Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Mazda MX-5 – kultowy roadster wciąż w dobrej formie

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
25 Lis '22 (aktualizacja 21 Mar '25)
Średnia ocena8.8
Mazda MX-5 – kultowy roadster wciąż w dobrej formieŹródło: IBRM Samar
8.8Śr. ocena

Dwuosobowe roadstery często pojawiają się i... niepostrzeżenie znikają odesłane do lamusa motoryzacyjnej historii. Tymczasem Mazda MX-5 jest obecna na rynku od ponad 30 lat i wciąż ma się dobrze. Na czym polega fenomen tego modelu?

Dwuosobowy kabriolet, jakim jest Mazda MX-5, zadebiutował w USA w 1989 roku, zaś do Europy trafił rok później. Szybko zdobył światowe rynki i stał się jednym z najczęściej kupowanych na świecie aut z nadwoziem typu roadster. Niewielkie wymiary, dobre osiągi plus rozsądna cena – to był przepis Mazdy na sukces. Model MX-5, w USA znany jako Miata, a w Japonii jako Mazda Roadster, szybko osiągnął status samochodu kultowego. Właściciele tych niebanalnych aut często zrzeszają się w klubach i spotykają na zlotach. Obecnie w sprzedaży jest czwarta generacja Mazdy MX-5, która zadebiutowała w 2015 roku, zaś w 2021 roku przeszła modernizację. W 2024 roku spodziewana jest piąta generacja Mazdy MX-5.

Źrodło: IBRM Samar
Mazda MX-5 SkyFreedomŹrodło: IBRM Samar

Mazda MX-5 – silnik, napęd

Japoński roadster oferowany jest wyłącznie z jednym silnikiem. To jednostka Mazdy SkyActiv-G o pojemności dwóch litrów, rozwijająca moc 184 KM, przenoszoną na tylną oś, za co fani kochają ten lekki, ważący zaledwie 1027 kg samochód. Maksymalny moment obrotowy wynosi 205 Nm.

Źrodło: IBRM Samar

Mazda MX-5 – wymiary, funkcjonalność

Małe wymiary plus duża moc, to atuty Mazdy MX-5. Długość auta wynosi 3915 mm, szerokość 1735 mm, wysokość 1230 mm, zaś rozstaw osi 2310 mm. Standardowa pojemność bagażnika to zaledwie 130 litrów. Kto by się tym jednak przejmował w aucie, które służy głównie do zabawy i sprawiania sobie przyjemności przejażdżkami ze zdjętym przy dobrej pogodzie dachem. Mazda MX-5 oferowana jest jako roadster z miękkim dachem, składanym elektrycznie oraz w wersji RF, ze stałą tylną szybą i pałąkiem bezpieczeństwa oraz zdejmowanymi ręcznie elementami dachu.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.

Mazda MX-5 – cena

Fajne zabawki zwykle nie są tanie. Ceny Mazdy MX-5 z nadwoziem roadster są ok. 10 tys. zł niższe, niż odmiany RF. Bazowa wersja Exclusive-Line z manualną skrzynią sześciobiegową kosztuje 151 900 zł. Bogatsza odmiana Kazari z manualną szóstką wyceniona została na 168 900 zł, podobnie jak odmiana Kizuna. Jeśli ktoś preferuje automatyczne skrzynie biegów, do wyboru ma Mazdę MX-5 Kazari lub Kizuna za 175 900 zł. Topowa odmiana Homura oferowana jest wyłącznie ze skrzynią manualną i kosztuje 169 900 zł.

Źrodło: IBRM Samar

Mazda MX-5 – wrażenia z jazdy

Ten mały japoński roadster nie należy do aut komfortowych, ale i nie o to chodzi. Swoją specyfiką bardziej przypomina gokarta i dostarcza wielu sportowych wrażeń. Jeśli ktoś oczekuje wygodnego, miękko resorującego kabrioletu, lepiej niech wybierze inne auto. Tutaj jest ciasno i twardo, jednak duża moc i tylny napęd sprawiają, że jazda Mazdą MX-5 potrafi dać kierowcy ogromną frajdę. Sprint do setki zajmuje autu 6,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna, to 219 km/h. Nie polecamy tego pojazdu dużym osobom, o wzroście powyżej 190 cm i sporej masie, gdyż Mazda MX-5 nie należy do przestronnych aut i mogą być problemy ze zmieszczeniem się za kierownicą.

Mazda MX-5 – podsumowanie

Oprócz niewątpliwych atutów Mazdy MX-5 jest fakt, że praktycznie nie ma ona na rynku rywali. Owszem, jest nieco większe BMW Z4, jednak to już sporo droższe auto. Mercedes SL jest już poza konkurencją z uwagi na wymiary i ceny powyżej pół miliona złotych. W latach 2016-2019 we współpracy z Mazdą, w Japonii produkowany był Fiat 124 Spider, jednak nie odniósł sprzedażowego sukcesu i jego rynkowa kariera była wyjątkowo krótka. Klienci tego typu aut woleli oryginał, czyli Mazdę MX-5.

Źrodło: IBRM Samar

Według danych IBRM Samar udział MX-5 w całej sprzedaży Mazdy w Polsce w 2022 roku (od stycznia do końca października) był marginalny i wyniósł zaledwie 1,70 proc. Sporo fanów tego modelu decyduje się jednak na import indywidualny z USA lub Europy, a nawet z Japonii, dzięki czemu pojazdów tych nie jest w Polsce wcale tak mało. Na rynku wtórnym często można spotkać zadbane, doinwestowane egzemplarze, o które pieczołowicie dbają fani tego nietuzinkowego autka. Mazda MX-5 będzie dobrym wyborem dla młodych osób, singli lub par. Ewentualnie jako drugie lub trzecie auto w rodzinie, przeznaczone do okazjonalnych przejażdżek, głównie dla zabawy, a z tego zadania wywiązuje się znakomicie, dając właścicielowi sporo radości.

Konfigurator Mazdy MX-5 znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Mazda MX-5 IV

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
7/10
Komfort podróżowania
8/10
Wyposażenie
10/10
Cena
9/10
Własności jezdne
10/10
Podziel się ze znajomymi