Suzuki Swace – kombi dobrze sprawdzone
Dotychczas Suzuki nie miało w swojej ofercie kompaktowego kombi. Zamiast opracować nowy model, Japończycy poszli drogą na skróty.
Zaprojektowanie, opracowanie i wprowadzenie na rynek nowego modelu zajmuje producentom lata i kosztuje mnóstwo pieniędzy. Można jednak pójść drogą na skróty i skorzystać z już istniejących rozwiązań. Tak zrobili menadżerowie marki Suzuki, nawiązując współpracę z Toyotą. Powstałe w ten sposób Suzuki Swace, to nic innego, jak dobrze wszystkim znana Toyota Corolla Touring Sports, czyli kombi, z napędem hybrydowym. Różnice? Bardzo nikłe, a niewprawne oko nie odróżni tych dwóch aut.
Jest jeszcze druga strona medalu. Swace umożliwił Suzuki nie tylko wejście do nowego segmentu rynkowego, ale pomógł także obniżyć średnią emisję dwutlenku węgla, która ma tak duże znaczenie z punktu widzenia działalności producentów aut w Europie. Identyczny manewr Suzuki zastosowało z modelem Across, będącym klonem Toyoty RAV4, o którym także wkrótce napiszemy więcej. Suzuki Swace Hybrid oferowane jest w Polsce od IV kwartału 2020 r. Nazwa SWACE powstała w wyniku połączenia słów: „przestronny” (z ang. spacious), „pełen wdzięku” (z ang. graceful) i "kombi" (z ang. "wagon”).
Suzuki Swace - stylistyka
Pokrewieństwo łączące oba pojazdy widoczne jest już na pierwszy rzut oka – model Suzuki różni się od swojego pierwowzoru jedynie kilkoma elementami stylistycznymi, jak np. przedni zderzak. Z zewnątrz jest to zatem popularna Corolla kombi aktualnej, XII generacji, ze wszystkimi swoimi zaletami i wadami. Suzuki Swace, to nowoczesne kompaktowe kombi, które może się podobać, zwłaszcza fanom japońskiej motoryzacji, ale nie tylko.
Suzuki Swace – napęd hybrydowy
Poszukujący różnych wariantów napędu zawiodą się, gdyż Suzuki Swace oferowane jest wyłącznie z jednym napędem. Z drugiej jednak strony nie jest to minus, gdyż pochodzący wprost od pierwowzoru, czyli Corolli, napęd hybrydowy, jest do tego modelu świetnie dobrany.
Pod maską Suzuki Swace pracuje zatem hybryda, składająca się z silnika benzynowego o pojemności 1,8 litra i mocy 98 KM oraz 72-konny silnik elektryczny, które w połączeniu dają moc 122 KM. Tak jak Corolla hybrid, Suzuki Swace ma bezstopniową skrzynię E-CVT.
Funkcjonalność Suzuki Swace – wymiary, bagażnik
Jeśli chodzi o przestronność, Suzuki Swace należy do najprzestronniejszym aut w segmencie kompaktowych kombi. Długość auta wynosi 4655 mm, szerokość 1790 mm, wysokość 1460 mm, zaś rozstaw osi 2700 mm. Pojemność bagażnika wynosi imponujące 596 litrów. To naprawdę dużo. Jednak rekordzistka w tej dziedzinie, Skoda Octavia kombi, oferuje aż 640 litrowy bagażnik. Można powiedzieć, że Suzuki Swace jest w swoim segmencie bardzo przyzwoitym i funkcjonalnym autem, które docenić mogą rodziny bądź taksówkarze. Corollę kombi zresztą często można spotkać „pod słupkiem”. W topowej wersji Elegance Swace wyposażony jest w podgrzewane fotele oraz kierownicę, co ucieszy wielu użytkowników.
