Opel Grandland przeszedł kurację odmładzającą
Grandland X to największy SUV w gamie Opla, spokrewniony technicznie z Peugeotem 3008 II. Zadebiutował w 2017 roku, teraz zaś został poddany faceliftingowi i modernizacji.
Model ten stworzony został wspólnie z francuskim koncernem Groupe PSA. W gamie Opla zastąpił Zafirę C. Śmiało można powiedzieć, że z uwagi na wymiary zewnętrzne, wielkość wnętrza i stylistykę, Grandland X to taka Astra na sterydach. Jest to zresztą SUV powstały na bazie modelu kompaktowego. Po modernizacji z nazwy modelu zniknęła litera X.
Styl
Kiedy patrzymy na Grandlanda, da się zauważyć typowe dla nowych modeli Opla akcenty stylistyczne, np. ledowy motyw podwójnego skrzydła w przednich, zupełnie nowych reflektorach. Generalnie auto jest dość eleganckie, choć z drugiej strony nie rzuca się przesadnie w oczy. Ot, solidny SUV średniej wielkości, m.in. dzięki masywnym nakładkom ochronnym z przodu wokół wydatnych nadkoli oraz po bokach i z tyłu pojazdu. Dach sprawia wrażenie jakby unosił się w powietrzu. To zasługa stromo opadającej linii i „przełamanemu” słupkowi C.
Stylistyka zmodernizowanego Grandlanda jest zdominowana przez typowe dla marki wyraźnie nakreślone linie. Opel Vizor obejmuje cały przód, a na pokrywie silnika nie zabrakło charakterystycznego przetłoczenia. Nazwę Grandland oraz logo z błyskawicą umieszczono pośrodku tylnej klapy. Kolejnymi akcentami są zderzaki oraz boczne panele - teraz w zależności od wersji czarne lub lakierowane w kolorze nadwozia - a także czarne oraz srebrne osłony podwozia. Nowy Grandland jest również dostępny w charakterystycznej, dwukolorowej wersji.
Napęd
Zmiany w Grandlandzie objęły nie tylko sfery stylistyczną oraz technologiczną, ale także w gamę jednostek napędowych. Z oferty znika benzynowy silnik o mocy 180 KM oraz dwulitrowy diesel.
Podczas jazd testowych w okolicach Frankfurtu nad Menem mieliśmy okazję sprawdzić m.in. Grandlanda Hybrid4, którego moc systemowa w mocniejszej wersji wynosi 300 KM. Zespół napędowy hybrydowego Grandlanda składa się z czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego oraz układu dwóch silników elektrycznych. Silnik benzynowy ma pojemność 1,6 litra i bezpośredni wtrysk paliwa, rozwija moc 200 KM. Został specjalnie dostosowany do pracy w układzie hybrydowym. Auto ma napęd na wszystkie koła i akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,2 kWh. Wspomniany układ dwóch silników elektrycznych składa się z przedniej jednostki o mocy 110 KM oraz tylnej, rozwijającej moc 113 KM. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Druga jednostka elektryczna, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.
Niemiecki SUV oferuje cztery tryby jazdy - w pełni elektryczny „Electric”, hybrydowy „Hybrid”, napęd na wszystkie koła „AWD” i sportowy „Sport”. W trybie hybrydowym samochód automatycznie dobiera najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny. Funkcja „e-Save” zachowuje energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania - na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych. Tryb sportowy umożliwia bardziej dynamiczną jazdę, dzięki połączeniu mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych. Tryb AWD pozwala uzyskać lepszą przyczepność na wszystkich rodzajach nawierzchni.
Opisywany model, to hybryda typu PHEV. Czas ładowania zależy od rodzaju użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, Opel oferuje także kable do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz ładowarki naścienne Wallbox. Ładowanie akumulatora do pełna za pomocą Wallboxa o mocy 7,4 kW trwa około dwóch godzin.
Funkcjonalność
Wewnątrz zastosowano już w wersji podstawowej Pure Panel z 7 calowym centrum informacyjnym oraz podobnej wielkości kolorowym ekranem dotykowym z obsługą Apple CarPlay i Android Auto za pośrednictwem systemu multimedialnego. W wyższych wersjach dostępne jest 12 calowe centrum informacyjne i 10 calowy kolorowy ekran dotykowy.
Ergonomiczne fotele przednie z atestem niemieckiej „kampanii na rzecz zdrowych pleców” (Aktion Gesunder Rücken e.V.) - opcjonalnie z tapicerką z Alcantary - sprzyjają utrzymywaniu prawidłowej pozycji za kierownicą. Fotele te umożliwiają szeroki zakres regulacji, od elektrycznego pochylania siedziska po elektro-pneumatyczne sterowanie podparciem lędźwiowego odcinka kręgosłupa. W wersji z tapicerką skórzaną są również podgrzewane i wentylowane. Rozwiązaniami podnoszącymi komfort użytkowania są także system bezkluczykowego otwierania zamków i uruchamiania silnika oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika, sterowana czujnikiem reagującym na ruch stopy pod tylnym zderzakiem. Kierowca i pasażerowie mogą korzystać z opcji łączności i nowoczesnych multimediów, w tym najbardziej zaawansowanego systemu Multimedia Navi Pro. Bezprzewodowa ładowarka w konsoli środkowej umożliwia ładowanie kompatybilnych smartfonów bez zbędnej plątaniny kabli.
Opel Grandland jest całkiem przestronnym autem. Jego wymiary zewnętrzne, to: 4477 mm długości, 1856 mm szerokości oraz 1609 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2675 mm. Standardowa pojemność bagażnika w wersji hybrydowej wynosi 405 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do 1652 litrów. To trochę mało. Grandland jest pod względem wymiarów przeciętny w swojej klasie.
Technologia
Flagowy SUV Opla jest wyposażony w szereg technologii i systemów wspomagających prowadzenie pojazdu, które dotychczas były zarezerwowane dla aut z wyższych segmentów. Jednym z takich rozwiązań są adaptacyjne reflektory pikselowe IntelliLux LED ze 168 segmentami LED. Technologia ta zapożyczona została z modelu Insignia. To samo dotyczy systemu Night Vision, który wykrywa pieszych i zwierzęta w ciemnościach z odległości do 100 metrów i ostrzega kierowcę. Póładaptacyjny asystent jazdy autostradowej Highway Integration Assist utrzymuje auto pośrodku pasa ruchu i pilnuje odległości od pojazdu poprzedzającego. Wyróżniającym elementem nowego Grandlanda, produkowanego w Niemczech, jest także Opel Vizor, czyli nowe oblicze marki.
Nowością jest również Highway Integration Assist oferowany w połączeniu z przekładnią automatyczną. To zestaw różnych asystentów sprzężonych z kamerą i czujnikami radarowymi. Adaptacyjny tempomat utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego dostosowaną do zaprogramowanej prędkości, a aktywny asystent pozycjonuje Grandlanda pośrodku zajmowanego pasa ruchu. Dzięki funkcji „Stop & Go” auto potrafi też automatycznie wznowić jazdę po całkowitym zatrzymaniu. Na długiej liście wyposażenia można znaleźć między innymi przednią i tylną kamerę, asystenta parkowania automatycznego i system monitorowania martwego pola.
Bardzo przydatna jest kamera 360 stopni z funkcją widoku pojazdu i jego otoczenia, asystent parkowania automatycznego, a także ultra dźwiękowy system wykrywania obecności innego pojazdu w martwym polu. Ponadto auto ma system wykrywania zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych i system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu. Na uwagę zasługuje elektrycznie podnoszona i opuszczana klapa bagażnika, reagująca na ruch stopy pod zderzakiem.
Jazda
Zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 59 kilometrów według WLTP, zaś według NEDC 67–69 km. Nasze doświadczenie wskazało na wynik zbliżony do 50 km zasięgu w trybie bezemisyjnym.
Odmiana Hybrid4 oznacza naprawdę mocne, 300-konne auto. W naszym odczuciu zawieszenie oraz układ kierowniczy pracują jednak zbyt miękko. Przy tak dużej mocy auto powinno być bardziej twardo zestrojone i mniej się bujać w zakrętach, co niestety dało się odczuć, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy po górskich drogach. Inaczej jest podczas jazd autostradami, gdzie auto trzymało się drogi świetnie i trudno byłoby mu tutaj coś zarzucić. Odświeżony Grandland, to naprawdę dobrze dopracowany SUV.
Koszty
Ceny Opla Grandland zaczynają się od 120 400 zł za bazową wersję Edition z silnikiem benzynowym 1.2 130 KM z manualną sześciobiegową skrzynią i napędem na przednią oś. Słabsza, 224-konna odmiana hybrydowa z poziomem wyposażenia Design & Tech wyceniona została na 182 050 zł. Opel Grandland Hybrid4, jakim mieliśmy okazję jeździć podczas prezentacji, w topowej wersji Ultimate kosztuje 198 950 zł. Podane ceny dotyczą dostępnej jeszcze w salonach wersji sprzed faceliftingu. Zmodernizowany Grandland pojawi się w polskich salonach późną jesienią br.
Podsumowanie
Opel Grandland zaliczany jest do aut sportowo-rekreacyjnych w klasie niższej średniej. To mocno obsadzony segment, do którego należą takie auta, jak m.in. Hyundai Tucson, Ford Kuga, Seat Ateca, Skoda Karoq, Kia Sportage, Jeep Compass, Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, Mazda CX-5, Renault Kadjar oraz spokrewnione z Grandlandem: Peugeot 3008 oraz Citroen C5 Aircross.
Kompaktowy SUV to obecnie jeden z lepiej sprzedających się w Polsce modeli Opla. Wprawdzie w 2019 roku jego udział w całej sprzedaży marki wyniósł nad Wisłą jedynie 4,73 proc., jednak w 2020 roku wzrósł on do 9,96 proc. Taki wynik daje Grandlandowi piątą pozycję wśród najlepiej sprzedających się modeli niemieckiej marki, po modelach: Astra, Corsa, Crossland X oraz Insignia.
Zmodernizowany Opel Grandland, to atrakcyjna propozycja w segmencie kompaktowych SUV-ów. Ceny bazowej wersji Business Edition z silnikiem benzynowym 1.2 130 KM i skrzynią manualną, która ma być lepiej wyposażona niż przed faceliftingiem, zaczynać się będą od 124 tys. zł. Opel Grandland Hybrid GS Line w słabszym 224-konnym wariancie kosztować będzie 185 700 zł. Pełen cennik odświeżonego, największego SUV-a marki Opel poznamy jesienią br.