Bugatti Type 13 „Brescia”: roadster, który wszystko zmienił
Francuski producent świętuje 100- lecie zwycięstwa modelu Type 13 podczas Grand Prix Voiturettes, pieczętujące mocną pozycję Bugatti w wyścigach.
Model Bugatti Type 13 „Brescia” stanowił w 1921 roku punkt zwrotny w historii sportów motorowych. Lekkie nadwozie z otwartym dachem oraz mocnym silnikiem pozostawiło konkurentów daleko w tyle, zajmując cztery pierwsze miejsca w Grand Prix Voiturettes. Zwycięstwo Bugatti oznaczało koniec ery masywnych i ciężkich pojazdów startujących w wyścigach.
Bugatti Type 13 po raz pierwszy miał czterocylindrowy silnik o pojemności 1,45 l, który oferował początkowo 40 KM, nieco później moc zwiększono do 50 KM. Dwumiejscowy pojazd o wadze 490 kg, dzięki lekkiej konstrukcji potrafił szybko pokonywać zakręty i osiągać prędkość 150 km/h
W latach dwudziestych auta Bugatti wygrywały praktycznie wszystkie zawody, w których brały udział. Lekkie, mocne samochody sportowe z Molsheim były niemal nie do pobicia podczas wyścigów drogowych. Po zwycięstwie w Brescii w 1921 roku francuska firma sprzedała 711 modeli Brescia Type 13 z czterozaworową głowicą oraz 388 aut z silnikami z łatwo obracającym się wałem korbowym z łożyskami kulkowymi. Na pamiątkę sukcesu wszystkie kolejne czterozaworowe pojazdy oficjalnie nosiły nazwę „Brescia”.
Z okazji okrągłej rocznicy Bugatti Club Italia zorganizował specjalną imprezę odbywającą się w dniach 12-16 września.
40 historycznych pojazdów Bugatti, w tym Typ 13, 22 i 23 z całego świata, świętowało historyczne zwycięstwo jeżdżąc po malowniczych trasach wokół jeziora Garda we Włoszech.