Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Autonomiczne ciężarówki Scanii wyjadą na autostradę

Ciekawostki
Redakcja
16 Lut '21
Autonomiczne ciężarówki Scanii wyjadą na autostradęŹródło: Scania

Scania otrzymała zezwolenie Szwedzkiej Agencji Transportu na prowadzenie testów na autostradzie E4 pomiędzy miejscowościami Södertälje i Jönköping. Próby odbywać się będą we współpracy z firmą TuSimple.

Autonomiczne pojazdy ciężarowe będą prowadziły przewozy komercyjne w ramach działalności przewoźnika „Scania Transport Laboratory”. Ich ładunek stanowić będą komponenty do produkcji pojazdów. Testy obejmą czwarty poziom jazdy autonomicznej, według 5-stopniowej klasyfikacji SAE. Oznacza to, że Scanie będą poruszały się autonomicznie, ale ze względów bezpieczeństwa nadzór powierzony zostanie kierowcy. W kabinie zasiądzie również inżynier; jego zadaniem będzie monitorowanie i weryfikacja informacji przekazywanych pojazdowi przez czujniki umożliwiające autonomiczną jazdę.

„Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Chinach prowadzone są już na drogach publicznych testy pojazdów autonomicznych na poziomie 4, lecz z tego, co wiem, Szwecja jest pierwszym państwem w Europie, które będzie testować to rozwiązanie na autostradzie, na pojazdach obciążonych ładunkiem - mówi Hans Nordin, odpowiedzialny za projekt Hub2hub.

Jeszcze w bieżącym roku Scania zamierza wydłużyć trasę testową, aby obejmowała cały odcinek między Södertälje i Helsingborgiem. „Spodziewamy się, że w nadchodzących latach będziemy mogli przetestować jazdę autonomiczną w innych państwach europejskich oraz w Chinach - dodaje Hans Nordin.

Scania prowadzi testy autonomicznych pojazdów ciężarowych w australijskich kopalniach od 2017 roku. „Doświadczenie zdobyte podczas tych testów wskazuje, że autonomiczne pojazdy mogą zostać wdrożone na zamkniętych obszarach np. kopalń czy terminali w ciągu kilku lat - zapewnia Hans Nordin.

Jego zdaniem transport określany jako Hub2hub, czyli odbywający się autostradą między centrami logistycznymi, jest pierwszym typem przewozów, w których mogą znaleźć zastosowanie autonomiczne pojazdy ciężarowe na drogach publicznych. „Tempo rozwoju pojazdów autonomicznych pozwala nam na wprowadzenie na rynek tego rozwiązania w ciągu najbliższych pięciu lat, przynajmniej w tego typu przewozach. Sądzę, że więcej czasu upłynie nim pojazdy autonomiczne pojawią się na drogach o ruchu dwukierunkowym oraz w środowisku zurbanizowanym - podsumowuje Hans Nordin.

Firma TuSimple, z którą współpracuje Scania, została założona w 2015 roku i od tamtej pory jej pojazdy autonomiczne w ramach testów na poziomie 4 pokonały miliony kilometrów na autostradach, co przyczyniło się do rozwoju tego rozwiązania.

Podziel się ze znajomymi