Ford Focus ST Line i ST – spokojny kontra niegrzeczny
Średnia ocena8.5
8.5Śr. ocena
To samo nadwozie, ale skrajnie różne moce silników: Ford Focus w zmodernizowanej odmianie ST Line oraz najmocniejszej wersji ST.
Kompaktowy Focus zadebiutował w 1998 roku jako następca Forda Escorta. Obecna, IV generacja modelu pojawiła się na rynku w 2018 roku, a całkiem niedawno amerykański producent po raz kolejny zmodernizował Focusa.
Ford Focus 2022 – zmiany na zewnątrz i w środku
Po czterech latach od debiutu model należy odświeżyć, aby mógł skutecznie stawiać czoła silnej w segmencie kompaktów konkurencji. Focus FL 2022 otrzymał zatem nowe, wąskie reflektory przednie wykonane w technologii LED i przeprojektowane tylne światła, zaś słynna fordowska śliwka, czyli znaczek, powędrował na atrapę chłodnicy.
Większe zmiany nastąpiły wewnątrz auta. Zmodernizowany Focus otrzymał duży ekran o przekątnej 12,3 cala, z systemem multimedialnym Sync 4, który został zaadaptowany z elektrycznego Mustanga Mach-E. Z kokpitu zniknęło wiele klasycznych przycisków, a obsługa tych funkcji trafiła do dotykowych przycisków na ekranie centralnym.
Ford Focus 2022 – silniki, moc
Chętni na Forda Focusa do wyboru mają jednostki benzynowe z rodziny EcoBoost z układem miękkiej hybrydy oraz bez niego. Podstawowy silnik benzynowy ma pojemność 1.0 litra i osiąga moc 125 KM. Hybrydy typu mhev (mild hybrid) oparte są na silniku 1.0 i osiągają moce 125 oraz 155 KM. Wysokoprężna jednostka 1.5 dysponuje mocą 120 KM.
Prawdziwą gratką dla fanów hot hatch'ów jest jednak najmocniejsza, usportowiona odmiana ST. Ford Focus ST napędzany jest benzynowym silnikiem EcoBoost o pojemności 2.3 litra i imponującej mocy 280 KM.
Ford Focus hatchback 2022 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Forda Focusa z nadwoziem hatchback pięciodrzwiowy, to 4378 mm długości, 1825 mm szerokości, 1452 mm wysokości i rozstaw osi mierzący 2700 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 375 litrów, zaś maksymalna 1354 mm. Usportowiona wersja ST nie różni się wymiarami od „cywilnego” Focusa w wersji hatchback.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Ford Focus ST i ST Line 2022 – cena
Focus w wersji hatchback pięciodrzwiowy, w bazowej specyfikacji Titanium ze 125-konnym, benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost kosztuje minimum 102 550 zł. Miękka hybryda 1/0 EcoBoost 155 KM zaczyna się od 115 750 zł, zaś w opisywanej przez nas odmianie ST-Line X od 119 650 zł.
Najmocniejszy Focus, czyli ST X z manualną skrzynią kosztuje 159 300 zł, zaś z automatem 169 250 zł.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Ford Focus ST i ST Line 2022 – wrażenia z jazdy
W kwestii prowadzenia Ford Focus od zawsze należy do czołówki modeli kompaktowych. Wielowahaczowe zawieszenie już w standardowej wersji jest dopasowane do specyfiki auta i sprężyście reaguje na wszelkie nierówności. Usportowiona odmiana ST, co oczywiste, jest utwardzona, jednak nie przesadnie i auto prowadzi się sympatycznie.
Prawdziwą przyjemność z prowadzenia Focusa ST daje jednak 280-konny silnik 2,3 EcoBoost. Prędkość maksymalna najmocniejszego Focusa, to 250 km/h, zaś od 0 do setki ten hot-hatch przyspiesza w 5,7 sekundy. Według WLTP średnie spalanie Focusa ST wynosi 8 l/100 km, jednak nasze dane wskazują raczej na wartości zbliżone do 11-12 litrów. Ale w końcu po to jest sportowa wersja, aby poczuć zabawę, a nie do jazdy o kropelce.
Ford Focus ST i ST Line 2022 - podsumowanie
W segmencie kompaktów, czyli klasie niższej średniej od zawsze konkurencja jest bardzo silna. Rywalami Focusa są takie auta, jak m.in. Volkswagen Golf, Skoda Octavia, SEAT Leon, Opel Astra, Peugeot 308, Toyota Corolla, Honda Civic, Kia Ceed, Hyundai i30. Konkurentami dla Focusa ST X, są najmocniejsze odmiany kompaktów, jak Golf R, CUPRA Leon, czy Hyundai i30N.
Według danych IBRM Samar w 2020 roku udział modelu Focus w całej sprzedaży Forda stanowił 34,59 proc., zaś w 2021 roku udział ten spadł do 26,58 proc. Mimo dużego spadku, Focus to wciąż najczęściej wybierany model Forda w Polsce. Jeśli chodzi o wersję usportowioną ST, w 2022 roku, w okresie od stycznia do kwietnia zarejestrowano 21 sztuk, co stanowi zaledwie 4 proc. udział w sprzedaży modelu. O ile te ostatnie liczby nie dziwią, gdyż mocne wersje aut są dużo droższe, to niepokojący jest trend spadkowy sprzedaży kompaktu, który przez lata był bestsellerem Forda. Focus po modernizacji ma niezbędne atrybuty, by dalej walczyć o dobrą pozycję w segmencie.
Konfigurator Forda Focusa znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek