Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Nissan Qashqai III - czy powtórzy sukces poprzedników?

Nowości
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
18 Lut '21
Nissan Qashqai III - czy powtórzy sukces poprzedników?Źródło: Nissan

Japoński producent zaprezentował model trzeciej generacji swego bestsellera, jakim od lat jest model Qashqai. Kompaktowy SUV, oferowany będzie także w wersjach z zelektryfikowanym napędem.

Źrodło: Nissan

Nowoczesny styl

Stylistyka nowego Qashqaia została opracowana przez Nissan Design Europe z siedzibą w Londynie. Mimo że już na pierwszy rzut oka nie ma wątpliwości, że to Qashqai, auto jest bardziej atletyczne, wyraziste i nowoczesne. Jego sylwetka jest bardziej zdecydowana dzięki wydatnym nadkolom, zwiększonemu rozstawowi osi i dużym, 20-calowym obręczom kół, które w modelu Qashqai pojawiły się po raz pierwszy.

Źrodło: Nissan

Z przodu uwagę zwraca powiększona chromowana krata wlotu powietrza z motywem litery V, z dodatkowym paskiem satynowego chromu. Po obu stronach wlotu powietrza umieszczono wąskie, matrycowe reflektory full LED z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu. Z boku Qashqai III ma bardziej atletyczny i dynamiczny wygląd, dzięki pojedynczej ostrej linii, która biegnie wzdłuż całego nadwozia od przodu do tyłu.

Źrodło: Nissan

Qashqai nowej generacji będzie oferowany z 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, o diamentowym szlifie. Model będzie dostępny w 11 kolorach nadwozia i 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli w sumie w 16 różnych wariantach do wyboru.

Źrodło: Nissan

Nowe technologie

Inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany układ reflektorów, który dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory składają się z 12 indywidualnych segmentów, które są wygaszane z chwilą wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Reflektor może emitować jaśniejszą wiązkę światła, o szerszym kącie i większym zasięgu, a regulowany snop światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez efektu oślepiania innych kierowców.

Źrodło: Nissan

Qashqai oferuje system informacyjno-rozrywkowy z zestawem zintegrowanych funkcji, między innymi łatwym podłączaniem smartfonów, wewnętrzną siecią Wi-Fi obsługującą do siedmiu urządzeń oraz NissanConnect Services, specjalną aplikacją, która służy do komunikowania się z samochodem i monitorowania jego funkcji. Większy niż dotychczas, dziewięciocalowy wyświetlacz systemu NissanConnect to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay. Umożliwia on również bezprzewodowy dostęp do Apple CarPlay.

Źrodło: Nissan

Wielofunkcyjny ekran TFT o przekątnej 12,3 cala oferuje możliwość konfiguracji różnych sposobów wyświetlania informacji z systemu nawigacji, rozrywki, danych o ruchu drogowym i stanie pojazdu przy pomocy pokrętła na kierownicy. 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD) zapewnia - według producenta - największy w tym segmencie rozmiar obrazu. Na przedniej szybie wyświetlane są informacje nawigacyjne, wspomagające prowadzenie oraz drogowe.

Funkcje Home-to-Car są kompatybilne z Asystentem Google i Alexą firmy Amazon. System obsługuje szereg poleceń głosowych, w tym możliwość wysyłania przez kierowcę docelowej lokalizacji do nawigacji samochodowej poprzez podyktowanie jej do własnego inteligentnego urządzenia, np. smartfonu, co dawać ma oszczędność czasu.

Źrodło: Nissan

Dzięki aplikacji NissanConnect Services na smartfonie dostępne są funkcje zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu, takie jak uruchomienie sygnału dźwiękowego, włączenie świateł czy zamykanie i otwieranie drzwi. Istnieje również możliwość ustawienia w aplikacji powiadomień, np. o przekroczeniu określonej prędkości. Jeśli kierowca nie używa nawigacji z telefonu, może skorzystać z usług TomTom 3D Maps & Live Traffic.

Źrodło: Nissan

Funkcjonalność

W porównaniu do modelu poprzedniej generacji nowy Qashqai daje kierowcy lepszą widoczność do przodu, do tyłu i na boki. Wśród ulepszeń należy wymienić cieńsze przednie słupki oraz umieszczenie lusterek bocznych na drzwiach w celu zmniejszenia strefy ograniczonej widoczności.

Rozstaw osi wzrósł o 20 mm, a długość całkowita - o 35 mm. Nieznacznie wzrosła także wysokość samochodu (+25 mm) i jego szerokość (o 32 mm). Wymiary Qashqaia III to: 4425 mm długości, 1838 mm szerokości, 1635 mm wysokości i 2666 mm rozstaw osi.

Źrodło: Nissan

Zwiększony rozstaw osi oraz optymalne rozmieszczenie podzespołów pozwoliły wygospodarować więcej miejsca dla podróżujących. Przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach wzrosła o 28 mm, do 608 mm. Jednocześnie zwiększono odległość dzieląca kierowcę od pasażera na przednim fotelu. Dzięki niewielkiemu powiększeniu gabarytów samochodu przestrzeń nad głowami użytkowników z przodu i z tyłu została zwiększona o 15 mm.

Źrodło: Nissan

Klapa bagażnika jest automatycznie oraz bezdotykowo otwierana i zamykana. Pojemność bagażnika została zwiększona o 74 litry w stosunku do modelu poprzedniej generacji (410 litrów) i obecnie wynosi 484 litry.

Źrodło: Nissan

Elektryfikacja gamy silników

Kompaktowy SUV będzie dostępny nie tylko z silnikiem benzynowym 1,3 DIG-T z technologią mild hybrid, ale także z debiutującym na europejskim rynku układem napędowym e-Power. Jest to nowatorski system Nissana, w którym wykorzystano technologie znane z elektrycznego modelu Leaf. Gama układów napędowych oferowanych obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic oraz elektryczny system e-Power.

System mild hybrid 12V, to według producenta bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która zapewniać ma dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z Xtronic). Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią Xtronic) lub Torque Assist.

Źrodło: Nissan

Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, przy prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Układ został sparowany z benzynowym silnikiem 1.3 DIG T. Jednostka została udoskonalona i spełnia wymogi normy Euro6-d Full; będzie dostępna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 158 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub przekładnią Xtronic (tylko jednostki o mocy 158 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 158 KM z manualną i z bezstopniową skrzynią Xtronic.

Źrodło: Nissan

Napęd 2WD jest oferowany w wersjach o mocy 140 KM i 158 KM, a 4WD - wyłącznie z jednostkami o mocy 158 KM sparowanymi z przekładnią Xtronic. Do wyboru jest pięć możliwości: Standard, Eco, Sport, Śnieg i Off-Road. W przypadku poślizgu jednego z kół, czas aktywacji układu 4WD to około 0,2 sekundy.

e-Power

W skład układu e-Power wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 154 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 188 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających elektryczne modele Nissana. Jest to rozwiązanie, które gwarantować ma dynamiczne, płynne, liniowe przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doładowywania akumulatora.

Źrodło: Nissan

Aby spełnić oczekiwania europejskich konsumentów, napęd e-Power został gruntownie zmodyfikowany z porównaniu z wersją stosowaną dotychczas na rynku japońskim. Modele europejskie mają benzynowy silniki o pojemności 1,5 litra, a moc napędu e-Power została zwiększona do 188 KM. Silnik benzynowy jest wykorzystywany tylko do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa i niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z jednostkami spalinowymi wykorzystywanymi w sposób konwencjonalny. Układ e-Power jest wyposażony w tryb e-Pedal, dzięki któremu kierowca może ruszać, przyspieszać i zwalniać tylko operując pedałem przyspieszenia.

Podziel się ze znajomymi