DS N°4. Francuski producent nadal stawia na awangardę
DS Automobiles to francuska marka premium, której samochody wyróżniają się na tle konkurentów nietuzinkowymi rozwiązaniami technicznymi oraz oryginalną stylistyką. Zaprezentowany model DS N°4 to dowód na to, że producent pozostaje wierny tym założeniom.
DS N°4 tak naprawdę nie jest całkowicie nowym samochodem, ale poliftingowym wydaniem modelu DS 4, którego druga generacja w sprzedaży jest od 2021 roku. Dane analizowane przez IBRM Samar pokazują, że już był najwyższy czas na odnowienie tego pojazdu. W 2024 roku polscy klienci kupili 179 sztuk modelu DS 4, a to oznacza aż 48,12 proc. spadku w zestawieniu z 2023 rokiem, kiedy to wydano 345 egzemplarzy tego pojazdu.
DS N°4 – wprowadzone zmiany
DS N°4 w stosunku do modelu DS 4 zyskał gruntownie przeprojektowany, bardziej płaski przód. Dominującym akcentem stał się z tej strony auta nowy czarny grill, który znacznie poszerzono w stosunku do poprzednika.
W atrapie chłodnicy wykonanej z barwionego na czarno materiału, pokrytego lakierem o wysokim połysku zawarto pasek świetlny inspirowany koncepcyjnym modelem DS E-Tense Performance. Poza tym ten zabieg stylistyczny nawiązuje do modelu DS N°8.
Nowy grill skrywa się częściowo pod wydłużoną o 12 mm maską. Taka stylistyka nowego pojazdu będzie obowiązywała w przypadku całej gamy samochodu – niezależnie od wersji wyposażeniowej czy silnikowej.
W modelu N°4 połączyliśmy pionowe i bardzo smukłe światła dzienne w kształcie litery V z naszego samochodu koncepcyjnego DS E-TENSE PERFORMANCE, z poziomym pasem świetlnym inspirowanym naszym nowym modelem flagowym – N°8, aby stworzyć poziomą linię świetlną, która łączy podświetlany grill z podświetlanym logo DS, tworząc mocny, łatwo rozpoznawalny efekt wizualny.
DS N°4 ma smukłe nadwozie o wymiarach (dł./szer./wys.) 4400/1870/1470 mm, a boczna linia nie jest zakłócona dzięki chowanym klamkom. Wyróżniającym się elementem są jedynie wydatne, tylne nadkola nadające sylwetce auta atletyczności.
Z tyłu modelu DS N°4 zastosowano ledowe lampy z wykończeniem Dark Chrome z laserowo grawerowaną fakturą łusek. Światła połączone są ze sobą czarnym, błyszczącym pasem, a to poszerza samochód optycznie. Na klapie bagażnika nie zabrakło nazwy marki oraz modelu.
DS N°4 – wnętrze tchnie luksusem
Jak przystało na markę premium DS N°4 ma wnętrze wykończone materiałami najwyższej jakości. Z kolei zgodnie z polityką firmy i w nawiązaniu do stylistyki nadwozia w części pasażerskiej również wyczuwa się awangardowe podejście projektantów.
Deskę rozdzielczą tworzą w DS N°4 dwa ekrany – na 10,25-calowym przed prowadzącym eksponowane są wskaźniki, a centralny o przekątnej 10 cali, to centrum dowodzenia urządzeniami pokładowymi.
Wnętrze modelu N°4 zostało subtelnie przeprojektowane, by nadać mu jeszcze większą czystość formy, w duchu tego, co zrobiliśmy przy modelu N°8. Na przykład zestaw wskaźników został poszerzony do 10,25 cala — jest teraz łatwiejszy do odczytania i bardziej ergonomiczny. Dostęp do funkcji został uproszczony — sterowanie nimi zgrupowano na ekranie dotykowym. Wreszcie, N°4 nadal wyróżnia się swoim wykończeniem wnętrza: w wersji PALLAS oferuje najpiękniejsze połączenie DS Canvas i tkaniny, natomiast w wersji ÉTOILE zastosowano wyrafinowane materiały, takie jak skóra Nappa w kolorze Criollo Brown czy czarna Alcantara, podkreślone detalami w kolorze Light Gold.
Producent chwali się, że DS N°4, które ma rozstaw osi wynoszący 2670 mm gości pasażerów w wyjątkowo przestronnym wnętrzu. Wysoki komfort podróżowania to także zasługa optymalnie wyprofilowanych siedzeń oraz stosownego wyposażenia. Przednie fotele pokryte skórzaną tapicerką mają funkcje: podgrzewania, wentylacji oraz masażu.
