Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

SEAT testuje oświetlenie LED w mrokach Portugalii

Ciekawostki
Redakcja
19 Kwi '21
SEAT testuje oświetlenie LED w mrokach PortugaliiŹródło: SEAT

Przez ponad 800 godzin Hiszpanie sprawdzali właściwości reflektorów LED instalowanych w Leonie czwartej generacji. Jako miejsce badań wybrano portugalską miejscowość Alqueva, uznawaną za jedno z najciemniejszych zakątków Europy.

Rezerwat Dark Sky Alqueva w Portugalii to jedno z najciemniejszych miejsc w Europie, pozwalające m.in. na dokładną obserwację gwiazd. Inżynierowie SEAT-a postanowili wykorzystać te specyficzne warunki w celu precyzyjnego sprawdzenia nowych świateł LED w wymagających warunkach. Testy reflektorów nowej generacji zajęły ponad 800 godzin. Przeprowadzono je zarówno na drogach publicznych, jak i w specjalnym tunelu imitującym różne warunki jazdy nocą. – Dzięki temu upewniliśmy się, czy i jak oświetlenie zaprojektowane dla Leona dopasowuje się do drogi. To również okazja, by precyzyjnie zbadać zasięg i szerokość wiązek światła przednich reflektorów oraz kontrast tylnych świateł – wyjaśnia Carlos Elvira, kierujący działem oświetlenia i sygnalizacji SEAT-a.

Technologia Full LED otworzyła przed inżynierami nowe możliwości, zarówno pod względem wzornictwa, komfortu podróży, jak i zwiększenia bezpieczeństwa. W modelu Leon do obsługi 340 diod wykorzystano nowe sterowniki kontrolujące funkcję oświetlenia na drodze. Okazało się, że dzięki temu osiągnięto więcej światła ze znacznie mniejszej powierzchni.

Technologia wykorzystana w Leonie spełnia również ważną funkcję bezpieczeństwa. Dioda LED reaguje o 150 milisekund szybciej niż zwykła żarówka. Oznacza to, że w przypadku zahamowania przy jeździe z prędkością 120 km/godz. kierowca samochodu za nami ma szansę zobaczyć światło stopu pięć metrów wcześniej. Z kolei diody znajdujące się wewnątrz samochodu tworzą łuk świetlny, który poza funkcją estetyczną ma również rolę wpływającą na bezpieczeństwo. Za pomocą tzw. świateł ambientowych LED wyświetlane są komunikaty informujące na przykład o nieprawidłowo zamkniętych drzwiach czy pojeździe zbliżającym się do właśnie otwieranych drzwi. Sygnałom tym towarzyszy krótki dźwięk. Jak zauważają inżynierowie SEAT-a, w przyszłości technologia świetlnego łuku może zostać rozszerzona o kolejne funkcje.

Wykorzystanie technologii Full LED w Leonie pozwoliło, zdaniem inżynierów hiszpańskiej firmy, połączyć moc z większą elastycznością w zakresie kierowania wiązki światła. Diody mają wyróżniać się ponadto znacznie bielszą barwą w porównaniu do starszych technologii oświetlenia. Obecnie zapewniają temperaturę 5000 kelwinów, która jest znacznie bliższa naturalnemu światłu słonecznemu. W nocy ma to umożliwić wyraźne dostrzeżenie kształtu i koloru obiektów napotykanych na drodze.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a jej siedziba mieści się w Martorell, w prowincji Barcelona. Eksportuje 80 proc. produkowanych aut i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. Grupa SEAT zatrudnia łącznie ponad 15 tys. specjalistów w trzech centrach zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe samochody firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

Oprac. PJ

Podziel się ze znajomymi