Hyundai Bayon: nowy crossover w segmencie B
Koreański producent zaprezentował swoje najmłodsze dziecko. Bayon zaprojektowany został z myślą o europejskich rynkach, zaś nazwa modelu pochodzi od miasta Bayonne we Francji, które jest stolicą Kraju Basków.
Moda na SUV-y trwa nieprzerwanie od wielu lat, zaś producenci wciąż wypuszczają na rynek nowe modele. Hyundai zaprezentował właśnie swojego nowego crossovera, model Bayon, który uzupełnia gamę SUV-ów marki. Hyundai Bayon jest nieco mniejszy od modelu Kona, przy czym ma większy od Kony bagażnik oraz prześwit.
Styl
Hyundai Bayon ma szerokie i wąskie światła do jazdy dziennej całkowicie oddzielone od reflektorów, wlot powietrza rozciągający się na cały przód pojazdu oraz szeroki przedni grill. Z tyłu samochód posiada dwa światła stopu w kształcie strzał, połączone cienką czerwoną linią, dodatkowo podkreślają szerokość samochodu.
Trzyczęściowe światła główne w połączeniu z wlotami powietrza tworzą niepowtarzalny wygląd. Pozioma linia wlotu powietrza i światłą do jazdy dziennej podkreślają szerokość auta. Z boku zauważymy dynamiczne linie, a słupek C w kształcie strzały zapewni nieoczekiwanie wrażenie. Z tyłu, światła w kształcie strzał podkreślają słupki C. Cienka pozioma linia łącząca tylne światła podkreśla szerokość i łączy tył z bokiem. W pełni ledowe reflektory i kierunkowskazy dopełniają nowoczesnego wyglądu samochodu.
Bayon jest dostępny z 15-calowymi felgami stalowymi lub 16- lub 17-calowymi felgami aluminiowymi. Dostępnych jest w sumie dziewięć kolorów nadwozia, w tym nowy, Mangrove Green, a także kontrastowy dach w kolorze Phantom Black, opcjonalny dla kilku kolorów nadwozia.
Funkcjonalność
Nowy Hyundai ma 4180 mm długości, 1775 szerokości, 1490 mm wysokości oraz rozstaw osi mierzący 2580 mm. Prześwit Bayona wynosi 183 mm, czyli więcej niż większe modele Kona i Tucson. Od popularnego modelu Kona, Bayon jest o 25 mm krótszy, 25 mm węższy, 75 mm niższy i ma rozstaw osi o 20 mm krótszy od Kony. Prześwit Bayona jest 18 mm większy niż w porównywanym modelu, zaś bagażnik nowego modelu mierzy 411 litrów (Kona 374 l).
Opisane wyżej proporcje nowego Hyundaia powinny gwarantować wygodę, zaś spora przestrzeń na nogi zapewnić komfortową podróż, niezależnie od tego, czy pasażerowie siedzą na przednich, czy tylnych fotelach. Dodatkową korzyścią jest specjalna półka bagażnika, którą można przesunąć wzdłuż tylnej części drugiego rzędu siedzeń, aby zakryć bagaż.
Napęd
Nowy crossover może pochwalić się oszczędnością paliwa i niskim poziomem emisji CO2 dzięki zmodernizowanej rodzinie silników Kappa. Silnik T-GDi to jednostka benzynowa z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem zapewniającym optymalną wydajność. Bayon został również wyposażony w technologię CVVD (Continuously Variable Valve Duration) firmy Hyundai, która reguluje czas otwierania i zamykania zaworu w zależności od warunków jazdy. Technologia ta optymalizuje osiągi silnika, jednocześnie poprawiając oszczędność paliwa, co skutkuje zmniejszeniem emisji i oszczędnością paliwa.
Na szczycie oferty znajduje się silnik 1.0 T-GDi o 100 KM, który może być połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów (6MT) lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (7DCT). Silnik 1.0 T-GDi jest wyposażony w trzy tryby jazdy, aby zoptymalizować reakcję silnika i wydajność układu kierowniczego w zależności od warunków jazdy. Są to Eco, Normal i Sport.
Dostępny jest również wolnossący silnik 1.2 MPi o mocy 84 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów (5MT). Bayon to pierwszy SUV Hyundaia wyposażony w funkcję międzygazu, wcześniej zarezerwowaną dla sportowych modeli Hyundaia. Funkcja synchronizuje silnik z wałem wyjściowym, umożliwiając płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje biegów. Będzie dostępny dla silnika 1.0 T-GDi w połączeniu z 7DCT dla wszystkich trybów jazdy.
Technologia
W modelu Bayon duży nacisk położono na maksymalizację komfortu pasażerów z przodu i z tyłu oraz zwiększenie przestrzeni bagażowej. We wnętrzu znalazł się szereg urządzeń komunikacyjnych, w tym 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 10,25-calowy system multimediów i nawigacji lub 8-calowy wyświetlacz systemu info-rozrywki. Pasażerowie mogą czerpać korzyści z nastrojowego oświetlenia LED zastosowanego w obszarach stóp pasażera z przodu, wnękach drzwi i uchwytach drzwi przednich, a także w schowku pod konsolą środkową. Neutralna gama kolorów i materiałów wnętrza współgra z gamą kolorów nadwozia. Spokojna koncepcja kolorów i wykończenia z małymi i subtelnymi akcentami tworzy łagodną atmosferę, która ma pozwolić kierowcy na skupienie. Bayon jest standardowo wyposażony we wnętrze z czarnej tkaniny, z dostępnymi dwoma innymi opcjonalnymi kombinacjami kolorów: Dark Grey+Light Grey oraz Dark Grey+Safari Green.
Pasażerowie mają do wyboru 10,25-calowy ekran systemu nawigacji lub 8-calowy ekran systemu audio. Wyświetlacz 8-calowy jest dostępny z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto. Dwa porty USB dla pasażerów z przodu i jeden z tyłu umożliwiają jednoczesne ładowanie do trzech urządzeń. Jeden z przednich portów pozwala również na przesyłanie danych, umożliwiając pasażerom podłączenie telefonu do systemu informacyjno-rozrywkowego pojazdu. Całości dopełnia dobrej jakości system dźwiękowy Bose.
Bayon został wyposażony w najnowszą wersję systemu Hyundai Bluelink, dzięki czemu użytkownicy mogą korzystać z najnowocześniejszych usług Connected Car. Najnowszy Bluelink obejmuje takie usługi, jak informacje o ruchu drogowym czy nową funkcję profilu użytkownika. Nowością w tej generacji Bluelink jest integracja kalendarza. Kierowca może teraz odtworzyć swój kalendarz Google lub Apple w systemie multimediów pojazdu. Jeśli termin kalendarza ma również adres, można go zaimportować bezpośrednio do systemu nawigacyjnego pojazdu. Ponadto Klienci mogą zdalnie zlokalizować, zablokować i odblokować swój samochód za pomocą aplikacji Bluelink lub sprawdzić informacje o pojeździe, takie jak wymagany przegląd lub poziom paliwa.
Najnowszy SUV Hyundaia pojawi się w salonach jeszcze w tym roku. Ceny na razie nieznane.