Pod transportowym względem też nie jest źle, ale w żadnej wersji silnikowej bagażnik nie ma rekordowej pojemności. W przypadku hybrydy kufer zmieści 430 l, w odmianie hybrydowej typu plug-in – 360 l, natomiast w wersji czysto elektrycznej – 390 l.
DS N°4 – w wersjach silnikowych też nowości
Od początku sprzedaży DS N°4 będzie dostępny wyłącznie ze zelektryfikowanymi napędami. Najsłabszy z nich to 145-konna hybryda, której układ produkuje 230 Nm. W tym przypadku z 3-cylindrowym, benzynowym silnikiem 1.2 współpracuje elektryczna jednostka produkująca 28 KM. Moment obrotowy dociera do kół za pośrednictwem 6-stopniowej, dwusprzęgłowej przekładni. Hybrydowe DS N°4 może nawet 50 proc. czasu poruszać się wyłącznie przy użyciu elektrycznego silnika.
W DS N°4 wprowadzono hybrydę plug-in nowej generacji. W tym przypadku benzynowy silnik generujący 180 KM współpracuje ze 110-konną, elektryczną jednostką, a łączna moc układu to 225 KM (360 Nm). Samochód rozpędza się do setki po 7,1 s.
Na pokładzie znalazły się akumulatory o pojemności netto 14,6 kWh i po naładowaniu ich na 100 proc. można podróżować w czysto elektrycznym trybie na dystansie do 81 km (cykl mieszany). Na punkcie szybkiego ładowania prąd uzupełnimy w zakresie 20-80 proc. po około 30 min, a już po 11 min uzyskuje się energię pozwalającą na pokonanie 100 km.
Do gamy pojazdu trafiła w pełni elektryczna odmiana E-Tense, której napęd stanowi silnik produkujący 213 KM oraz 343 Nm. Samochód wyposażono w baterie o pojemności netto 58,3 kWh, a maksymalny zasięg w mieszanym trybie to 450 km.
W celu uzyskania, jak największego zasięgu zadbano o nienaganną aerodynamikę. Z tego powodu w grillu zastosowano odpowiednie elementy stylistyczne, a prześwit obniżono o 10 mm.
W DS N°4 wykorzystano sztuczną inteligencję
Zastosowany w DS N°4 system multimedialny DS Iris System wykorzystuje sztuczną inteligencję SoundHound, opartą na technologii ChatGPT API. Ponadto DS N°4 wyposażono w pakiet Connect One Pack, który przez10 lat oferuje usługi online, takie jak cyfrowa książka serwisowa DS oraz zdalne aktualizacje systemu.
DS N°4 ma być wyposażony w szereg usług zapewniających łatwe zarządzanie ładowaniem akumulatorów oraz przeglądami okresowymi. Funkcja EV Routing, dostępna w ramach usługi Connected Navigation w pakiecie Connect PLUS (wliczony w cenę na trzy lata), umożliwia planowanie optymalnych przystanków na ładowanie podczas długich podróży. Aplikacja e-Routes pozwala obliczyć całkowity czas podróży jeszcze przed jej rozpoczęciem, uwzględniając wszystkie dostępne dane (natężenie ruchu na drodze, liczba przystanków itp.).
E-Remote Control, to nie tylko monitorowanie poziomu naładowania akumulatora i termiczne przygotowanie wnętrza, lecz także aktywowanie funkcji zatrzymania ładowania przy 80 proc. (w przypadku ładowania prądem przemiennym), w celu ochrony żywotności baterii. DS N°4 ma także funkcję V2L (Vehicle to Load), która umożliwia zasilanie zewnętrznego urządzenia energią z samochodu. Nie można także zapominać o wstępnym nagrzewaniu akumulatora przed podłączeniem do ładowarki.
DS N°4 ma pojawić się na polskim rynku jesienią 2025 roku, ale zamówienia będą przyjmowane od czerwca (wówczas poznamy ceny samochodu). Do wyboru będą wersje wyposażenia Pallas i Étoile.
W pierwszej z nich wykończenie nastawiono na elegancję, a w drugiej na dynamikę. Niezależnie od wybranej specyfikacji do wyboru jest pięć kolorów nadwozia: Pearl White, Crystal Pearl, Perla Nera Black, Night Flight lub Cashmere Blue.