Cupra Born 2022 – zasięg, moc, cena, test
Średnia ocena8.7
8.7Śr. ocena
Born to pierwszy wyłącznie elektryczny model marki Cupra, należącej do SEAT-a. Technicznie Cupra Born bazuje na Volkswagenie ID.3.
Cupra Born zaprezentowana została w 2021 roku, zaś do sprzedaży w Polsce weszła w roku 2022. Auto wyróżnia się ciekawym designem i wydaje się być agresywniej stylizowane od pierwowzoru, czyli kompaktowego elektryka, jakim jest Volkswagen ID.3. Auto zbudowane jest na Volkswagenowskiej płycie podłogowej MEB opracowanej specjalnie dla aut elektrycznych, z której korzystają m.in. modele ID.3 i ID.4 oraz Skoda Enyaq. Cupra Born to kompaktowy hatchback z napędem zeroemisyjnym.
Cupra Born – zasięg, moc
Hiszpański elektryk oferowany jest w trzech wariantach pojemności baterii: 45 kWh, 58 kWh oraz 77 kWh. Najsłabsza odmiana osiąga moc 150 KM, średnia 204 KM, zaś wersja 58 kWh e-Boost 231 KM. Born z baterią 77 kWh także ma moc 231 KM. W porównaniu do bliźniaczego Volkswagena ID.3 to bogata oferta, gdyż ten oferowany jest w Polsce wyłącznie w średnim wariancie mocy, tj. 204 KM.
Cupra Born – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Cupry Born wynoszą: 4322 mm długości, 1778 szerokości, 1540 mm wysokości i 2766 mm rozstaw osi. Standardowa pojemność bagażnika, to 385 litrów, zaś po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa rośnie do 1267 litrów.
Cupra Born – cena
Ceny Cupry Born zaczynają się od 158 600 zł za wersję 150 konną z najmniejszą baterią 45 kWh. Wariant 204 KM plus bateria 58 kWh kosztuje 179 600 zł, zaś najmocniejsza odmiana 77 kWh 231 KM, to wydatek 210 800 zł. Testowy egzemplarz w wersji e-Boost wyposażony był w baterię o pojemności 58 kWh, a jego moc to 231 KM.
Cupra Born – wyposażenie
Wybrane elementy wyposażenia standardowego podstawowej wersji to między innymi:
- 7 poduszek powietrznych (w tym poduszka środkowa)
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- pakiet Full LED
- podgrzewana kierownica obszyta skórą
- kubełkowe fotele przednie
- automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
- wirtualny kokpit z ekranem TFT 5,3”
- deska rozdzielcza z elementami w kolorze miedzi
- czarna podsufitka
- felgi aluminiowe 18” w kolorze czarnym

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Wybrane elementy wyposażenia standardowego wersji e-Boost to między innymi:
- predykcyjny tempomat (ACC)
- podgrzewane fotele przednie
- ładowanie akumulatora 77kWh prądem stałym DC mocą 125 kW
- Cupra Drive Profile z 5 trybami jazdy
- elgi aluminiowe 19" czarne ze srebrnym akcentami
Cupra Born – wrażenia z jazdy
Długo przyszło nam czekać na ten model, lecz wreszcie oto jest prezentuje się z bardzo atrakcyjnej strony. Swego rodzaju tuning, jaki Volkswagenowi ID.3 zafundowała marka Cupra, wyszedł bardzo udanie i Born prezentuje się bardzo nowocześnie, a nawet ma w sobie odrobinę zadziorności. Hiszpański elektryk ma napęd na tył, w wersji 231 KM od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 160 kWh. Według producenta zasięg auta w tej wersji wynosi 420 km, a średnie zużycie energii elektrycznej 15.4 kWh. Rzeczywistość jest jednak trochę inna i realny zasięg wynosi ok. 320 km, a średnie zużycie przy spokojnej jeździe, to ok. 21 kWh. Cupra Born to dopracowany model i wygodny kompakt, którym podróżuje się przyjemnie i można się z nim zaprzyjaźnić.
Cupra Born – podsumowanie
Rywalami Cupry Born są kompaktowe hatchbacki, jak m.in. Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Kia Ceed czy Opel Astra. Z uwagi na fakt, że Born oferowany jest wyłącznie z napędem bezemisyjnym jego konkurentami są raczej takie modele, jak Renault Megane V E-Tech, Nissan Leaf czy dawca technologii jakim dla Borna jest Volkswagen ID.3. W naszej opinii Cupra Born ma ciekawszą, odważniejszą stylistykę od poprawnego do bólu pierwowzoru. Także wnętrze jest ciekawsze i atrakcyjniej wykończone. Born to taki ID.3 z domieszką hiszpańskiego temperamentu.
Konfigurator Cupry Born znajdziesz w AutoKatalaog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek