Nissan Qashqai III - czy powtórzy sukces poprzedników?
Japoński producent zaprezentował model trzeciej generacji swego bestsellera, jakim od lat jest model Qashqai. Kompaktowy SUV, oferowany będzie także w wersjach z zelektryfikowanym napędem.
Nowoczesny styl
Stylistyka nowego Qashqaia została opracowana przez Nissan Design Europe z siedzibą w Londynie. Mimo że już na pierwszy rzut oka nie ma wątpliwości, że to Qashqai, auto jest bardziej atletyczne, wyraziste i nowoczesne. Jego sylwetka jest bardziej zdecydowana dzięki wydatnym nadkolom, zwiększonemu rozstawowi osi i dużym, 20-calowym obręczom kół, które w modelu Qashqai pojawiły się po raz pierwszy.
Z przodu uwagę zwraca powiększona chromowana krata wlotu powietrza z motywem litery V, z dodatkowym paskiem satynowego chromu. Po obu stronach wlotu powietrza umieszczono wąskie, matrycowe reflektory full LED z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu. Z boku Qashqai III ma bardziej atletyczny i dynamiczny wygląd, dzięki pojedynczej ostrej linii, która biegnie wzdłuż całego nadwozia od przodu do tyłu.
Qashqai nowej generacji będzie oferowany z 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, o diamentowym szlifie. Model będzie dostępny w 11 kolorach nadwozia i 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli w sumie w 16 różnych wariantach do wyboru.
Nowe technologie
Inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany układ reflektorów, który dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory składają się z 12 indywidualnych segmentów, które są wygaszane z chwilą wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Reflektor może emitować jaśniejszą wiązkę światła, o szerszym kącie i większym zasięgu, a regulowany snop światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez efektu oślepiania innych kierowców.
Qashqai oferuje system informacyjno-rozrywkowy z zestawem zintegrowanych funkcji, między innymi łatwym podłączaniem smartfonów, wewnętrzną siecią Wi-Fi obsługującą do siedmiu urządzeń oraz NissanConnect Services, specjalną aplikacją, która służy do komunikowania się z samochodem i monitorowania jego funkcji. Większy niż dotychczas, dziewięciocalowy wyświetlacz systemu NissanConnect to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay. Umożliwia on również bezprzewodowy dostęp do Apple CarPlay.
Wielofunkcyjny ekran TFT o przekątnej 12,3 cala oferuje możliwość konfiguracji różnych sposobów wyświetlania informacji z systemu nawigacji, rozrywki, danych o ruchu drogowym i stanie pojazdu przy pomocy pokrętła na kierownicy. 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD) zapewnia - według producenta - największy w tym segmencie rozmiar obrazu. Na przedniej szybie wyświetlane są informacje nawigacyjne, wspomagające prowadzenie oraz drogowe.
Funkcje Home-to-Car są kompatybilne z Asystentem Google i Alexą firmy Amazon. System obsługuje szereg poleceń głosowych, w tym możliwość wysyłania przez kierowcę docelowej lokalizacji do nawigacji samochodowej poprzez podyktowanie jej do własnego inteligentnego urządzenia, np. smartfonu, co dawać ma oszczędność czasu.
Dzięki aplikacji NissanConnect Services na smartfonie dostępne są funkcje zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu, takie jak uruchomienie sygnału dźwiękowego, włączenie świateł czy zamykanie i otwieranie drzwi. Istnieje również możliwość ustawienia w aplikacji powiadomień, np. o przekroczeniu określonej prędkości. Jeśli kierowca nie używa nawigacji z telefonu, może skorzystać z usług TomTom 3D Maps & Live Traffic.
Funkcjonalność
W porównaniu do modelu poprzedniej generacji nowy Qashqai daje kierowcy lepszą widoczność do przodu, do tyłu i na boki. Wśród ulepszeń należy wymienić cieńsze przednie słupki oraz umieszczenie lusterek bocznych na drzwiach w celu zmniejszenia strefy ograniczonej widoczności.
Rozstaw osi wzrósł o 20 mm, a długość całkowita - o 35 mm. Nieznacznie wzrosła także wysokość samochodu (+25 mm) i jego szerokość (o 32 mm). Wymiary Qashqaia III to: 4425 mm długości, 1838 mm szerokości, 1635 mm wysokości i 2666 mm rozstaw osi.
Zwiększony rozstaw osi oraz optymalne rozmieszczenie podzespołów pozwoliły wygospodarować więcej miejsca dla podróżujących. Przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach wzrosła o 28 mm, do 608 mm. Jednocześnie zwiększono odległość dzieląca kierowcę od pasażera na przednim fotelu. Dzięki niewielkiemu powiększeniu gabarytów samochodu przestrzeń nad głowami użytkowników z przodu i z tyłu została zwiększona o 15 mm.
Klapa bagażnika jest automatycznie oraz bezdotykowo otwierana i zamykana. Pojemność bagażnika została zwiększona o 74 litry w stosunku do modelu poprzedniej generacji (410 litrów) i obecnie wynosi 484 litry.
Elektryfikacja gamy silników
Kompaktowy SUV będzie dostępny nie tylko z silnikiem benzynowym 1,3 DIG-T z technologią mild hybrid, ale także z debiutującym na europejskim rynku układem napędowym e-Power. Jest to nowatorski system Nissana, w którym wykorzystano technologie znane z elektrycznego modelu Leaf. Gama układów napędowych oferowanych obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic oraz elektryczny system e-Power.
System mild hybrid 12V, to według producenta bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która zapewniać ma dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z Xtronic). Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią Xtronic) lub Torque Assist.
Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, przy prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Układ został sparowany z benzynowym silnikiem 1.3 DIG T. Jednostka została udoskonalona i spełnia wymogi normy Euro6-d Full; będzie dostępna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 158 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub przekładnią Xtronic (tylko jednostki o mocy 158 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 158 KM z manualną i z bezstopniową skrzynią Xtronic.
Napęd 2WD jest oferowany w wersjach o mocy 140 KM i 158 KM, a 4WD - wyłącznie z jednostkami o mocy 158 KM sparowanymi z przekładnią Xtronic. Do wyboru jest pięć możliwości: Standard, Eco, Sport, Śnieg i Off-Road. W przypadku poślizgu jednego z kół, czas aktywacji układu 4WD to około 0,2 sekundy.
e-Power
W skład układu e-Power wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 154 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 188 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających elektryczne modele Nissana. Jest to rozwiązanie, które gwarantować ma dynamiczne, płynne, liniowe przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doładowywania akumulatora.
Aby spełnić oczekiwania europejskich konsumentów, napęd e-Power został gruntownie zmodyfikowany z porównaniu z wersją stosowaną dotychczas na rynku japońskim. Modele europejskie mają benzynowy silniki o pojemności 1,5 litra, a moc napędu e-Power została zwiększona do 188 KM. Silnik benzynowy jest wykorzystywany tylko do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa i niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z jednostkami spalinowymi wykorzystywanymi w sposób konwencjonalny. Układ e-Power jest wyposażony w tryb e-Pedal, dzięki któremu kierowca może ruszać, przyspieszać i zwalniać tylko operując pedałem przyspieszenia.