptacyjne reflektory, system rozpoznający znaki drogowe, asystent utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat oraz system ostrzegający o zjechaniu z pasa ruchu z funkcją automatycznej korekty. W kabinie spotkamy znane z Toyoty multimedia, a wraz z nimi 7 calowy ekran TFT umieszczony między zegarami oraz 8 calowy ekran systemu multimedialnego, zlokalizowany na środkowej konsoli.
Suzuki Across – wrażenia z jazdy
Wygląda dobrze, bardzo nowocześnie, a jeździ jeszcze lepiej. Suzuki Across w przeciwieństwie do mniejszych braci: Ignisa, Vitary i SX4 S-Cross, to już całkiem dojrzały i spory SUV. Trzeba przyznać, że moc 306 KM wystarcza do sprawnego napędzania tego ciężkiego, ważącego blisko 2 tony auta. Sprint do setki zajmuje Acrossowi zaledwie 6 sekund, co należy uznać za bardzo dobry wynik. Auto płynnie przyśpiesza, jednak mocniejsze wciśnięcie pedału gazu sprawia, że napęd hybrydowy staje się głośny, co jest efektem zastosowania bezstopniowej przekładni CVT.
Przy jeździe w trasie samochód jednak pracuje cicho i zachowuje się stabilnie. Nie nurkuje podczas hamowania, ani nie wychyla się zbyt mocno na boki podczas pokonywania zakrętów. Prędkość maksymalna została przez producenta ograniczona do 180 km/h. Napęd na cztery koła jest realizowany elektronicznie, a nie mechanicznie. Oś tylna napędzana jest przez umieszczony przy niej silnik elektryczny, zaś przednią oś napędza silnik benzynowy. Włączany przyciskiem system Trail Mode zapewnia optymalną przyczepność kół. Działa to w ten sposób, że koło, które traci przyczepność zostaje zablokowane, zaś moment obrotowy jest przenoszony na drugie koło. W trasie, podczas spokojnej jazdy, można się zmieścić ze spalaniem na poziomie 8 l/100 km, a w gorszych warunkach, np. na szutrowej drodze, zużycie paliwa wzrasta do ok. 9-10 l/100 km.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Suzuki Across – cena
Model dostępny jest w cenie od 261 800 zł za topową wersję wyposażenia Elegance E-Four z napędem hybrydowym typu plug-in. To sporo, gdyż nawet najdroższa wersja Toyoty RAV4 Selection AWD plug-in hybrid kosztuje 251 900 zł. Suzuki automatycznie stoi więc wobec popularnej RAV-ki na przegranej pozycji. Smutna prawda jest taka, że Suzuki nie liczy na wielką sprzedaż tego modelu, a jego zadaniem jest obniżenie emisji tlenku węgla przez markę, tak aby nie płacić drakońskich kar za jego emisję, jakie wprowadziła Unia Europejska. Across jest zatem poniekąd statystą w europejskiej ofercie Suzuki.
Suzuki Across – konkurenci, pozycja rynkowa
Najwięksi rywale rynkowi Suzuki Across, to m.in. Mazda CX-5, Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage oraz oczywiście bliźniacza Toyota RAV4. Statystyki są jednak dla tego modelu bezlitosne. Według danych IBRM Samar w 2021 roku udział modelu Across w całej sprzedaży marki Suzuki wyniósł zaledwie 0,02 proc., co oznacza tylko dwa zrejestrowane w Polsce auta. Cóż… może gdyby cena była niższa niż Toyoty RAV4, wynik byłby ciut lepszy. A szkoda, bo to naprawdę ładne i dopracowane auto.
Konfigurator Suzuki Across znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek