Co Polacy wiedzą o systemach bezpieczeństwa i wsparcia?
Najbardziej znanym system bezpieczeństwa w samochodzie jest ABS – zna go 58 proc. polskich kierowców. Niestety, tylko co dziesiąty wie coś o systemie eCall, który umożliwia ręczne lub automatyczne wezwanie pomocy. A inne systemy wsparcia? Firma Starter24 opublikowała kolejne wyniki swojego badania.
Wśród nowoczesnych systemów bezpieczeństwa 58 proc. kierowców zna system ABS, który zapobiega m.in. poślizgowi kół samochodu podczas hamowania. Jest to także najpopularniejszy system w samochodach badanych kierowców. Do najbardziej znanych rozwiązań należą także: kamera cofania (39 proc. odpowiedzi), tempomat (36 proc.) oraz połączenie bluetooth z systemem audio.
Niestety, tylko co dziesiąty kierowca (12 proc.) wie coś na temat systemu eCall, który umożliwia szybkie ręczne lub automatyczne wezwanie pomocy. Jeszcze mniej osób ma taki system w samochodzie (tylko 8 proc.). Podobnie wygląda sytuacja z bCall, który obsługuje zgłaszanie awarii lub dowolnego zapytania przyciskiem wprost z samochodu (10 proc. odpowiedzi). W tej kwestii wyróżniają się młode osoby, mające nowe auta oraz samochody w leasingu.
Współczesne auta są coraz częściej wyposażone w tzw. zaawansowane systemy wsparcia kierowcy (ang. ADAS). Należą do nich m.in. system ostrzegania przed niebezpieczeństwem na drodze, rozpoznawania znaków drogowych czy automatycznego hamowania awaryjnego. Rozwiązania ADAS nie są powszechnie znane, jednak 67 proc. badanych kierowców zna przynajmniej jeden z systemów wchodzących w jego skład. Najpopularniejszy jest system automatycznego hamowania awaryjnego (23 proc. odpowiedzi).
Najbardziej pożądanym rozwiązaniem okazuje się kamera cofania (38 proc. odpowiedzi), a jedna trzecia badanych wskazała na czujniki parkowania (33 proc.). Co ciekawe, zaraz po podstawowym wyposażeniu, badani kierowcy wybierają systemy ADAS. Najczęściej korzystaliby z systemu ostrzegania przed niebezpieczeństwem na drodze i automatycznego rozpoznawania znaków drogowych (odpowiednio 27 proc. i 26 proc. wskazań). Co czwarty kierowca chciałby korzystać z systemu autonomicznej jazdy poziomu 3 (możemy zdjąć ręce z kierownicy, ale musimy być gotowy do jej ponownego przejęcia w każdej chwili).
Badanie przeprowadzone przez Starter24 pokazuje też, że Polacy chcą przede wszystkim mieć poczucie komfortu i bezpieczeństwa podczas manewrów parkingowych, jakie dają czujniki parkowania i kamera cofania. Widoczny jest ponadto wzrost świadomości i chęć korzystania z bardziej zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, w tym autonomicznej jazdy.
Firma Starter24, jak sama o sobie pisze na stronie internetowej, jest częścią międzynarodowej grupy ARC Europe. Specjalizuje się w usługach car assistance. Świadczy usługi dla klientów biznesowych, producentów i importerów samochodów, firm leasingowych i wynajmu długoterminowego czy towarzystw ubezpieczeniowych.