Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Nowe etykiety na oponach pomogą w ich zakupie

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Paweł JanasPaweł Janas
21 Kwi '21
Nowe etykiety na oponach pomogą w ich zakupieŹródło: PZPO

Od 1 maja 2021 roku wchodzą w życie zmienione unijne wymogi dotyczące etykiet i oznaczeń na oponach samochodów, w tym autobusów i ciężarówek. Mają one w jasny sposób wyjaśnić kierowcom, jakich oporów toczenia, jakiej drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy jakiego zewnętrznego hałasu mogą się spodziewać po zakupie danego ogumienia.

Ogumienie nie będzie już mogło być zaliczane do klasy F i G ze względu na opory toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni, a nowa skala obejmie tylko 5 klas (od A do E). Na oponach pojawią się symbole wskazujące, ile paliwa i/lub energii elektrycznej możemy zaoszczędzić decydując się na zakup danej klasy opony. Wskazana zostanie też klasa hałasu powodowanego przez ogumienie z wartością wyrażoną w decybelach. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, oprócz standardowej etykiety, pojawi się też ikona dotycząca przyczepności na oblodzonych drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych.

– Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie trzech parametrów: efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in.: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaningowi. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje co poprzednio – dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano przy użyciu liter od A do C.

Na etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych). Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. – Występujący sam symbol przyczepności na lodzie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawskie. Jej mieszanka gumowa jest jeszcze miększa niż w przypadku typowych opon zimowych, dostosowana do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania lodu oraz śniegu na drogach. Takie opony na suchych czy mokrych drogach w temperaturach około 0 st. C i powyżej (co często zdarza się w czasie jesieni i zim w Europie Środkowej) będą prezentowały mniejszą przyczepność i znacznie wydłużoną drogę hamowania, podwyższony hałas oraz zużycie paliwa. Nie mogą więc zastępować typowych zimówek i całorocznych opracowanych na nasze zimy – wskazuje Piotr Sarnecki.

Do nowych etykiet dodano także kod QR, który można zeskanować, aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępna jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.

Jak podkreślają przedstawiciele PZPO, celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon. Ma to umożliwić im wybór opon o wyższŻródło: ej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.

Żródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Podziel się ze znajomymi