Suzuki Swace – multimedia
Tak jak na zewnątrz, tak i w środku Suzuki Swace panuje… typowo „toyotowski” porządek. Umieszczony nad centralną konsolą ośmiocalowy ekran daje całkiem przyzwoitej jakości obraz. Interaktywny system multimedialny jest intuicyjny i prosty w obsłudze i wyposażony jest Apple CarPlay oraz Android Auto. Zegary są częściowo cyfrowe, a częściowo po staremu, mechaniczne. Niby nie ma tutaj szału, jednak wszystko jest estetyczne i funkcjonalne. Na uznanie zasługuje dobrej jakości zestaw grający z radiem DAB, wyposażony w głośniki szerokopasmowe przednie i tylne oraz wysokotonowe przednie.
Suzuki Swace - wrażenia z jazdy
Muszę przyznać, że Suzuki Swace pozytywnie mnie zaskoczyło. Spodziewałem się nudnej, japońskiej hybrydy. Tymczasem z tym modelem zaprzyjaźniłem się już od pierwszej chwili. Hybrydowy napęd rodem z Corolli całkiem nieźle daje sobie radę z tym ważącym ok. 1,4 tony pojazdem. Suzuki Swace ma trzy tryby jazdy: Sport, Normal i Eco.
Czy Swace jest do końca eko? To już zależy od stylu jazdy kierowcy. Podczas jazd w cyklu mieszanym, auto potrzebowało średnio ok. 7 l/100 km. Przy prędkościach autostradowych jednak Suzuki Swace spalało ok. 9,8 l/100 km. Przyznam, że spodziewałem się, że ta hybryda będzie bardziej ekonomiczna i bardziej ospała. Tymczasem auto okazało się całkiem żwawe, jak na 122 konie mechaniczne, i pozwalało całkiem sprawnie się przemieszczać zarówno w warunkach miejskich, jak w trasie. Według norm WLTP Suzuki Swace przy umiarkowanych prędkościach pali 3,7 l/100 km, zaś średnio 4,5 l/100 km. Nasz test wykazał, że wartości podawane przez WLTP można włożyć między bajki, a mimo wszystko spalanie Swace okazuje się przyzwoite na tle aut konkurencyjnych.
Suzuki Swace - ceny
Dobra, japońska jakość musi mieć swoją cenę. I tak Suzuki Swace w podstawowej specyfikacji Premium Plus kosztuje 98 500 zł, zaś w testowanej przez nas, topowej wersji Elegance, auto wyceniono na 112 500 zł. Nie jest to mało. Ale bliźniacza Toyota Corolla w specyfikacji Executive z identycznym wyposażeniem, kosztuje aż o 18 900 zł więcej.
Suzuki Swace – pozycja rynkowa, konkurenci, podsumowanie
Rywalami Suzuki Swace z racji typu nadwozia i napędu, są kompaktowe kombi z napędem hybrydowym, jak m.in. Volkswagen Golf Variant, Seat Leon ST, Skoda Octavia kombi, Renault Megane Grandtour, Peugeot 308, czy japońska bliźniaczka, Toyota Corolla Hybrid.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Według danych IBRM Samar Swace nie należy w Polsce do często wybieranych modeli Suzuki. W 2020 roku (początek sprzedaży pod koniec roku) udział Swace w całej sprzedaży marki w Polsce wyniósł 2,30 proc. (165 zarejestrowanych aut), zaś 2021 roku od stycznia do września - 2,41 proc. (202 zarejestrowane auta). Wygląda zatem na to, że cel z obniżeniem emisji tlenku węgla został spełniony, a Swace to trochę „statysta” w gamie Suzuki. Jako ciekawostkę można podać, że 8 sztuk Suzuki Swace trafiło do opolskiej policji. Nasza opinia o Suzuki Swace jest jak najbardziej pozytywna. Ale jakże miałoby być inaczej, skoro pierwowzór jest już tak dobrze sprawdzony.
Konfigurator Suzuki Swace znajdziesz w Autokatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek